در گوشی آقای وزیر همه‌چیز آرام است

۱۴۰۱/۱۰/۰۱ - ۰۱:۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۹۵۵۷۵
در گوشی آقای وزیر همه‌چیز آرام است

وزیر ارتباطات کاهش سرعت اینترنت در روزهای اخیر را ناشی از اختلال‌های جزیی دانسته و می‌گوید اختلال‌های جزیی موجب کاهش سرعت اخیر اینترنت شده بود و اکنون مشکلی نیز وجود ندارد. از آن طرف هم رییس‌جمهوری تاکید کرده که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

از ۳۰ شهریور ماه و با آغاز اخلال دولتی در اینترنت، کسب‌وکارهای کشور، روزانه حداقل ۵۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان آسیب دیده‌اند. بیش از ۴۱درصد شرکت‌ها، ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد نیز، بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور، نشان می‌دهد که قطعی اینترنت در ایران روزانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است. یعنی هزینه ۳ماه قطعی اینترنت در ایران، برابر با ۴۳درصد یک سال درآمد نفتی کشور (۲۵میلیارد دلار) است.

اظهارات مسوولان کشور، به ویژه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در رابطه با حمایت از کسب‌وکارهای کشور، با عملکرد سیاست‌گذاران فضای مجازی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا امروز، در تناقض است. قطعی و کندی گسترده اینترنت و فیلترینگ بی‌رحمانه حالا دامن شهروند ایرانی را گرفته و تاثیرش در زندگی روزمره نیز ملموس است.

با وجود همه این‌ها، نه تنها هیچ چشم‌اندازی برای رفع محدودیت‌های فضای مجازی وجود ندارد، بلکه به نظر می‌رسد وضعیت اینترنت در روزهای آینده نامطلوب‌تر خواهد شد. حالا زارع‌پور اعلام کرده این اختلال‌ها اکنون رفع شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش دیجیاتو، طی روزهای اخیر کاهش سرعت و کیفیت اینترنت شدت گرفته و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کندی اینترنت گلایه کرده‌اند. حال وزیر ارتباطات می‌گوید این موضوع ناشی از اختلالی بوده که اکنون حل شده.

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به کاهش کیفیت و سرعت اخیر اینترنت گفت: «اختلال‌های جزیی داشتیم، اما برطرف شده است. الان می‌توانید تست کنید و خواهید دید مشکل خاصی وجود ندارد.»

وزیر ارتباطات طی یک سال گذشته بارها از افزایش سرعت اینترنت در ایران به استناد آمارهای اسپید تست خبر داده است در حالی که مردم معمولاً چنین سرعتی را در زمان استفاده از سرویس‌های مورد علاقه خود تجربه نمی‌کنند. فیلترینگ در ماه‌های اخیر و مبارزه دولت با فیلترشکن‌ها نیز در این مدت مزید بر علت شده است تا کیفیت اینترنت کاهش یابد.

استارتاپ‌ حوزه خدمات ابری «ابر دراک» اواسط مهر‌ماه گزارشی از وضعیت اینترنت کشور منتشر کرد که نشان می‌داد روش فیلترینگ مورد استفاده در ماه اخیر بر سایر سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها تأثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را با اختلال مواجه کرده است.

 

به‌دنبال رفع نیازهای کشور با بومی‌سازی هستیم

زارع‌پور همچنین در واکنش به فراخوان وزارت ارتباطات برای تولید رقیب ایرانی اندروید، گفت بومی‌سازی تنها مختص به وزارت ارتباطات نیست: «اولویت‌های بومی‌سازی تجهیزات، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد‌نیاز کشور را ما، وزارت صمت و معاونت علمی اعلام کرده‌ایم تا همه ظرفیت‌های کشور برای بومی‌سازی به کار گرفته شوند.»

او با بیان اینکه در بخش سخت‌افزار مخصوصاً تجهیزات شبکه اتفاقات خیلی خوبی افتاده است، اظهار داشت: «نه‌تنها نیاز خودمان رفع شده است، بلکه بخشی از آنها به خارج از کشور صادر می‌شود. بخش زیرساخت‌های نرم‌افزاری مثل سیستم‌عامل و سایر بخش‌های مورد‌نیاز نیز در صف ارزیابی و بومی‌سازی قرار دارند.»

