روندی جدید برای بازار

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ - ۰۵:۰۴:۴۸
کد خبر: ۲۰۶۷۰۳
روندی جدید برای بازار

بازار سرمایه چند هفته روند صعودی و صف‌های خرید و ارزش معاملات بیش از ۲۰ همتی را تجربه کرد. البته به عقیده بنده این بازدهی همسو با دلار بود و بازار به بازدهی دلار نگاه می‌کند و دلار در سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد بازدهی دیده است.

به صورت متوسط پس از ۱۰۰ درصد بازدهی در بسیاری از سهم‌ها، بازار کمی شل شده بود و یک دفعه بازار سرمایه یک هفته جهنمی را تجربه کرد که هیچ تحلیلگری پیش‌بینی نمی‌کرد و تا هفته گذشته تا حدودی وضعیت بازار متعادل شد و روزهای ابتدایی این هفته بازار از فروشنده خالی شد و بازار یک ترمزی کرد.‌ دلار نیز تا حدودی از نظر قیمتی روند رو به پایین داشت؛ اما پس از آن به ایستایی رسید و پس از آن بازار سرمایه نیز به ثباتی نسبی رسید. روز دوشنبه بازار خصوصا با گروه بانکی شرایط بسیار خوبی پیدا کرد؛ اما نکته مثبت عجیب و غریبی در بازار نداشتیم و سیگنال خوبی بورس نمایش نمی‌دهد.

برای هفته‌های آینده هم بازار می‌تواند متعادل باشد؛ البته ارزش معاملات بازار نصف شده و از بیش از ۲۰ همت  به حدود ۱۰ تا ۱۲ همت رسیده است و این روند نشان می‌دهد که بازار سرمایه می‌تواند روندهای خوبی تجربه کند. شاخص کل معیار صحیحی برای سنجش بازار نیست؛ فرمول بازار سرمایه به‌گونه‌ای بوده که حتی زمانی که بازار حال و روز خوشی را ندارد، امکان مثبت شدن آن هم به وجود می‌آید؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید فاکتور‌های تاثیرگذار دیگری  را مدنظر قرار بدهند. ورود نقدینگی خارج از بدنه بازار سهام (یعنی بدون در نظرگیری مبالغ مربوط به سهامداران حقیقی و حقوقی و ورود نقدینگی از سایر بازارها) سبب رشد پرشتاب بازار سهام در ماه‌های اخیر و رسیدن ارزش معاملات به حدود ۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) شده بود.

 

ارسال نظر