دلایلی برای خوش‌بین بودن به آینده قیمتی بیت‌کوین

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۰۲:۵۳:۰۲
کد خبر: ۱۹۰۲۶۵
دلایلی برای خوش‌بین بودن به آینده قیمتی بیت‌کوین

پس از افت شدید قیمت بیت‌کوین در طول هفته‌های گذشته، مصرف برق پلتفرم‌های بلاک‌چین نیز به‌طور مشابهی کاهش پیدا کرده است. طبق برآوردهای انجام شده، طی دو هفته گذشته و همزمان با بهار سرخ ارزهای دیجیتال، مصرف انرژی بیت‌کوین بیش از یک سوم و حدود 50 درصد کاهش یافته است. با وجود این، اخبار مربوط به عرضه محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در بورس امریکا، بار دیگر احساس خوش‌بینی را میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال تقویت کرده است.

هم‌زمان با کاهش هش ریت و فعالیت ماینرهای بیت‌کوین در دو هفته اخیر، مصرف برق روزانه شبکه این ارز دیجیتال نیز به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است. موضوعی که استقبال کم از استخراج بیت‌کوین در قیمت‌های کنونی را نشان می‌دهد. مصرف برق کلی شبکه بیت‌کوین هم‌زمان با کاهش دو هفته‌ای هش ریت سقوط شدیدی را تجربه کرده است؛ ریزشی که نرخ هش در شبکه بیت‌کوین را به ۱۹۹.۲۲۵ اگزاهش‌بر ثانیه رسانده است. طبق داده‌هایی که مرکز آلترنتیو فایننس دانشگاه کمبریج منتشر کرده، مصرف برق روزانه شبکه بیت‌کوین اکنون به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال ۲۰۲۲ در ۱۰.۶۵ گیگاوات رسیده است. شبکه بیت‌کوین در دوران اوج خود چیزی معادل ۱۶.۰۹ گیگاوات در روز برق مصرف می‌کرد. رسانه‌های مختلف پیش‌تر گزارشی را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه فرآیندهای مربوط به بخش بانکی سنتی ۵۶ برابر شبکه بیت‌کوین انرژی مصرف می‌کنند. محقق اصلی این گزارش که میشل خازاکا نام دارد، گفته است: «شبکه لایتنینگ و شبکه اصلی بیت‌کوین هر دو فناوری‌های فوق‌العاده و کارآمدی هستند که شایستگی‌های لازم برای توسعه در ابعاد گسترده‌ را دارند. این ابتکار فنی به‌اندازه کافی درخشان، کارآمد و قدرتمند ظاهر شده است که بخواهد در ابعاد وسیع موردپذیرش قرار گیرد. کاهش ناگهانی تقاضا برای مصرف برق در شبکه بیت‌کوین، می‌تواند به سقوط هش‌ریت در روزهای اخیر نسبت داده شود. هش ریت یکی از کلیدی‌ترین معیارها در بررسی وضعیت امنیتی شبکه بیت‌کوین است که مجموع قدرت پردازشی ماینرهای درگیر با فرآیند استخراج را اندازه‌گیری می‌کند. هش‌ریت شبکه بیت‌کوین که روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) به بالاترین سطح تاریخ خود در ۲۳۱.۴۲۸ اگزاهش‌بر ثانیه رسیده بود، در ادامه و در عرض دو هفته با کاهشی ۱۳.۹ درصدی مواجه شد. 

