کانال‌های جدید قیمت ارز و طلا

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۸:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۹۵۸۶۲
کانال‌های جدید قیمت ارز و طلا

روند قیمت دلار همچنان افزایشی است و معامله‌گران حرفه‌ای فعلا دست از فعالیت در بازار ارز شسته‌اند. بازیگر فعال این روزهای بازار ارز، بازارساز است و مردم هراسان نیز در تلاش‌اند تا از گرانی دلار جا نمانند.

توصیه حرفه‌ای‌های بازار برای مردم این است: «وقتی همه تمایل به خرید دارند تماشاگر باشید.» قیمت دلار بدون توقف در کانال‌های بالای قیمتی در حال پیشروی است. حتی در روزهای تعطیل نیز با معاملات غیرمجاز فردایی سیگنال افزایش قیمت به بازار معاملات تهران می‌دهد.

قیمت دلار در نخستین هفته دی ماه ۱۴۰۱ با ورود به محدوده ۴۰ هزار تومانی، شروع به رکوردشکنی کرد و در روزهای بعد هر روز یک کانال پیشروی داشت. این اسکناس امریکایی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته با روند صعودی پلکانی به صورت آهسته و پیوسته گران می‌شد، در هفته جاری همانند قیمت سکه، پرش‌های قیمتی داشت و مدام در حال غافلگیری معامله‌گران است.

هر چند شاید واژه غافلگیری تعبیر درستی برای روند رشد قیمت دلار نباشد، زیرا این افزایش قیمت از ابتدای امسال یا به عبارت دقیق‌تر از یک سال و ۹ ماه پیش از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازارهای مالی هشدار داده شده بود. از برآیند بازار روز گذشته می‌توان نتیجه گرفت که تمایل معامله‌گران حرفه‌ای به خرید و فروش فعلا فروکش کرد. نهاد بازارساز به بازیگر فعال بازار تبدیل شده است و مردم هراسان در حال خرید هستند.

درهم ۱۲ هزار تومانی شد

امروز قیمت دلار توافقی و دلار متشکل در محدوده ۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، در حالی که بیش از ۲ هفته است که این قیمت‌ها در نیمه نخست کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان دارد. به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور درصدد نزدیک کردن فاصله قیمت‌ دلار دولتی و بازار آزاد است. هر چند در روزهای گذشته این گمانه وجود داشت که دلار در بازار آزاد مهار شود و به نرخ‌های دولتی نزدیک شود، اما امروز این روند به صورت معکوس اتفاق افتاد.

قیمت دلار توافقی از سوی بانک مرکزی ۳۷ هزار و ۱۱۶ تومان و دلار بازار متشکل با قیمت ۳۷ هزار تومان اعلام شد. بازارهای موازی نیز روند صعودی دارند و دلار هرات در محدوده ۴۲ هزار تومانی معامله می‌شود. امروز در آخرین معامله نقدی این ارز با قیمت مشخص ۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار سلیمانیه نیز گران شد. در معاملات فردایی قیمت دلار سلیمانیه در محدوده ۴۳ هزار تومانی قرار دارد و سیگنال افزایشی به دلار تهران را می‌دهد.

درهم امارات نیز امروز به کانال ۱۲ هزار تومانی ورود کرد و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۲ هزار و ۴۰ تومان معامله شد. دلار تهران اما در بازار معاملات غیررسمی پرچمدار سایر بازارهاست.

مدیریت بازار ارز به شیوه عربی!

روزنامه کیهان در گزارشی به دولت تاکید کرده که برای مدیریت بازار ارز از سیاست دولت مصر بهره‌گیری کند. در مصر، همه کسانی که خارج از بانک‌های مورد تایید یا موسساتی که دارای مجوز هستند، معامله ارزی کنند به حبس سه تا ۱۰ سال و جزای یک تا پنج میلیون پوند محکوم می‌شوند.

مصر در پایان هفته گذشته نرخ بهره را سه درصد افزایش داد و همزمان سیاست انقباض پولی دولت برای کنترل قیمت دلار و تورم با راهکارهای سنتی ادامه دارد. به‌خصوص که افزایش قیمت دلار در این کشور موجب اختلال در سرمایه‌گذاری و کار در کارخانه‌ها و شرکت‌ها شده و کشور را برای مدت نامعلومی وارد وضعیت رکود تورمی کرده است. بانک مرکزی در ابتدای هفته جاری به‌طور رسمی افزایش نرخ بهره بانکی را در قالب فروش اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود ۲۳ درصدی کلید زد و در همان روز به شبکه بانکی کشور برای اجرا ابلاغ کرد. به نظر می‌رسد این اقدام با امید به عدم تمایل مردم برای خرید ارز، سکه و طلا و سرازیر شدن دارایی آنها به جای بازارهای مذکور به بانک‌ها صورت گرفته است. شاید در روزهای آینده نیز بازار ارز، فضای انتظامی شدیدتری را به خود ببیند و سیاست مصری رفته رفته بر بازار حاکم شود.

