آغاز یک سال سخت برای بیت‌کوین

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۹۴۲
آغاز یک سال سخت برای بیت‌کوین

سال ۲۰۲۲ برای بازار ارزهای دیجیتال، سالی پرفرازونشیب بود؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از پلتفرم‌های غیرمتمرکز و متمرکز ورشکسته شدند یا اینکه در تلاش برای ماندن در بازار هستند. به نظر می‌رسد که دیگر در مراحل پایانی بازار نزولی هستیم؛ آن هم در شرایطی که بازیگران مخرب، در فرآیندی دراماتیک و ضروری، برای بلوغ کل سیستم از بازار کنار گذاشته می‌شوند. با این همه، فناوری‌های نسل سوم وب که در این زمستان ارز دیجیتال پدید می‌آیند، همه‌چیز را تغییر خواهند داد.

نسل سوم وب، مشابه گذار از یک جامعه عمدتاً کشاورزی به یک جامعه صنعتی‌تر، نشانگر تکامل بعدی در تبادل اطلاعات خواهد بود. یک ساختار محاسباتی که به گونه‌ای طراحی شده است تا انسان‌ها را در مرکز و حریم خصوصی را در اولویت قرار دهد. فناوری بلاک چین، نیز روش جدیدی برای تعامل با اینترنت به ارمغان می‌آورد و نحوه تعامل ما با یکدیگر را به‌شکلی اساسی تغییر خواهد داد.

در همین راستا، ماهش ولانکی، یکی از مدیران مجموعه سوپرلیر در یادداشتی در وب‌سایت کوین تلگراف، برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی‌ ارایه کرده است که می‌توان انتظار وقوع آنها را در سال ۲۰۲۳ داشت. در این پیش‌بینی آمده که ارزش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ همچنان کاهش خواهد یافت که لزوماً اتفاق بدی نیست؛ بلکه نشان‌دهنده متعادل‌شدن حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سطحی معقول است. سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند روی دارایی‌های در حال سقوط سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، در حالی که مشکلات اقتصاد کلان و خطر رکود جهانی را بررسی می‌کنند، منتظر شروع روند صعودی می‌مانند.

دیگر اینکه در سال ۲۰۲۳، نخستین مشخصه‌های آنارشیستی نسل سوم وب از بین خواهد رفت که نیاز به حضور برندهای بزرگ را کنار می‌گذاشت. مشارکت‌کنندگان در نهایت در می‌یابند که در نبود پول برندهای بزرگ، تنها چیزی که دارند یک ارز دیجیتال است که ارزش آن تنها به سرمایه کاربران و دلالان وابسته است.

در عوض، این پروژه‌ها از برندهای بزرگ و تبلیغات آنها، بازاریابی و سرمایه‌ حامیان مالی استفاده می‌کنند تا رویای وب ۳.۰ از طریق تقسیم‌کردن این سرمایه‌های هدفمند خارجی بین کاربران واقعی محقق شود. برندهای نسل دوم وب، مانند نایکی، استارباکس و متا با تمرکز روی توکن‌های غیرمثلی و با تأکید بر جذب مشتری و پرداختن به کسب درآمد، به آزمایش در نسل سوم وب ادامه خواهند داد. 

افزایش کیفیت و کشف دستاوردهای جدید

با کاهش هزینه‌های توسعه برنامه‌های وب ۳.۰ و افزایش هزینه‌های جذب کاربر به سمت افزایش کیفیت و کشف دستاورد‌های جدید متمرکز خواهیم شد. نسل سوم وب، اپ‌استور و پلتفرم تبلیغاتی خود را خواهد داشت که به توسعه‌دهندگان و کاربران کمک می‌کند تا یکدیگر را به‌طور مو‌ثرتری پیدا کنند. در ابتدا، بلاک‌چین‌های لایه۱ و کیف پول‌ها برای به دست‌آوردن چنین جایگاهی با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما احتمالاً بازیکن جدیدی کنترل را به دست خواهد گرفت.

