رویای بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری پررنگ‌تر می‌شود

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۹۹۸
رویای بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری پررنگ‌تر می‌شود

سال ۲۰۲۳ برای اکثر ارزهای دیجیتال مثبت شروع شد و پادشاه آنها بیت‌کوین که سال 2022 را تقریبا به صورت کلی در حالت نزولی به سر می‌برد، توانست از قیمت پایین حدود ۱۶هزار دلار افزایش یابد و حتی تا 23 هزار دلار هم افزایش یافت؛ تا جایی که طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود، در حال حاضر ۶۷.۲۸۷ درصد از کل آدرس‌های مالک بیت‌کوین، در وضعیت سوددهی هستند؛ یعنی بیت‌کوین‌های خود را به‌طور متوسط در قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی بازار خریداری کرده‌اند.

این نرخ بالاترین درصد آدرس‌های در سود بیت‌کوین طی ۸ ماه گذشته محسوب می‌شود. ارزش بیت‌کوین در شش ماه گذشته بین قیمت ۱۵هزار و۷۰۰ تا ۲۱هزار و ۳۰۰ دلار تثبیت شده است. در عین حال ارز دیجیتال برتر در روزهای گذشته توانست مقاومت قوی ۲۱هزار و ۳۰۰ دلار را بشکند و به قیمت ۲۳هزار و ۱۰۰ دلار برسد. با این افزایش قیمت، اوج قیمتی ۲۴ ساعت گذشته بیت‌کوین در بازار «بیت‌کوین/ تتر» صرافی بایننس 335/23 دلار ثبت شده و بازدهی ۲۴ ساعته این ارز دیجیتال نیز از ۹درصد عبور کرد.

این افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳ به صورت روزانه اتفاق افتاده است زیرا ارزهای دیجیتال برای بازگشت به روند صعودی خود آماده می‌شوند. سال ۲۰۲۲ سال بدی برای ارزهای دیجیتال بود. میانگین ضرر در توکن‌های فردی حدود ۷۰ درصد در سراسر بازار کریپتو بود. با این حال، سال ۲۰۲۳ تاکنون امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اگر بیت‌کوین با چنین سرعتی به افزایش خود ادامه دهد، به راحتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بیت‌کوین به قیمت بالای تاریخ قبلی خود یعنی حدود ۶۹هزار و ۷۰۰ دلار برسد و حتی آن را به سمت قیمت ۱۰۰ هزار دلار بشکند.

در سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین توانست در عرض پنج تا شش ماه از قیمت ۱۶هزار دلار به ۶۵هزار دلار افزایش یابد. بنابراین اینکه بیت‌کوین امسال نیز همین کار را انجام دهد کاملا دور از انتظار نیست، زیرا سال ۲۰۲۱ بسیار شبیه به سال ۲۰۲۳ آغاز شد. بیت‌کوین همچنان ۴۲ درصد بر بازار تسلط دارد. به این معنی که وقتی بیت‌کوین بالا می‌رود، کل بازار صعود می‌کند و بالعکس. اگر بیت‌کوین بالا برود به این معنی است که کاردانو نیز می‌تواند همین کار را در روند صعودی آینده انجام دهد.

رسیدن بیت‌کوین به کف قیمتی با جهش احساسات صعودی

با صعود بیت‌کوین به بالاترین سطح چهار ماه گذشته خود، قیمت بیش ۲۱ هزار دلاری در هفته سوم ژانویه (هفته چهارم دی)، بار دیگر امید معامله‌گران به شروع روند جدید افزایش یافت. در حقیقت، بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که پس از جهش کنونی قیمت، بازار شاهد تجربه بیشترین میزان احساس ‌خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران از ژوئیه (تیر) سال گذشته بوده است.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ارزهای دیجیتال سنتیمنت، احساسات جمعی معامله‌گران به بالاترین میزان خود در شش ماه اخیر و دومین سطح اوج احساسات صعودی در ۱۴ ماه گذشته رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران با جهش قیمت بیت‌کوین به عنوان سیگنالی از یک بریک‌اوت احتمالی بزرگ‌تر در آینده نزدیک برخورد می‌کنند. اصطلاح «احساس جمعی/ سرمایه‌گذار» توضیح می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌طور کلی چه احساسی در مورد یک دارایی خاص یا بازار مالی دارند. این اصطلاح به جو حاکم بر بازار یا یا خصوصیات روان‌شناسانه شرکت‌کنندگانش اشاره دارد که با که با فعالیت و تغییرات قیمت دارایی مبادله‌شده در آن بازار بیان می‌شود. 