   احساس خوش‌بینی میان معامله‌گران  ارزهای دیجیتال تقویت شده است

اخبار مربوط به عرضه محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در بورس امریکا، بار دیگر احساس خوش‌بینی را میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال تقویت کرده است. این‌بار اما، تحلیل شیوه‌ تأثیرگذاری این محصولات مالی بر قیمت بیت‌کوین، به سادگی قبل نیست. بیت‌کوین در دو روز گذشته توانست موقعیت خود را در نزدیکی سطح 000/21 دلار حفظ کند. این ارز دیجیتال در حال حاضر با قیمتی حدود 250/21 دلار معامله می‌شود. تحلیلگران نیز می‌گویند با نزدیک‌شدن به پایان هفته میلادی، بیت‌کوین با آزمون قیمتی دیگری مواجه می‌شود. کریگ ارلام، تحلیل‌گر ارشد مجموعه اواندا، گفته است: «با وجود انعطاف‌پذیری خاصی که قیمت این هفته در بازگشت به بالای مقاومت‌های کلیدی از خود نشان داد، این آخر هفته (شنبه و یکشنبه) می‌تواند دوره آزمون دیگری برای بیت‌کوین در نظر گرفته شود. حمایت‌های پیش روی قیمت همچنان متزلزل هستند و یک شکست‌ دیگر می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین را به معنی واقعی کلمه به چالش بکشد.» با وجود لرزه‌های ادامه‌داری که در این مدت به بدنه صنعت ارزهای دیجیتال وارد شده است، تحلیل‌گران برای پیداکردن کف قیمتی این چرخه نزولی، تغییرات شاخص‌های کلیدی بازار را زیرنظر دارند. یکی از این شاخص‌های مهم تخفیف یا اختلاف قیمت سهم صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین گری‌اسکیل است که از هفته گذشته تاکنون از ۳۴ درصد به ۲۹ درصد رسیده است؛ یعنی در حال حاضر هر سهم این صندوق ۲۹ درصد ارزان‌تر از قیمت بیت‌کوین در بازار معامله می‌شود. به غیر از کاهش اختلاف قیمت سهم صندوق گری‌اسکیل و بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز به خرید سهام صندوق‌های بورسی (ETF) شورت (در جهت کاهش قیمت) بیت‌کوین روی آورده‌اند. با اینکه در ظاهر استقبال از محصولات مالی مبتنی بر کاهش قیمت بیت‌کوین یک نشانه نزولی است، برخی از تحلیل‌گران این اتفاق را عاملی دیگری در نظر می‌گیرند که نشان‌دهنده نزدیک‌شدن بیت‌کوین به کف قیمتی بازار نزولی اخیر است. اما راغو یارلاگادا، مدیرعامل پلتفرم معاملاتی فالکن ایکس، گفته است: «تصور می‌کنم این اصلاح صعودی که شاهد آن بودیم، عمدتاً از سرمایه‌گذاران خرد بازار نشات می‌گیرد.» پس از آنکه با انتشار نتایج تحقیقات تازه دانشگاه میشیگان مشخص شد انتظار مردم امریکا از افزایش تورم در آینده تا حدی کمتر شده است، قیمت‌ها در بازار سهام این کشور نیز با جهش مواجه شد. حال برخی از تحلیل‌گران می‌گویند این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای برای کاهش نگرانی‌ها از رشد تورم باشد؛ چراکه ممکن است این کاهش انتظار در ادامه به‌نوعی تلقین شخصی منجر شود که می‌گوید وضعیت تورم رو به بهبود است.

   چرا وضعیت قیمت سهام  صندوق گری‌اسکیل، نشانه‌ای مثبت است؟

تخفیف قیمت سهام صندوق گری‌اسکیل نسبت به بیت‌کوین در حال کاهش است و این موضوع احتمالاً نشان از خوش‌بینی برخی از سرمایه‌گذاران دارد؛ چراکه مهلت کمیسیون بورس امریکا برای تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز تبدیل صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل به یک صندوق قابل‌معامله در بورس این کشور، رو به پایان است. صندوق بیت‌کوین موسسه گری‌اسکیل که با نماد «GBTC» شناخته می‌شود، یک ابزار سرمایه‌گذاری است که به شهروندان امریکایی این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید مستقیم بیت‌کوین، اقدام به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال کنند. هر سهم این صندوق اخیراً با ۲۹ درصد تخفیف نسبت به قیمت بازار بیت‌کوین معامله می‌شود و این در حالی است که این نرخ هفته گذشته چیزی حدود ۳۴ درصد بود. سهام این صندوق از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با قیمتی پایین‌تر از بیت‌کوین معامله می‌شود؛ یعنی تا قبل از آن قیمت هر سهم GBTC بیشتر از بیت‌کوین واقعی بود. این موضوع در مجموع می‌تواند نشانه‌ای برای فعالیت بخشی از سرمایه‌گذاران باشد که با در نظر گرفتن تخفیف‌های فعلی و در نزدیکی کف‌های قیمتی در حال ورود سرمایه به صندوق گری‌اسکیل هستند. ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران هم این‌طور تصور کنند که قرار است صندوق گری‌اسکیل مجوز تبدیل‌شدن به یک ETF را دریافت کند. دلیل دیگر این اتفاق هم می‌تواند کاهش ترس سرمایه‌گذاران از بحران نقدینگی حاکم بر این بازار در روزهای اخیر باشد.