فراگیرشدن برنامه‌های نسل سوم وب در سال ۲۰۲۳ بیشتر شبیه برنامه‌های پردانلود و پرفروش در روزهای اولیه عرضه تلفن‌های همراه هوشمند، مانند بازی انگری بِرزد در سال ۲۰۰۹ خواهند بود؛ برنامه‌هایی با تجربه کاربری ساده و گرافیک بصری اما همراه با سازوکارهای نوآورانه برای تعامل و کسب درآمد.

پنجم، حرکت روند کنونی به‌سمت ایجاد پایداری و تداوم‌پذیری در بازی‌ها است، موجی از محصولات با پایداری داخلی را ایجاد می‌کند که فاقد طبیعت پرافت‌وخیز معاملات ارزهای دیجیتال هستند. این روند، یک تجربه یکنواخت و خنثی برای بازیکنان ایجاد می‌کند که صرفاً شبیه یک کپی از بازی‌های ویدئویی کنونی وب ۲.۰ است. با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان بازی دوباره یاد خواهند گرفت که معاملات در بازار بخشی از سرگرمی است و سپس سعی می‌کنند تا آن را با روش‌های سالم و مسوولانه به بازی‌ها اضافه کنند.

در عین حال استیبل‌کوین‌ها موارد استفاده بیشتری را خارج از بازارهای سرمایه ارز دیجیتال پیدا می‌کنند. این اتفاق منجر به پذیرش بیشتر آنها به عنوان جریان اصلی پرداخت و ورود ایده‌های نو به فضای نسل سوم وب می‌شود. تحقیق و توسعه بلاک‌چین‌های خصوصی و دولتی نیز با معرفی برخی از زیرساخت‌‌‌های متمرکز عمومی مانند ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) یا توسعه زیرساخت‌های بازار (بورس) ادامه خواهد یافت.

افزایش جنگ‌های فرهنگی در مورد ارزهای دیجیتال

همچنین به نظر می‌رسد شدت جنگ‌های فرهنگی در مورد ارزهای دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۳ بیشتر ‌شود و تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده ادامه یابد. رونق و رکود بازار، در کنار هک‌های غیرمنتظره‌ای مانند هک پلتفرم وارم‌هول، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های با ریسک بیش از حد زیاد مانند تِرا و کلاهبرداری‌های آشکار مانند سیف‌مون، ادامه خواهد داشت. سیاست‌مداران بیشتری در قبال ارزهای دیجیتال مواضع محکمی اتخاذ خواهند کرد. با این حال، دولت ایالات متحده همچنان در مورد قانون‌گذاری بلاتکلیف است که البته به زیان صنعت ارزهای دیجیتال خواهد بود. هر قانون جدیدی که وضع شود، کامل نخواهد بود و همچنان می‌تواند به پروژه‌های خطرناک اجازه دهد که از زیر دست قانون‌گذاران بگریزند.

از طرفی همانطور که سازندگان در طول بازار نزولی به توسعه برنامه‌ها ادامه می‌دهند، در سال ۲۰۲۳ به نقطه‌ای خواهیم رسید که نوآوری‌های جدیدی فراتر از روندهای موجود، مانند پروژه‌های تصویر پروفایل NFT، پروژه‌های بازی برای کسب درآمد و راه‌حل‌های لایه ۱ ظهور خواهند کرد. این نوآوری‌های جدید چرخه بعدی بازار را پیش می‌برند و امیدواریم این چهارچوب‌های جدید، کاربردپذیری و پذیرش واقعی مصرف‌کننده، چند صد میلیون کاربر جدید ارزهای دیجیتال را به ارمغان بیاورند. در نهایت، تردید نسبت به آینده، همچنین می‌تواند نشان‌دهنده فرصت‌ها باشد و کسانی که قادر به تطبیق سریع خود با شرایط هستند، در صورت وقوع تغییرات قابل‌توجه، از این بازار سود خواهند برد.

