اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۰۰

اسامی ۱۰ دستگاه اجرایی برتر در شفافیت اطلاعات

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اعلام اسامی دستگاه‌های اجرایی برتر در شاخص‌ ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی، گفت: نتایج ارزیابی عملکرد ۱۴۰ دستگاه به رییس‌جمهور ارایه شد.

رضا باقری اصل در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه موضوع شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به داده‌های باز دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر تکالیف قانونی و مقرراتی که شفافیت را الزامی کرده در جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (۱۳ مهرماه ۹۹) به تصویب رسیده است، گفت: نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای این مصوبه، روز گذشته در جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات به رییس‌جمهور و اعضای شورا ارایه شد. باقری اصل ادامه داد: اسامی ۱۰ دستگاه برتر در شفافیت اطلاعات از بررسی عملکرد ۱۴ شاخص شفافیت در بیش از ۱۴۰ دستگاه اجرایی مطابق با معیارهای این مصوبه به دست آمده است و روز شنبه هفته آینده لینک کامل گزارش آن شامل جزییات و امتیازهای اخذ شده در وبگاه EGOVERMENT.IR در اختیار عموم قرار می‌گیرد. باقری اصل تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند زیردرگاه یا وب‌سایت شفافیت را تحت دامنه رسمی دستگاه (.shafaf) ایجاد و از طریق آن، داده‌های مدنظر این مصوبه را ظرف سه ماه در دسترس مردم قرار دهند. وی هدف از این مصوبه را تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاه‌های اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی و ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرآیندهای تجاری و خدمات عنوان کرد. باقری اصل گفت: موضوع شاخص‌های شفافیت داده‌های دولتی شامل دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به هزینه کرد و عملکرد مالی سالانه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای وابسته، معاملات دولتی، تفاهمنامه‌ها، موافقتنامه‌ها، قراردادها و روش انتخاب آنها، دارایی‌های غیرمنقول و اموال امانی (مالی و سرمایه‌ای) و آمار و اطلاعات عملکرد اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دستگاه‌ها می‌شود.

ایران بیش از هر کشوری به رمزارزها نیاز دارد

یک فعال حوزه رمزارز و بلاک‌چین معتقد است در شرایط تحریمی، ایران شاید بیشتر از کشورهای دیگر به بیت‌کوین نیاز دارد و دولت می‌تواند با بهره‌گیری از آن به رشد اقتصادی خویش کمک کند. به گزارش ایسنا، در چند ماه اخیر استخراج بیت‌کوین جنجال‌های بیشتری به پا کرده است. از طرفی نبود قانون مشخص برای برخورد با فعالان این حوزه که از سوی بانک مرکزی فعالیت‌شان غیرقانونی اعلام شده در مقابل آن دسته که استفاده از ارز دیجیتالی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها و ارزآوری می‌دانند و از طرف دیگر واکنش مسوولان وزارت نیرو که افزایش مصرف برق را در فصل گرما به گردن استخراج‌کنندگان انداخته و هر روز یک مزرعه استخراج را با این ادعا شناسایی می‌کنند. پیش از این ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای فضای مجازی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، گفته بود: ارز دیجیتال به عنوان ابزار مبادله یک موضوع است و اینکه به عنوان ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنیم، یک موضوع دیگر است. فعلا در کشور ما تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است. در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار گیرد. در این راستا یاشار راشدی، فعال حوزه رمزارز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط تحریمی که نمی‌توانیم صادرات و واردات داشته باشیم، می‌توانیم‌ از این امکان استفاده کنیم؛ انرژی را به بیت‌کوین تبدیل کرده و با آن بیت‌کوین کالا و خدمات وارد کنیم، یا خدماتی که داخل ایران تولید می‌شود مثل نرم‌افزارهایی تولیدی که می‌توانیم به صورت مجازی ارایه کنیم را صادر کنیم و رمزارز دریافت کنیم. وی خاطرنشان کرد: این فرصت خوبی برای ماست و شاید بیشتر از هر کشور دیگری ایران به رمزارزها نیاز دارد و اگر دولت جدید به این موضوع دقت کند که می‌تواند از این فرصت استفاده کند و بهره بگیرد، به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر