سال جدید برای بیت‌کوین خوش‌یمن شروع شد

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۶۸
سال جدید برای بیت‌کوین خوش‌یمن شروع شد

بیت‌کوین پس از جهشی حدوداً ۲۱درصدی در یک هفته گذشته توانست به بالاترین سطح قیمتی خود از ۸ نوامبر (۱۷ آبان) برسد. با این حال، هنوز تعداد کمی از تحلیلگران متقاعد شده‌اند که بازار صعودی دوباره بازگشته است و برخی نیز نسبت به احتمال سقوط بیت‌کوین به کف قیمتی ۱۲۰۰۰ دلاری هشدار می‌دهند.

در حالی که کندل هفتگی مهم بیت‌کوین در نزدیکی ۲۱۰۰۰ دلار بسته شده است، تحلیلگران نگران هستند که روزهای خوب بازار خیلی زود به پایان برسد. رشد سریع قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته باعث ایجاد اختلاف‌نظر جدی میان تحلیلگران شده است. در حالی که عده‌ای عقیده دارند که احتمال اصلاح بازار (پولبک) بسیار زیاد است، دیگران پایان زودتر از موعد بازار خرسی را جشن گرفته‌اند. کریس بورنیسک، مدیر پیشین بخش ارزهای دیجیتال در آرک اینوست درباره این مساله می‌گوید: «فروشندگان اکنون امیدوارند که اصلاح بازار قیمت را دوباره کاهش دهد، اما متوجه نیستند که شرایط تغییر کرده و روند صعودی آغاز شده است.» با این حال، حتی تحلیلگران خوش‌بینی مانند بورنیسک پیش‌بینی نمی‌کنند که در پایانِ قطعی بازار نزولی بیت‌کوین، روند صعودی به شکلی پیو‌سته ادامه یابد. دِ کریپتو لمون، تحلیلگر محبوب ارزهای دیجیتال، با به اشتراک‌گذاشتن گرافیک «وال استریت چیت شیت» در آخر هفته، پیش‌بینی کرد که قیمت جفت بیت‌کوین/ دلار همچنان کاهش خواهد یافت. 

کف ۱۲هزار دلاری همچنان محتمل است؟

دیدگاه لمون با نظراتی هماهنگ است که آخرین افزایش قیمت بیت‌کوین را بی‌اهمیت می‌دانند؛ مانند ال کاپو آف کریپتو که جهش قیمت بیت‌کوین را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تله‌های گاوی توصیف کرد که تاکنون دیده‌ است. او در بخشی از یک رشته توییت در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) نوشت: «علی رغم جهش اخیر، سناریوی نزولی همچنان امکان‌پذیر است. اگر در این روزها سود کرده‌اید، صمیمانه تبریک می‌گویم، اما به خاطر داشته باشید که اکنون زمان بدی برای ذخیره این سودها نیست.» او نتیجه گرفت که رسیدن بیت‌کوین به کف قیمت ۱۲۰۰۰ دلاری همچنان محتمل است.

نرخ‌های تأمین سرمایه در اوج

مارتون، یکی از تحلیلگران آن‌چین پلتفرم کریپتو‌کوانت، هشدار داده است که اصلاح قیمت بیت‌کوین در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد. او ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) در یک پست وبلاگ نوشت که نرخ‌های تأمین سرمایه در بازارهای مشتقه در حال رسیدن به سطحی ناپایدار است. او افزود: «نرخ تأمین سرمایه بیت‌کوین به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است.»

اصطلاح نرخ تأمین سرمایه در بازار قراردادهای آتی به مقدار کارمزدی اشاره دارد که دارندگان قراردادهای لانگ (آنهایی که معتقدند قیمت افزایش پیدا می‌کند) و دارندگان قراردادهای شورت (آنهایی که معتقدند قیمت کاهش پیدا می‌کند) باید به یکدیگر پرداخت کنند تا بازار در تعادل باشد. نرخ‌های مثبت یعنی معامله‌گران لانگ بیت‌کوین برای حفظ موقعیت معاملاتی خود پول می‌پردازند. این می‌تواند بدان معنا باشد که به باور عموم قیمت‌ها قرار است همچنان افزایش یابند. حال اگر قیمت برخلاف انتظار عموم حرکت کند، این شرایط می‌تواند باعث تغییر عمده روند شود و با شکست مقاومت‌های کلیدی، سلسله‌‌ای از لیکوئیدشدن‌ها اتفاق بیفتد.

مارتون نتیجه گرفت: «واضح است که معامله‌‌گران روی قیمت‌های بالاتر شرط‌بندی می‌کنند. با این حال، افزایش نرخ تأمین سرمایه همیشه به معنی افزایش قیمت نخواهد بود. در دوره‌های قبلی که نرخ‌های تأمین سرمایه به‌اندازه امروز بالا بود، بیت‌کوین شاهد اصلاح قیمت بوده است.»

آیا روند سال ۲۰۲۳ متفاوت خواهد بود؟

رکت کپیتال، معامله‌گر و تحلیلگر محبوب در توییتی پیش‌بینی کرد که قیمت بیت‌کوین می‌تواند در سال جاری رشد قابل‌توجهی داشته باشد. بر اساس تحلیل او، بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ به کف قیمت خود خواهد رسید اما می‌تواند با رشدی همراه باشد که بازار را شگفت‌زده خواهد کرد.

رکت کپیتال با بررسی قیمت بیت‌کوین در چرخه‌های چهار ساله نصف‌شدن پاداش استخراج در رویداد هاوینگ، خاطرنشان کرد که سال ۲۰۲۳ زمان بسته‌شدن کندل (سالانه) کف بعدی است. به عقیده این تحلیلگر در ۱۲ ماه آینده شاهد تشکیل یک قیمتی خواهیم بود که با نزدیک‌شدن به زمان رویداد هاوینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ با روندی صعودی همراه خواهد بود. بدین‌ترتیب که سال ۲۰۲۳ کندل و سال ۲۰۲۴ چهارمین کندل در چرخه کنونی (هاوینگ) بیت‌کوین است.

رکت کپیتال عنوان کرد: «سومین کندل، کندل کف قیمت در چرخه چهار ساله بیت‌کوین است که می‌تواند با رشد قابل‌توجه قیمت همراه باشد.» دامنه نوسان بیت‌کوین که می‌تواند معامله‌گران را غافل‌گیر کند، به‌وضوح در نمودار چهار ساله این چرخه قابل مشاهده است. او ادامه داد: «سومین کندل چرخه در سال ۲۰۱۵ شاهد رشد ۲۳۴درصدی و در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۳۱۶درصدی بود.»

برخی دیگر از تحلیل‌های آن‌چین، فعالان بازار را به نتیجه‌گیری‌های خوش‌بینانه مشابهی سوق داده است. در میان این تحلیل‌‌ها، بر اساس یک اندیکاتور اختصاصی آن‌چین که وضعیت کنونی بازار را بررسی می‌کند، نسبت سود به زیان‌ تحقق‌نیافته سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، همچنان به حرکت در فاز تسلیم ادامه می‌دهد.

تحلیلگر و معامله‌گر ناشناس با نام مستعار گیم‌آف‌تریدز روز ۱۱ ژانویه (۲۱دی) در توییتر خود نوشت: «اکنون، سودآورترین زمان‌ برای انباشت بیت‌کوین است. سود و زیان خالص تحقق‌نیافته هنوز در محدود تسلیم شدید قرار دارد.»

شرایط کلان اقتصادی در سال ۲۰۲۳  مشابه بحران مالی جهانی پیشین است

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کلان، به‌ویژه با درنظرگرفتن کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، بازگشت روند بازار نیازمند مقدار زیادی شانس خواهد بود. از آنجایی که فدرال رزرو ایالات متحده باوجود کاهش تورم، همچنان نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد، اکنون نگرانی‌های فعالان بازار بر پیامدهای بلندمدت این سیاست متمرکز شده است.

تحلیلگرانی از جمله نیک گرلی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت ریونچر کانسالتینگ می‌گویند آنچه که در مرحله بعدی می‌تواند بر احساسات بازار اثر بگذارد، تورم نیست، بلکه تورم‌زدایی (افت قیمت‌ها) است. گرلی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) با استناد به نموداری از روند پس‌انداز ایالات متحده، هشدار داد که شرایط برای تکرار بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ از منظر وقوع رکود مهیا است.

او خاطرنشان کرد: «نرخ پس‌انداز (از درآمد) در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود تاکنون، به ۲.۲درصد کاهش یافته است.» این بدان معناست که امریکایی‌ها در حال کم‌آوردن پول هستند. شاخص نرخ پس‌انداز، آخرین بار در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶) به این سطح رسیده بود. درست پیش از بحران مالی جهانی؛ هشدار رکود اقتصادی بزرگ. در نتیجه انتظار می‌روند که خرج‌کرد مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۳ کاهش زیادی داشته باشد. در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) شاهد انتشار اولین ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده (نرخ تورم) در سال ۲۰۲۳ خواهیم بود و پیش‌بینی‌‌های آن هم‌اکنون بر قیمت بیت‌کوین تأثیر گذاشته است.

اعتماد هنوز به بازگشت کامل نرسیده است

شاخص ترس و طمع بیت‌کوین پس از چندین ماه ترس به قلمروی خنثی منتقل شد؛ در ۱۵ ژانویه، شاخص به سطح خنثی ۵۲ رسید که بالاترین سطح از پنجم آوریل بود. این حرکت به دنبال افزایش ۲۴ درصدی بیت‌کوین در هفت روز گذشته صورت گرفت.

تحلیل احساسات بازار در ژوئن ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح چند ساله خود یعنی ۹ رسید. از آن زمان تاکنون در دسته «ترس شدید» بین ۲۰ تا ۳۰ در نوسان بوده است و طولانی‌ترین رشته ترس شدید خود را در اواسط سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. شاخص ترس و طمع از «حرکات و احساسات منابع مختلف» ازجمله نوسانات فعلی، حرکت و حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی و داده‌های گوگل ترندز و غیره استفاده می‌کند. تمامی داده‌های این منابع برای ایجاد یک عدد ساده برای خلاصه کردن وضعیت احساسی در مورد بازارهای بیت‌کوین و کریپتو استفاده می‌شود. این موارد شامل پنج دسته است که از ترس شدید تا طمع شدید را شامل می‌شود که مورد دوم از اکتبر ۲۰۲۱ دیده نشده است. این شاخص اکنون به ۴۵ کاهش یافته است که آن را در رده «ترس» قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که اعتماد هنوز به بازگشت کامل نرسیده است.

در همین حال، بیت‌کوین با ۱۲ روز فعالیت در این ماه، دومین دوره طولانی‌ترین رشد خود را تجربه کرد. این دارایی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ درصد افزایش یافته و تمام ضررهای ناشی از سقوط صرافی اف تی ایکس در اوایل نوامبر را از بین برده است. حرکت عظیم کنونی، حرکت بزرگی را در شاخص‌های فنی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) ایجاد کرده که در بازه زمانی روزانه به بالاترین سطح خود طی چهار سال گذشته رسیده است.

ارقام بالای شاخص قدرت نسبی می‌تواند نشان دهد که یک دارایی بیش از حد خرید شده است و باید اصلاح شود. بسیاری از تحلیلگران حرکت اخیر را به عنوان یک تله گاو نر نامیده‌اند اما بسته شدن هفتگی محکم باعث شده است برخی معتقد باشند که این حرکت ادامه خواهد داشت. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۹۹۲.۱۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر ۴۰.۹۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است.

 

ارسال نظر