اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۳۴

قطعی دوباره سرویس‌های فیس‌بوک در طول یک هفته

کمتر از یک هفته پیش، سرویس‌های فیس‌بوک شامل خود فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ نزدیک به ۶ ساعت از دسترس خارج شدند که دردسرهای زیادی به همراه داشت. اما تنها به فاصله چند روز، جمعه نیز برخی سرویس‌های این کمپانی دوباره قطع شدند. این قطعی که روی فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر تاثیر گذاشته بود، دو ساعت طول کشید و علتش یک تغییر در پیکربندی عنوان شده است. این مشکل که پس از چند ساعت برطرف شد، مانع از دسترسی کاربران به سرویس‌های این شرکت شد. فیس‌بوک در توییتر با اعلام رفع این مشکل، به خاطر بروز آن از کاربران عذرخواهی کرد و گفت: «بسیار متاسفیم اگر نتوانستید دو ساعت به محصولاتمان دسترسی پیدا کنید. ما می‌دانیم تا چه اندازه برای برقراری ارتباط با دیگران به ما تکیه می‌کنید. ما مشکل را برطرف کرده‌ایم و دوباره به خاطر صبوری‌تان تشکر می‌کنیم.» در طی این قطعی، کاربران در بسیاری از کشورها به فید اینستاگرام دسترسی نداشتند و نمی‌توانستند برای دیگران روی فیس‌بوک مسنجر پیام ارسال کنند. البته این اولین قطعی سرویس‌های فیس‌بوک در یک هفته اخیر نبود و چند روز پیش یعنی دوشنبه‌شب هم برای شش ساعت سرویس‌های این کمپانی قطع شدند. قطعی دوشنبه شب بسیار طولانی‌تر و شدیدتر از قطعی جمعه بود. در قطعی اول، برای مدت شش ساعت کاربران به فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ دسترسی نداشتند و حتی بنابر مشکلات فنی، کارمندان فیس‌بوک نمی‌توانستند وارد ساختمان این کمپانی شوند و برای ارتباط با یکدیگر هم از سرویس ایمیل اوت‌لوک مایکروسافت استفاده کردند. علت اختلال اول، تغییرات پیکربندی روترهای فیس‌بوک اعلام شد. تنها در همان شش ساعت، نزدیک به ۱ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب وارد شد و البته سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند توییتر و تلگرام هم به خاطر هجوم کاربران دچار مشکل شدند. تلگرام ادعا کرده که در مدت قطعی سرویس‌های فیس‌بوک، ۷۰ میلیون کاربر جدید جذب کرده است.

حل مشکل کندی تراشه رایزن در ویندوز ۱۱

نصب ویندوز ۱۱ موجب کند شدن عملکرد تراشه‌های رایزن شرکت‌ای‌ام دی می‌شود و این شرکت وعده داده مشکل مذکور را برطرف می‌کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، شرکت‌ای‌ام دی فهرستی از مشکلات ویندوز ۱۱ که موجب کند شدن عملکرد تراشه‌های رایزن می‌شود را منتشر کرده است. بر اساس همین اسناد یکی از این مشکلات باعث می‌شود تا عملکرد پردازنده رایانه‌ها در صورت نصب ویندوز ۱۱ تا ۱۵ درصد کندتر شود. این مشکل منحصربه‌فرد عملکرد کش رایانه‌ها را تا سه برابر آهسته‌تر می‌کند که این مساله بر سرعت اجرای نرم افزارهای مختلفی که باید به حافظه دسترسی یابند، تأثیر منفی می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت اجرای این برنامه‌ها به همین علت بین ۳ تا ۵ درصد کندتر می‌شود و این مساله به خصوص در صورت اجرای بازی‌های ویدئویی تأثیر منفی بر عملکرد کاربران می‌گذارد. کاهش سرعت اجرای بازی‌های ویدئویی در این روند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد شده ولی شرکت تصریح کرده برای حل مشکل مذکور در تلاش است. این مشکل به خصوص در تراشه‌هایی با بیش از هشت هسته و با قدرت طراحی حرارتی بیش از ۶۵ وات محسوس‌تر است. لذا بسیاری از رایانه‌های مجهز به تراشه‌های رومیزی پیشرفته به همین علت با مشکل کند شدن عملکرد نرم افزارها مواجه خواهند بود. بر مبنای مذاکرات ای‌ام‌دی با مایکروسافت قرار است وصله جدیدی برای ویندوز ۱۱ طی هفته‌های آینده عرضه شود.

رقبای گوگل دست‌به‌دامن اتحادیه اروپا شدند

چهار موتور جست‌وجوی رقیب گوگل از قانونگذاران اتحادیه اروپا خواسته‌اند قوانین جدیدی علیه این شرکت امریکایی وضع کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، آنها در نامه‌ای تاکید کرده‌اند هنوز نتایج مثبتی از رأی آنتی‌تراست علیه گوگل را رصد نکرده‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی جریمه‌ای ۴.۲۴ میلیارد یورویی برای گوگل وضع کرد زیرا به‌طور غیرقانونی از اندروید برای تثبیت سلطه خود بر بازار موتور جست‌وجو استفاده کرده بود. کمیسیون به شرکت دستور داد تا شرایط را برای فعالیت عادلانه رقبای دیگر فراهم کند. پس از آن گوگل تغییراتی انجام داد و چهار ماه قبل اعلام کرد به رقبایش اجازه می‌دهد برای نصب پیش‌فرض در سیستم عامل اندروید در اروپا با یکدیگر رقابت کنند. اما موتور جست‌وجوی امریکایی داک‌داک‌گو، Ecosia آلمان، Qwant و Lilo فرانسه معتقدند قانونگذاران باید با استفاده از لایحه‌ای که مارگارت وستاگر (کمیسیونر رقابت اتحادیه اروپا) آن را تنظیم کرده، وجود رقابت در بازار را تضمین کنند. این لایحه «قانون بازارهای دیجیتال» نام دارد. این موتورهای جست‌وجو در نامه‌ای مشترک به قانونگذاران پارلمان اتحادیه اروپا نوشته‌اند: هرچند در این اواخر تغییراتی ایجاد شده اما به دلیل وجود محدودیت‌ها در آن، تصور نمی‌کنیم تغییر قابل توجهی در سهم بازار موتور جست‌وجوها ایجاد شود. به گفته آنها در دستگاه‌های اندروید منو ترجیحاتی که به کاربران اجازه می‌دهد موتور جست‌وجوی مورد نظرشان را انتخاب کنند، روی کروم دسک‌تاپ یا سیستم‌های عامل دیگر وجود ندارد و فقط یک بار به کاربران نشان داده می‌شود.

 

ارسال نظر