گمانه‌زنی‌های فراوانی از سوی معامله‌گران مبنی بر کسب سود از قله‌نوردی قیمت دلار از سوی بازارساز مطرح است. به نظر می‌رسد با سیگنال‌های کاهشی نظیر سفر گروسی به تهران و پایان تعطیلات ژانویه که به بازار مخابره می‌شود، بهتر است با احتیاط بیشتری دست به معامله در بازار ارز بزنیم

رشد طلا و سکه متوقف نمی‌شود

روند صعودی قیمت طلا و سکه همچنان ادامه دارد. سکه امامی از مرز ۲۱ میلیون تومان گذشت. به نظر می‌رسد افزایش پلکانی قیمت سکه در بازار فراموش شده و فقط به صورت پرشی در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه که به‌طور ذاتی به بازارهای افزایشی تمایل دارد، دیروز تحت تاثیر قیمت دلار باز هم گران شد. افزایش قیمت این فلز زرد در شرایطی است که دلار هر روز به کانال‌های جدید ورود می‌کند.

قیمت اونس جهانی طلا از شب گذشته روند کاهشی نزدیک به ۱۵ دلار را پشت سر گذاشت، اما تمایل قیمت طلا و سکه داخلی به بازار دلار و افزایش قیمت بود. در لحظه نگارش این گزارش اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱.۸۰۵.۶۶ دلار معامله می‌شود.

قدرت سکه بیشتر شد

به نظر می‌رسد کف‌‌ها و سقف‌های حمایتی و مقاومتی در بازار فلز زرد این‌ روزها به‌طور ساعتی شکسته می‌شود. محدوده ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که برای قیمت سکه، محدوده مقاومت بود، اصلا به این قیمت توجهی نکرد و در کمتر از یک ساعت شکسته شد.

قیمت طلا امروز در پله ۹ کانال یک میلیون تومانی قرار دارد و اگر با روند روزهای گذشته قیمت افزایش یابد، محدوده ۲ میلیون تومانی به زودی شکسته خواهد شد.

به نظر می‌رسد افزایش پلکانی قیمت سکه در بازار فراموش شده و به صورت پرشی در حال افزایش است.

تحلیلگران بازار در روزهای گذشته معتقد بودند این افزایش قیمت طلا و سکه با توجه به تورم و بازار احتیاطی دلار طبیعی است. به باور آنها رشد تقاضا و ترس مردم برای از دست رفتن سرمایه‌هایشان بازار این فلز خوشرنگ را تکان داده است. برآیند بازار اما نشان می‌دهد اکنون مردم هم دلار می‌خرند و هم طلا و سکه!

برخی معامله‌گران نیز معتقدند اگر دخالت بازارساز نبود، قیمت ارز از بازار طلا جا نمی‌ماند. به باور آنها روند افزایشی حباب سکه، سیگنال افزایش قیمت برای دلار است.

در روزهای اخیر نیز قیمت دلار سقف‌شکنی زیادی داشت. به نظر می‌رسد سیگنال حباب سکه که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند در قیمت دلار اکنون خود را نشان داده است.

سکه ۲۱ میلیونی شد

سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی سقف جدیدی زد. این قطعه از سکه در میانه روز با روند صعودی با بیش از یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان افزایش قیمت از میانه کانال ۲۱ میلیون تومانی گذشت. قیمت سکه امامی در ادامه روز کمی متعادل شد و در لحظه نگارش این گزارش با ۷۵۰هزار تومان افزایش نسبت به دیروز معامله شد. در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی با قیمت ۲۱ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود. هر چند این قطعه از سکه در حال حاضر در پله ۳ و ۴ کانال ۲۱ میلیونی سرگردان است.

سایر قطعات سکه روند رشد کمتری داشتند. سکه بهار آزادی ۱۵۰ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه امروز ۱۹ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان شد و از نیمه کانال مذکور گذشت. نیم سکه امروز ۱۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با همین مقدار افزایش قیمت به نیمه کانال ۹میلیون تومانی رسد و ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی هم با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت به نیمه کانال ۴ میلیون تومانی رسید و با قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. در روزهای گذشته این قطعه از سکه نسبت به سایر قطعات فراز کمتری داشته است.

طلا ۲ میلیونی می‌شود؟

قیمت طلا نیز روند افزایشی به خود گرفت. دیروز هر مثقال طلا با بیش از ۲۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۸میلیون و ۳۹۹ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از ۶۰ هزار تومان گران‌ شد و با قیمت یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت هر گرم طلای دست دوم، یک میلیون و ۹۲۶ هزار تومان است و در حدود ۱۴ هزار تومان با طلای نو اختلاف قیمت دارد. حباب سکه در نخستین ساعات معاملاتی دیروز چهارشنبه تا میانه روز روند افزایشی داشت، اما در لحظه نگارش این گزارش با کاهش مواجه بود. فقط سکه گرمی ۲ هزارتومان افزایش حباب نسبت به روز دوشنبه دارد و به نظر می‌رسد در ساعات آینده این قیمت پابرجا نماند.

دیروز حباب سکه بهار ۶۳۶ هزار تومان کاهش داشت و نیم سکه نیز ۲۹۲ هزار تومان از مبلغ حباب خود را از دست داد. حباب ربع سکه که در روزهای گذشته وارد کانال ۵ میلیون تومانی شده بود، در لحظه نگارش این گزارش ۴ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان حباب دارد.

 

ارسال نظر