دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۲:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۹۵۳۵۸

کمک ۱۴۳میلیارد دلاری چین  به شرکت‌های تراشه‌سازی

به گفته ۳ منبع آگاه چین تصمیم دارد بیش از یک هزار میلیارد یوان (معادل ۱۴۳ میلیارد دلار) برای پشتیبانی از صنعت نیمه رسانای خود سرمایه‌گذاری کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این گامی مهم به سمت خودکفایی در حوزه تراشه و مقابله با اقدامات امریکا جهت کند کردن پیشرفت‌های فناوری این کشور است. دولت پکن تصمیم دارد برای قدرت بخشی به تولید نیمه رسانا و فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه، بزرگ‌ترین بسته مشوق خود را طی ۵ سال و به‌طور کلی به شکل یارانه و اعتبار مالیاتی ارایه کند. به گفته ۲ منبع آگاه این طرح به زودی و از سه ماهه نخست سال آینده میلادی (۲۰۲۳ میلادی) اجرایی می‌شود. بخش اعظم کمک مالی به شکل یارانه خرید تجهیزات نیمه رسانای داخلی به وسیله شرکت‌های چینی (به‌طور کلی واحدهای تولید نیمه رسانا) است. چنین شرکت‌هایی می‌توانند تا ۲۰ درصد هزینه خرید را یارانه دریافت کنند. برنامه پشتیبانی مالی چین در حالی اجرا می‌شود که وزارت بازرگانی امریکا در اکتبر سال جاری میلادی قوانین وسیعی تصویب کرد که احتمالاً اجازه نمی‌دهد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز داده‌های تجاری به محصولات مختلف از جمله تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی دسترسی یابند.

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک  در امریکا ارایه شد

مارکو روبیو سناتور امریکا دیروز لایحه‌ای با پشتیبانی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای ممنوعیت اپ تیک‌تاک ارایه کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، به این ترتیب فشارها بر بایت دنس (مالک تیک تاک) دوباره افزایش یافته و امریکا بیم آن دارد که از این اپ برای جاسوسی علیه مردم امریکا و سانسور محتوا استفاده شود. دفتر روبیو اعلام کرد طبق این لایحه تمام تراکنش‌ها با هر شبکه اجتماعی که تحت تاثیر چین و روسیه باشد، مسدود خواهد شد. علاوه بر آن یک لایحه همراه آن به مجلس نمایندگان ارایه شده که مایکل گلاگر و راجا کریشنامورتی از آن پشتیبانی می‌کنند. لایحه مذکور در حالی ارایه می‌شود که تلاش دولت ترامپ برای ممنوعیت این اپ اشتراک‌گذاری ویدئو کوتاه با شکست روبرو شد. از سوی دیگر کریس ورای مدیر اف بی‌ای نیز چندی قبل اعلام کرد عملیات‌های تیک‌تاک در امریکا نگرانی‌های امنیت ملی را در پی دارند و درباره ریسک دولت چین برای تاثیرگذاری بر کاربران یا کنترل دستگاه‌های آنها هشدار بود. پس از آن ایالت‌های مختلفی در سراسر امریکا این اپ را روی دستگاه‌های دولتی ممنوع کردند.

هفته‌ای ۵۰۰۰  وب‌سایت  در روسیه فیلتر می‌شود

روسیه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، هر هفته به‌طور میانگین ۴۹۰۰ وب‌سایت را مسدود کرده است. به گزارش ایسنا، طبق آمار نهاد غیردولتی روس‌کومزوبودا که توسط روزنامه کومرسانت منتشر شد، مقامات روسیه هفته گذشته ۱۴ هزار و ۸۰۰ وب‌سایت را مسدود کردند که رکورد چند ساله بالاترین آمار فیلترینگ در مدت یک هفته را شکست. این نهاد غیردولتی فهرست ۶۴۰ هزار وب‌سایت را منتشر کرده که در حال حاضر، در روسیه مسدود شده‌اند. مقامات مالیاتی (۴۷ درصد) و دادستانهای فدرال (۱۱ درصد)، در میان نهادهای دولتی بزرگ‌ترین سهم را در دستور فیلترینگ وب‌سایت‌ها دارند.. دیده بان اینترنت دولتی روسیه (روس کومنادزور) ماه جاری لایحه‌ای را ارایه کرد که به دفتر دادستان کل اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به تصمیماتش را منتشر نکند. ددستان‌های فدرال روسیه در فاصله آغاز جنگ اوکراین در فوریه و اوت، مسدود کردن یا حذف ۱۳۸ هزار وب‌سایت را افزایش دادند. از زمان جنگ اوکراین، تقریبا همه رسانه‌های مستقل روسیه یا مسدود شده یا دستور تعطیلی آنها صادر شده است. بر اساس گزارش مسکو تایمز، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی غربی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر هم مسدود یا محدود شده‌اند.

اپل مجبور شد از قانون رقابت اتحادیه اروپا پیروی کند

اپل تصمیم دارد اجازه نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین در آیفون و‌ای پدهایش را در اتحادیه اروپا صادر کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این تصمیم احتمالاً اواخر سال آینده میلادی (۲۰۲۳) برای پیروی از قوانین جدید رقابت اتحادیه اروپا انجام می‌شود. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه در این زمینه اعلام کرده است اجازه فعالیت فروشگاه‌های اپ خارجی ممکن است تهدیدی جدی برای سرویس‌های در حال گسترش اپل باشد، اما رقبا نخست باید با مشکل قانع کردن مشتریان به ترک ایمنی و سهولت استفاده از فروشگاه اپلیکیشن اپل، دست و پنجه نرم کنند. طبق تغییری که اپل قرار است ایجاد کند، مشتریان این شرکت می‌توانند هرگونه اپلیکیشنی را بدون استفاده از فروشگاه اپ مخصوص این شرکت روی دستگاه‌هایشان نصب کنند. البته تولید‌کننده آیفون هنوز درباره آنکه از دیگر بخش‌های قانون (مانند اجازه فعالیت سیستم‌های پرداخت جایگزین) هیچ تصمیمی نگرفته است. در صورتیکه اپل اجازه دهد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن سیستم پرداخت داخلی آن را دور بزنند با ریسک از دست دادن میلیاردها دلار درآمدی روبرو می‌شود که از کمیسیون خرید در اپ به دست می‌آید. این درحالی است که سقف کمیسیونی که اپل به ازای هر خرید از توسعه دهنگان دریافت می‌کند ۳۰ درصد است.

 

ارسال نظر