وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه تلفن ثابت حمایت کرد

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۰۱:۵۲:۱۴
کد خبر: ۱۹۵۰۶۰
وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه تلفن ثابت حمایت کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد با توجه به افزایش هزینه‌های مخابرات، اگر منابع مالی مورد نیازش تأمین نشود، ورشکست خواهد شد. زارع‌پور همچنین افزایش تعرفه تلفن ثابت را در راستای ارایه سرویس بهتر به مردم دانست. 

پس از یک سال از مصوبه شورای رقابت، افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت با امضای وزیر صنعت تصویب شد و بعد از این مشترکین خطوط تلفن ثابت در تهران باید ماهانه 20 هزار تومان برای حفظ خط تلفن ثابت خود پرداخت کنند. بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، ساکنین تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود باید ماهانه 20 هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفا حداقل هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند. 

افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت بعد از چالش‌های مختلف، نهایتا در پاییز سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوبه افزایش نرخ تلفن ثابت، تابستان امسال به تصویب رسید. آبان ماه سال گذشته داوود زارعیان، معاون وقت شرکت مخابرات ایران به تشریح دلایل مدنظر شرکت مخابرات ایران برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه‌های مخابراتی پرداخته بود و اعلام کرد، به دنبال منطقی شدن تعرفه‌های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید 15سال پیش اتفاق می‌افتاد. افزایش هزینه نگهداری یکی از دلایلی است که مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت به آن اشاره کرده بود. از سویی دیگر با توجه به اینکه بخش اصلی کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش‌های بیرونی برون سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به‌طور متوسط عددی مدام در حال افزایش است.

   اعتراض کاربران؛ رضایت وزیر ارتباطات 

افزایش قیمت قبض تلفن‌های ثابت این روزها با اعتراض‌های بسیاری از سوی مردم روبرو شده است. حتی شورای رقابت نیز این اقدام مخابرات را ضد رویه رقابتی دانسته بود؛ اما وزیر ارتباطات نظر دیگری در این رابطه دارد. عیسی زارع‌پور که برخلاف وزیر ارتباطات سابق، رابطه نسبتاً خوبی با شرکت مخابرات دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تلویحاً از افزایش قیمت قبض تلفن‌های ثابت دفاع کرده است: «طی 11 و 12 سال گذشته تعرفه مخابرات افزایش پیدا نکرده است؛ بنابراین امکان توسعه وجود ندارد. بارها در کمیسیون‌های مجلس حاضر شدیم تا پاسخگوی این باشیم که چرا مخابرات حقوق پرسنل را پرداخت نمی‌کند، چرا ایثارگران را تبدیل وضعیت نمی‌کند و… . هزینه‌های مخابرات افزایش پیدا کرده، اما درآمدها و تعرفه‌های آن طی 10 سال ثابت مانده است.» وی با بیان اینکه 10 هزار تومان برای شهرستان، 15 هزار تومان برای مرکز استان و 20 هزار تومان نیز برای تهران آبونمان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت این رقم حداقل کارکرد است: «فردی که پیش از این در تهران 30 هزار تومان پول تلفن پرداخت می‌کرده است، هنوز نیز 30 هزار تومان می‌پردازد و مبلغ اضافه‌ای نمی‌دهد. همچنین فردی که در شهرستان تاکنون 10 هزار تومان پول تلفن می‌داده، هنوز نیز 10 هزار تومان می‌دهد، اما فردی که کمتر از این اعداد استفاده کند، حداقل مبلغ از وی گرفته می‌شود. هزینه نگهداری هر خط تلفن برای مخابرات بیش از 25 تا 30 هزار تومان است و از آنجا که مخابرات نمی‌تواند این رقم را تأمین کند، امکان توسعه هم وجود ندارد. این شرکت اکنون در تهران نمی‌تواند خط تلفن واگذار کند و امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارد.» زارع‌پور تأکید کرد اگر منابع مالی مخابرات تأمین نشود، این شرکت عملاً ورشکست می‌شود، موضوعی که بر سایر اپراتورها نیز تأثیر می‌گذارد: «از آنجا که اپراتورهای دیگر از مخابرات سرویس دریافت می‌کنند، آنها هم با مشکل روبرو می‌شوند.»