   استخراج‌کنندگان تسلیم شده‌اند  سرمایه‌گذاران ادامه می‌دهند

در عین حال، تحقیقات اخیر بر پایه داده‌های درون‌زنجیره‌ای حاکی از آن است که احتمالاً استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از بازگشت روند بازار ناامید شده‌اند و تنها نهنگ‌ها، بار اصلی خرید بیت‌کوین را به دوش می‌کشند. نتایج این تحلیل‌ها خبر از احتمال بالای وقوع کاپیتالاسیون استخراج‌کنندگان بیت‌کوین می‌دهد. کاپیتالاسیون هنگامی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران ایمان خود به بازار را از دست داده باشند و فشار فروش شدیدی در بازار نزولی ایجاد شود. جولیو مورنو، تحلیل‌گر ارشد شرکت تحلیل داده‌های کریپتوکوانت، اشاره کرده که ممکن است در کف قیمت بیت‌کوین باشیم و این روند نیز به اتمام رسیده باشد. شرایط برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نسبت به مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) بسیار عوض شده است و آنان در حال حاضر از آن وضعیت پر سود، به این وضعیت کاهش مستمر حاشیه سود خود رسیده‌اند. بر اساس داده‌ها رسیدن به قیمت ۱۷,۶۰۰ دلار، یعنی بیت‌کوین از اوج قیمتی خود در نوامبر (آذر ماه) سقوطی ۷۰ درصدی داشته است. این امر به تعدادی از فعالان این بازار صدمات جدی وارد کرده و همین امر باعث شده است که حجم زیادی از ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های استخراج‌کنندگان به صرافی‌ها روان شود. بر اساس نظر تحلیلگران کریپتوکوانت اگر به سابقه تاریخی نمودار قیمت بیت‌کوین بنگریم، درمی‌یابیم که وقوع این ناامیدی، مقدمه‌ای بر آخرین مراحل فروش بیت‌کوین بوده است. مونرو در این باره می‌افزاید: «داده‌های ما حاکی از آن هستند که یک کاپیتالاسیون استخراج‌کنندگان رخ داده است. این اتفاق در چرخه‌های قبلی معمولاً پیش از سقوط بازار رخ می‌داد.» طی ماه جاری استخراج‌کنندگان با شدت مشغول فروش ارزهای دیجیتال خود بوده‌اند. حساب توییتر بیت‌کوین وضعیت فعلی را با عبارتی چون «استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال خود را تخلیه می‌کنند» توصیف کرده است.

   روند فروش ارزهای  دیجیتال استخراج‌کنندگان

کی یانگ جو، مدیرعامل کریپتوکوانت، هفته گذشته در یک تاپیک توییتری افزود: «بودن یا نبودن! مساله استخراج‌کنندگان در حال حاضر این است.» وضعیت فعلی به‌شدت بغرنج است؛ اما اکثر استخراج‌کنندگان هم‌چنان در بازار فعال هستند و موید این گفته این است که معیارهای اصلی شبکه تنها اندکی نسبت به بالاترین رکورد سختی شبکه یعنی مقدار ۳۰ تریلیون، کاهش یافته است. با این حال، هنگامی که قصد بررسی وضعیت سایر دارندگان بزرگ بیت‌کوین به غیر از استخراج‌کنندگان را داشته باشیم، درمی‌یابیم که دورنمای شفافی از وضعیت مشخص نیست. پس از آنکه نهنگ‌ها در محدوده ۱۹,۰۰۰ دلار دست به حمایت از بیت‌کوین زدند، حال مدیرعامل کریپتوکوانت خبر از ورود خریداران نهادی جدید با خرید حجم‌های بالا، در بازار ارزهای دیجیتال می‌دهد. کی خاطرنشان می‌کند که جریان خروجی از صرافی‌کوین‌بیس به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تاکنون رسیده است. با این حال، این معامله‌گر و تحلیل‌گر رکت‌کپیتال با قدرتمند‌بودن حجم خرید موافق نیست و بر اساس استدلال او برعکس، فروشندگان ‌هم‌چنان روندهای آتی بازار را هدایت می‌کنند. شاخص میانگین متحرک (MA) ۲۰۰ هفته‌ای بیت‌کوین که به عنوان یک حمایت کلیدی در بازارهای نزولی قبلی شناخته می‌شد، حتی با وجود اینکه قیمت به ۲,۰۰۰ دلار کمتر از آن رسیده، هنوز مورد توجه خریداران قرار نگرفته است. او می‌افزاید: «با افزایش شدید حجم فروش بیت‌کوین، شاهد آن هستیم که حجم خرید فعلی در مقایسه با سطح حجم خرید در بازار خرسی سال ۲۰۱۸ هم در میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای پایین‌تر است چه برسد به حجم خرید در بازار مارس ۲۰۲۰.»

 

ارسال نظر