سه جهش عمده در احساسات سرمایه‌گذاران

سه جهش عمده در احساسات سرمایه‌گذاران از سال ۲۰۲۱ رخ داده است. اولین جهش عمده در احساسات در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) رخ داد و به دنبال آن، قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 789/68 دلار رسید. دومین جهش بزرگ در ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ‍۱۴۰۱) در پی یک افزایش جزئی قیمت در بحبوحه اشاره فدرال رزرو در مورد کاهش احتمالی نرخ تورم رخ داد. در حقیقت، افزایش قیمت پس از جهش در احساسات جمعی در ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ‍1401) چندان چشمگیر نبود؛ زیرا معامله به‌دلیل گسترش احساسات نزولی در بازار، بیت‌کوین را در کف ۱۹ هزار دلاری خریدند و با قیمتی بالاتر فروختند. آخرین جهش در احساسات معامله‌گران پس از تحمل یک زمستان طولانی در بازار در سال ۲۰۲۲ رخ داد. تحلیلگران بر این باورند که افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین می‌تواند نشانه تشکیل کف بازار باشد.

به گفته هورن‌هِیرز، تحلیلگر مستقل بازار، از سال ۲۰۱۵ به بعد، فاصله زمانی میان رسیدن قیمت از کف به سقف بازار ۱۵۲ هفته و از سقف به کف بازار ۵۲ هفته بوده است. این تحلیلگر در توییتر خود نوشت: «بازار صعودی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ۱۰۶۴ روز طول کشید، بازار نزولی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، ۳۶۴ روز طول کشید، بازار صعودی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، ۱۰۶۴ روز طول کشید، بازار نزولی ۲۰۲۱ تاکنون، ۳۶۴ روز طول کشیده است، با استناد به بازه زمانی چرخه‌های گذشته ۱۰۰۱ روز تا اوج بازار زمان باقی مانده است.» در هنگام بررسی رفتار بلندمدت قیمت بیت‌کوین متوجه می‌شویم که چرخه‌های صعودی و نزولی گذشته به‌طرز شگفت‌آوری به یکدیگر شبیه هستند. جالب‌تر این است که به نظر می‌رسد چرخه بعدی نیز احتمالاً از روند مشابهی پیروی کند.

درصد آدرس‌های در سود بیت‌کوین اوج گرفت

طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود، در حال حاضر ۶۷.۲۸۷درصد از کل آدرس‌های مالک بیت‌کوین، در وضعیت سوددهی هستند؛ یعنی بیت‌کوین‌های خود را به‌طور متوسط در قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی بازار خریداری کرده‌اند. این نرخ بالاترین درصد آدرس‌های در سود بیت‌کوین طی ۸ ماه گذشته محسوب می‌شود. این اتفاق به دنبال افزایش قیمت بیت‌کوین رخ داده که روزهای گذشته تا 23 هزار دلار هم افزایش یافته است. این ارز دیجیتال طی ۲۴ ساعت اخیر رشدی ۸ درصدی را تجربه کرده است و بازدهی ۳۰ روزه آن نیز از ۳۴درصد فراتر می‌رود.

بیت‌کوین آخرین بار در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) جایی بالاتر از این سطح معامله می‌شد. البته به‌دنبال جهش بیت‌کوین، ۲۵۵میلیون دلار موقعیت معاملاتی شورت طی ۲۴ ساعت لیکویید شد. طی ۲۴ ساعت گذشته مجموعاً ۲۹۴میلیون دلار موقعیت معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال لیکویید شده که ۸۶درصد، یعنی ۲۵۵میلیون دلار آن مربوط به موقعیت‌های معاملاتی شورت (نزولی) بوده است.

با وجود این؛ مدیرعامل جی‌پی مورگان همچنان معتقد است بیت‌کوین یک کلاهبرداری پرهیجان است. جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که نسبت به فناوری بلاک چین خوش‌بین است، اما بیت‌کوین را به‌خودی‌خود یک کلاهبرداری پرهیجان می‌داند. او ادامه داد: «از کجا می‌دانید که بیت‌کوین روی ۲۱میلیون عدد متوقف می‌شود؟... شاید قرار است به ۲۱میلیون برسد تا عکس ساتوشی ظاهر شود و شما را به سخره بگیرد». دیمون با اشاره به اینکه بسیاری استدلال می‌کنند که بیت‌کوین به‌دلیل کمیاب‌بودنش باارزش است، به شنوندگان یادآوری کرد که هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

ارسال نظر