به گفته زارع‌پور فراخوان منتشر‌شده برای تولید سیستم‌عامل بومی تلفن همراه در راستای شناسایی ظرفیت‌هاست تا نیازهای کشور در این بخش را رفع کنند.

 

پین‌پنگ بازی‌های محبوب تا یک‌چهارم کاهش پیدا خواهد کرد

وزیر ارتباطات همچنین وعده داد که پین‌پنگ بازی‌های محبوب تا یک‌چهارم کاهش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور این اقدام را در راستای وعده انتخاباتی رییس‌جمهور دانست و تاکید کرد CDN صد و پنجاه بازی محبوب وارد ایران شده است.

وزیر ارتباطات مدعی شد CDN صد و پنجاه بازی پرمخاطب به داخل کشور منتقل شده و زمان پین‌پنگ این بازی‌ها تا یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور این اقدام را در راستای وعده انتخاباتی رییس‌جمهور به گیمرها عنوان کرد. عیسی زارع‌پور با اشاره به آمارهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت بیش از 30 میلیون گیمر در ایران وجود دارد که میانگین روزانه نود دقیقه بازی می‌کنند.

وی همچنین به گیمرهای ایرانی وعده داد تا پین‌پنگ برخی از بازی‌های محبوبشان کاهش پیدا خواهد کرد: «بر اساس وعده ریاست‌جمهوری قصد داریم پین‌پنگ گیم‌ها کاهش پیدا کند.‌ با تلاش همکاران، CDN صد و پنجاه بازی پرمخاطب به داخل کشور منتقل شدند و زمان پین‌پنگ بازی‌ها تا یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد.»

به گفته وزیر ارتباطات سایتی در هفته آینده اعلام خواهد شد تا گیمرها در آن نرم افزارهایی دانلود کنند تا سرعت بازی‌ها برایشان بهتر شود. با اینکه اسامی این بازی‌ها هنوز اعلام نشده، اما بسیاری از بازی‌های محبوب گیمرها در سراسر دنیا یا در ایران فیلتر شده است یا کاربران ایرانی توسط سازندگان آنها مورد تحریم‌ قرار گرفته‌اند.

زارع‌پور اوایل شهریور ماه وعده داده بود تا پایان پاییز، CDN حدود 200 بازی پرطرفدار به داخل کشور منتقل شود. حال پس از گذشت سه ماه بخشی از این وعده در حال اجرایی شدن است تا گیمرها تجربه بهتری داشته باشند. حل مشکل گیمرها یکی از وعده‌هایی است که رییسی در مناظره انتخاباتی سال گذشته مطرح کرد. او در مناظره انتخاباتی خرداد 1400 گفت: «می گویم مادر فضای مجازی عقب هستیم و کار بایسته نشده زیرساخت‌ها مشکل دارد. من از جوانان و بچه‌ها می‌پرسم شما در حال بازی و گیم هستید چقدر وسط بازی حالتون گرفته می‌شود.»

 

تاکید رییس‌جمهوری بر تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

در عین حال در آخرین جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی، رییس‌جمهور گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

در این جلسه به ریاست سید ابراهیم رییسی، سند ضوابط و شرایط انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون این سند پرداختند و قرار شد این سند برای اصلاح و تکمیل به کمیسیون شورای معین ارجاع داده شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارایه شد و رییس‌جمهوری در این جلسه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید داشت و این طرح را از اولویت‌های فضای مجازی دانست که باید با جدیت آن را پیگیری کرد و بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آن اهتمام ورزید.

در شرایطی که این روزها اینترنت در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد، باید دید راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چه تاثیراتی بر وضعیت موجود خواهد گذاشت؛ کما اینکه «شبکه ملی» همواره نگرانی‌هایی از قطع اینترنت بین‌الملل برای کاربران ایجاد کرده و تجربه سه ماه گذشته هم نشان داده که این نگرانی‌ها بیهوده نبوده است.

 

ارسال نظر