   وزارت ارتباطات  متولی تعرفه‌گذاری است

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات متولی تعرفه‌گذاری است، به تأیید افزایش تعرفه مخابرات در ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: «شورای رقابت با مخابرات اختلاف حقوقی دارد و موضوعات پیش‌آمده ارتباطی با این مباحث ندارند. ما براساس مصوبه شورای رقابت این تصمیم را گرفتیم؛ زیرا تلفن انحصاری است و شورای رقابت باید درباره آن اظهار‌نظر کند. شورای رقابت در خرداد‌ماه سال گذشته دستورالعملی را تصویب و چارچوبی را برای نرخ‌گذاری مخابرات تعیین کرد. ما نیز براساس این چارچوب قیمت‌گذاری کردیم. شورای رقابت اکنون معتقد است این مصوبه مربوط به سال 1400 بوده و این موضوع برای امسال باید در شورا بررسی می‌شد که این موضوع نیز قابل حل است.» وزیر ارتباطات تأکید کرد مخابرات برای توسعه و ارایه سرویس بهتر به مردم نیازمند منابع است؛ این منابع را یا دولت باید تأمین کند یا از طریق افزایش درآمدهای این شرکت تأمین شود. او راه‌حل اول را غیر‌عملی دانست و گفت: «مخابرات شرکتی خصوصی بوده و واگذار شده است و باید بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند.»

   مخابرات و ۱۰۰۰ میلیارد تومان لاوصولی

در این مدت البته شرکت مخابرات هم تلاش‌های زیادی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت کرده است. 

محمدرضا بیدخام سخنگوی این شرکت، با بیان اینکه برای تحقق نوسازی شبکه مخابرات کشور به منظور خدمت‌رسانی شایسته به مشتریان، منابع مالی لازم است تا با حمایت از مجموعه مخابرات، حوزه ارتباطات کشور به سمت خدمات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و فیبر نوری حرکت کند، اظهار کرد: اگر مخابرات نتواند سرویس دهی مناسب و مطلوب داشته باشد، بسیاری از صنایع و کارخانجات تجهیزات مخابراتی با خطر از دست دادن درآمد خود روبرو می‌شوند. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران افزود: اکنون کارخانجات تولید فیبر و کابل‌سازی با ۲۰درصد ظرفیت کار می‌کنند و اگر مخابرات نتواند به عنوان بزرگ‌ترین مشتری این صنایع، سرویس دهی مناسب داشته باشد، بسیاری از این کارخانجات با توقف تولید و حتی بیکاری کارکنان مواجه می‌شوند. وی با بیان اینکه مشتریان هم در حوزه تلفن ثابت و هم دیتا باید پایداری شبکه را احساس کنند، گفت: عدم وجود منابع مالی لازم برای توسعه بازسازی شبکه و سرقت کابل‌های مخابراتی از مشکلات موجود است. بیدخام گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان لاوصولی در شرکت داریم، با توجه به تورم و افزایش حقوق پرسنل و میزان زیادی از درآمد صرف منابع انسانی می‌شود که اگر این منابع تامین نشود، مشکلات مربوط به کارکنان ادامه می‌یابد. وی تاکید کرد: شرکت مخابرات اگر به اینجا رسیده به واسطه زحمات و تلاشهای عزیزان بازنشسته است، برند شرکت مخابرات قدیمی‌ترین برند ارتباطی کشور است که اگر ارتقاء و توسعه پیدا کرده به واسطه این عزیزان بوده و مطالبات قانونی آنها قطع به یقین باید پرداخت شود و هیات‌مدیره مصوبات خوبی در این زمینه دارد که امیدواریم با تامین منابع لازم این امر محقق شود.‌ بیدخام گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر استخدام ایثارگران شاغل در ارگان‌ها و سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت تامین منابع مالی موردنیاز از سمت دولت این امر محقق می‌شود.

 

ارسال نظر