نشانه‌ای از آرایش جنگی در بودجه مشاهده نمی‌شود

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۱۲:۴۰:۴۹
کد خبر: ۱۹۶۹۵۹
نشانه‌ای از آرایش جنگی در بودجه مشاهده نمی‌شود

مهدی عسگری نماینده کرج و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی اظهاراتی در مخالفت با این لایحه با بیان اینکه «رد پای چندانی از اصلاح ساختار در بودجه دیده نمی‌شوند»، اظهار کرد: گویا در سازمان برنامه همچنان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هنوز دولت در این سازمان تغییر نکرده است. مشخص نیست که بودجه چگونه و در کجا و توسط چه کسانی بسته می‌شود چراکه از برخی از کارشناسان و دفاتر تخصصی سازمان برنامه این گلایه را می‌شنویم که حتی آنها هم در جریان نحوه بستن بودجه نیستند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: همان تیمی که در زمان دولت قبل با محوریت آقای پورمحمدی و حلقه بسته اطراف ایشان بودجه را تنظیم می‌کرد، همچنان در این دولت مغز افزار دولت را در اختیار دارد؛ تا زمانی که در این دستگاه برنامه ریزی اصلاحی اعمال نشود، خروجی‌های سیستم نیز تغییری نخواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود ناترازی‌های متعدد اقتصادی، طراحی آشوب پولی و ارزی و جنگ تمام عیار اقتصادی، نشانه‌هایی از یک آرایش جنگی متناسب در برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و بودجه دولت مشاهده نمی‌شود. لایحه‌ای که ارائه شده حداکثر می‌تواند برای یک وضعیت عادی و معمولی مفید باشد.

عسگری اظهار کرد: پارسال تذکر دادیم و گفتیم که مجدداً دلار دو نرخی می‌شود اما از آن تجربه در موضوع حذف ارز ترجیحی عبرت گرفته نشد و امروز نیز همان آفت‌ها را مشاهده می‌کنیم؛ یک روزی دلار جهانگیری بود، امروز مثلاً دلار آقای مخبر است و همان تفاوت را در نرخ ارز مشاهده می‌کنیم و این نرخ نیز همچنان افزایش پیدا می‌کند و فشار معیشتی آن روی دوش مردم است و سیاستی یکپارچه و منسجم نیز در دولت نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه «در لایحه‌ بودجه راجع به سیاست ارزی دولت این ابهام وجود دارد که چگونه می‌خواهد این روند را اصلاح کند؟»، عنوان کرد: ردپای از اصلاح ساختار بودجه در موضوع بودجه از نفت مشاهده نمی‌شود. تفکیک بودجه ارزی و ریالی و اصلاح ساختار بودجه شرکت‌های دولتی همچنان با ضعف مواجه است؛ دولت چه زمانی می‌خواهد به این شرکت‌ها رسیدگی کند در حالیکه بسیاری از آنها زیان‌ده هستند و به جای کمک به دولت در تامین منابع، خودشان در حال بلعیدن بخشی از منابع هستند. همچنین مغایرت با سیاست‌های کلی برنامه هفتم در بخشی از هدف‌گذاری‌ها وجود دارد.

 

ارسال نظر