سهم ایران از اقتصاد دیجیتال کمتر از نصف دنیا است

۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۰۲:۲۵:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۶۲۷

انقلاب دیجیتال کلیه‌ شؤونات زندگی بشر را دچار تحول نموده است. پدیده‌ای که آن را با عنوان تحول دیجیتال می‌شناسیم. یکی از مهم‌ترین شؤون این تحول را می‌توانیم در قالب اقتصاد دیجیتال مشاهده نماییم. توسعه اقتصاد دیجیتال به‌طور عمده مدیون موج چهارم انقلاب صنعتی است؛ جایی که کلاوس شوآب، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد، برای اولین‌بار انقلاب صنعتی چهارم را به دنیا معرفی کرد. اولین‌بار که دن تپسکات در سال ۱۹۹۵ از مفهومی به‌نام اقتصاد دیجیتالی در کتابی با همین عنوان رونمایی کرد، شاید در ذهنش هم نمی‌گنجید که در آینده نه چندان دور این مفهوم به یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در دنیای کسب و کار تبدیل شود. از اواخر قرن بیستم دنیا با پدیده‌ای مواجه شد که به سرعت ابعاد مختلف جوامع را متحول ساخت و آن پارادایم دیجیتالی‌سازی بود. شاید بتوانیم ادعا کنیم که بیش از ابعادی همچون فرهنگ و سیاست، این اقتصاد بود که تحت تاثیر این پارادایم قرار گرفت و خود پیشران دیگر ابعاد شد. طبق تعریف صندوق جهانی پول، دیجیتالی‌سازی اقتصاد به معنی بهره بردن از فناوری‌های دیجیتال به منظور بازطراحی ابعاد مختلف اقتصاد از جمله فرایندهای تولیدی، دولت‌ها، خانوار و جریان‌های مالی است. اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) مفهومی نیست که یک‌باره خلق شده باشد، بلکه یک روند تکاملی آن را شکل داده است. اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) را می‌توان سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۱۹۸۰، اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول۲۰۰۰ معرفی کنیم. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ریشه آن چیزی که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می‎شود را در اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند. با اینکه تپسکات در سال ۱۹۹۵ ظهور اقتصاد دیجیتال را زودتر از دیگران پیش‌بینی کرد و از این عنوان استفاده نمود، اما در مورد چارچوب و مفهوم آن، تعریف دقیقی ارایه نکرد. بعد از گذر از حباب دات کام که اقتصادی بر پایه اینترنت معرفی شده بود، تامپسون در سال ۲۰۰۴ از ورود به اقتصاد جدیدی به‌نام اقتصاد دیجیتالی (Digital Economy) سخن گفت.

    منابع مالی مانع مهاجرت طبقه خلاق  از اصفهان به تهران شود

بسیاری از فعالان حوزه استارتاپی و فناوری‌های جدید در اصفهان مهاجرت به شهری مانند تهران با شبکه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های موجود برای تبادل کالا و خدمات را به ماندن و استقرار در اکوسیستم استارتاپی اصفهان ترجیح می‌دهند. به گفته، محمدعلی زاهدی، در شهر تهران به خاطر سابقه طولانی‌تر در حوزه شرکت‌های استارتاپی، حدود ۴۰ شرکت فعالیت می‌کنند که این مسیر به مرور در شهر اصفهان هم شکل خواهد گرفت و تا چند سال آینده شاهد فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر زیادی در اصفهان خواهیم بود. او با بیان اینکه اکوسیستم کارآفرینی در همه شهرها فعال است اما یکی از قسمت‌های مهم این فضا، تامین سرمایه و بودجه است که به همین علت بسیاری از استارتاپ‌ها به شهر تهران رفته‌اند، گفت: در شهر اصفهان پشتوانه‌های مستحکمی برای ایجاد شرکت‌های خطرپذیر وجود دارد تا از مهاجرت استارتاپ‌ها به تهران جلوگیری شود. مدیرعامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در اصفهان افزود: نخستین پشتوانه در شهر اصفهان، وجود طبقه خلاق است که نیاز به سرویس‌های مالی دارد، از سوی دیگر اصفهان شهری صنعتی است که در بسیاری از حوزه‌ها مانند صنعت سنگ، کشاورزی گلخانه‌ای، ‌آی تی و فولاد پتانسیل‌های فنی بسیار دارد و می‌تواند انگیزه خوبی برای شکل‌گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه باشد.

    افق دولت برای تبدیل اصفهان  به قطب دیتا سنتر

ظرفیت‌های اصفهان سبب شده تا اقداماتی هرچند کوچک اما تاثیرگذار در ماه‌های اخیر برای تکمیل چرخه و فرآیند سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری شرکت‌های نوپا در این استان، اجرایی شود که به گفته علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات ایجاد قطب دیتا سنتر در اصفهان در دستور کار قرار دارد. او گفت: به دنبال رشد اقتصادی هستیم و در همه قسمت‌های برنامه وزارت ICT برش استانی در نظر گرفته‌ایم که در این راستا درخواست‌های استان‌ها در این زمینه را جمع‌آوری و بررسی می‌کنیم. رویکرد دولت حمایت از صنعت و رشد اقتصاد است و آماده تدوین استاندارد امنیت با همکاری پارک هستیم.

    سهم ایران از اقتصاد دیجیتال  کمتر از نصف دنیا است

او توسعه و تقویت اقتصاد دیجیتال در کشور را یک ضرورت و ماموریت مهم خواند و تصریح کرد: آینده کشور باید بر بستر اقتصادی دیجیتال رقم بخورد. علی اصغر انصاری اصل با بیان اینکه به‌طور متوسط در دنیا سهم اقتصاد دیجیتال ۱۵.۶ درصد است ادامه داد: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور ما حدود شش درصد است که باید افزایش یابد و شاهد تحول بزرگی در این زمینه باشیم. او با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال گفت: این کارگروه با حضور شش وزیر به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیری وزیر اقتصاد تشکیل شده است.

    خیر ۱۰ درصدی دولت برای افزایش  سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی

البته گویا وزیر ارتباطات هم در این رابطه از سهم آماری ایران در اقتصاد دیجیتال بی‌خبر نیست و می‌گوید: اقتصاد دیجیتال در برخی از کشورها، تا ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که هم‌اکنون در کشور ما اقتصاد دیجیتال حدود ۴ تا ۵ درصد است و بر اساس هدف‌گذاری‌ها تلاش داریم این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم که اتفاق بزرگی است و در این مسیر منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند. عیسی زارع پور با بیان اینکه وزارت ارتباطات بر اساس مصوبه هیات دولت مسوول و متولی توسعه اقتصاد دیجیتال کشور شده است گفت: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با توجه به اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ به ریاست وزارت ارتباطات تشکیل شده و تصمیمات این کارگروه در موضوع اقتصاد دیجیتال در حکم تصمیمات هیات دولت است.

تشکیل این کارگروه ظرفیت خوبی است تا با همراهی وزرای عضو و رفع موانع موجود، جهت‌گیرهای منطقه ویژه اقتصادی پیام را به سمت توسعه اقتصاد دیجیتال هدایت کنیم. زارع‌پور با بیان اینکه حوزه اقتصاد دیجیتال شامل بخش‌هایی همچون سخت افزار و نرم افزار و اقتصاد پلتفرمی است گفت: در این بخش‌ها، منطقه ویژه اقتصادی پیام از زیرساخت‌های خوبی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص کشور برخوردار است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در دوره جدید همه برنامه‌ریزی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی پیام باید متمرکز بر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و جذب سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه باشد.

 

ارسال نظر