تعیین دستمزد 1402 کارگران کار سختی نیست

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۱۸:۴۴:۵۶
کد خبر: ۱۹۹۳۰۲
تعیین دستمزد 1402 کارگران کار سختی نیست

فتح الله بیات با اشاره به برگزاری جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: شخصا معتقدم که شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کار سختی در پیش ندارد شاید شرایط موجود سخت باشد ولی تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کار سختی نیست به شرط آنکه شورای عالی کار واقع بینانه به دستمزد کارگران نگاه کند و آن را مطابق با واقعیت‌های روز جامعه محاسبه کند و بسنجد.

واقعیت های زندگی جامعه کارگری را ببینیم

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه باید عینک بدبینی را از چشممان برداریم و واقعیت‌های زندگی کارگران را ببینیم، ادامه داد: هم کارفرما هم کارگر و حتی نمایندگان دولت همه در همین کشور زندگی می کنند و شرایط اقتصادی را درک می کنند. از هزینه‌های زندگی همه خبر دارند و می‌دانیم به چه شکل است لذا تاکید ما این است که نسبت به تورم جامعه و بازار مصرف حقوق و دستمزد کارگران تعیین شود.

پرهیز از افزایش دستوری حقوق و دستمزد

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه به شکل دستوری نمی توان حقوق دستمزد کارگران را اضافه کرد، گفت: این قضیه تابع محاسبه دقیق و متناسب با واقعیت‌های روز جامعه است و سبد معیشت باید واقعی دیده شود.

بیات با بیان اینکه کارگران باید از حداقل‌های معیشت برخوردار باشند، اظهار کرد: ما نمی گوییم ۳۰۰ قلم کالا را در سبد معیشت محاسبه کنند. ۳۰ قلم کالای مصرفی را نسبت به سه ماه قبل و اسفند سال گذشته مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقی افتاده و چقدر تغییر داشته است. کارگران سال قبل این اقلام را با چه نرخی تهیه می‌کردند و امسال با چه رقمی خریداری می کنند.

وی ادامه داد: شاید چند ماه قبل که از هزینه زندگی صحبت می‌شد، هزینه های معیشت کارگران را به طور متوسط ۱۷ میلیون تا ۱۸ میلیون تومان برآورد می کردیم ولی اکنون این رقم به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده و افزایش قیمت کالاهای مصرفی از یک‌طرف و افزایش اجاره بها از طرف دیگر باعث شده تا سبد معیشت تغییر قابل ملاحظه ای پیدا کند.

حقوق ها به ریال هزینه ها به دلار!

بیات تصریح کرد: کارگران و کارمندان حقوق خود را به ریال دریافت می‌کنند ولی بعضا هزینه‌های زندگی تابع دلار است طبعا وقتی دلار افزایش پیدا می کند و تورم بالا می‌رود، همه مسائل از هزینه ماهانه سبد معیشت تا بازارها تحت تاثیر قرار می گیرند.

محاسبه دقیق قیمت خوراکی‌ها و اجاره بهای کارگران

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درعین حال بر ضرورت حفظ قدرت معیشت کارگران برای سال آینده تاکید کرد و گفت: هزینه‌های مصرف و خوراکی‌ها و حتی اجاره بهای کارگران باید به طور دقیق و واقع‌بینانه بررسی و محاسبه شود و بر اساس آن دستمزد سال آینده را تعیین کنیم. اگر دولت خدمات می دهد برای عموم کشور می دهد. کارفرمایان باید به وظایف خود عمل کنند، همانطور که به نرخ تولیدات و محصولات خود اضافه و به بازار عرضه می کنند باید نسبت به حقوق نیروی کار خود نیز پاسخگو باشند و به دستمزد کارگر اضافه کنند.

بیات در پایان خاطرنشان کرد: در سال حقوق فقط یکبار افزایش پیدا می کند. اگر بخواهیم حقوق کارگران را فریز کنیم و برای سال آینده افزایش ندهیم و همین حداقل ها هم کاهش پیدا کند، نه تنها قدرت خرید جامعه کارگری حفظ نمی شود بلکه جامعه کارگری سال سختی پیش‌رو خواهد داشت و این مسأله جامعه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۹۰
0
1
حق‌الناسه! قابل توجه اونا که دم از مسلمونی میزنن حقوق کارگر عین حق‌الناسه