پیش‌بینی شرکت معاملاتی کیوسی‌پی کپیتال

در عین حال شرکت معاملات ارزهای دیجیتال کیوسی‌پی کپیتال در آخرین گزارش خود به پیش‌بینی عملکرد بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. این شرکت، با بررسی رویدادهای کلیدی سال گذشته به تأثیر آنها در سال جدید و تصویری از وضعیت احتمالی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ترسیم کرده است.

گزارش کیوسی‌پی کپیتال، ابتدا به بازدهی دارایی‌های جهانی در سال ۲۰۲۲ اشاره می‌کند. دارایی‌های معیار بازار مانند بیت‌کوین، اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک ۱۰۰ بدترین سال عملکرد خود را تجربه کرده‌اند. به جز گاز طبیعی، سایر دارایی‌ها بیشترین زیان خود را از دهه ۷۰ میلادی شاهد بودند. بیت‌کوین بیش از ۷۰درصد نسبت به بالاترین سطح قیمت خود سقوط کرد و اتریوم نیز با کاهش ۷۲درصدی ارزش خود مواجه شد.

عملکرد منفی بازار در سال ۲۰۲۲، پیامد شدیدترین چرخه افزایش نرخ بهره در تاریخ اخیر توسط فدرال رزرو ایالات متحده بود. طبق پیش‌بینی کیوسی‌پی کپیتال از بازار ارزهای دیجیتال، فدرال رزرو به احتمال زیاد به فشار بر بازارها ادامه خواهد داد. این نهاد مالی در تلاش است تا تورم را از بالای ۹درصد به نرخ هدف حدود ۲درصد کاهش دهد. در نتیجه، فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد و ترازنامه خود را کوچک می‌کند.

کیوسی‌پی کپیتال معتقد است زمانی که تورم به اوج خود رسیده باشد، بازار شاهد تورم چسبنده یا پایدار خواهد بود. به عبارت دیگر، فدرال رزرو در تلاش خود برای کاهش تورم به نرخ هدف با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط، اگر قیمت کامودیتی‌ها مانند قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار افزایش یابد، وضع‌ بدتر خواهد شد. در نتیجه، تا زمانی که تورم چسبنده باقی بماند، ممکن است پتانسیل رشد قیمت بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های ریسک‌پذیر محدود شود.

علاوه بر این، کیوسی‌پی کپیتال بر این باور است که کمیته بازار آزاد فدرال از خطرات افزایش تورم بی‌اطلاع است. از این روی، فدرال رزرو سقوط ارزش دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند ارزهای دیجیتال را (مشتاقانه) پذیرفته و ضرر سرمایه‌گذاران را نادیده خواهد گرفت. 

رشد بازارها از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

اگر فدرال رزرو برای کاهش فشار سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود عجله کند، پتانسیلی برای رشد بازار وجود دارد. در ماه‌های گذشته، برخی از نمایندگان این نهاد مالی به احتمال وقوع چنین رویکردی اشاره کردند. اگر این جناح موفق به تغییر رویکرد فدرال رزرو شود، بازار جهانی، از جمله بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شاهد جهشی بزرگ خواهد بود.

دلار امریکا که در شاخص دی‌ایکس‌وای (DXY) بازتاب یافته است، به عنوان یک مانع مستقیم برای رشد ارزش ارزهای دیجیتال به روند خود ادامه خواهد داد. از منظر تکنیکال، شاخص دلار ایالات متحده در ۶ هفته گذشته روندی نزولی داشته است، اما به احتمال زیاد از سطوح فعلی خود جهش خواهد کرد. این حرکت صعودی قیمت ممکن است شاخص دلار را به ۱‍۲۰ برساند و باعث سقوط ارزش ارزهای جهانی، بازار سهام و دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند بیت کوین شود. شکست شاخص به زیر سطح کنونی نیز می‌تواند آغازگر سناریویی معکوس باشد.

 

ارسال نظر