تعداد سهامداران به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کد رسید

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۴۳

در ۷ ماهه امسال بیش از ۲۳۲هزار کد برای افراد حقیقی و بیش از ۹هزار کد برای اشخاص حقوقی در بازار سرمایه صادر شده است تا تعداد کل کدهای صادر شده به مرز ۹ میلیون و ۶۰۰هزار کد برسد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) درخصوص راه‌اندازی سامانه جدید پس از معاملات به اقتصاد آنلاین گفت: آزمایش‌ها و تست‌های موازی این سامانه با موفقیت پشت‌سر گذاشته شده و هم‌اکنون در حال همگام‌سازی ذی‌نفعان بازار (از قبیل شرکت‌های نرم‌افزاری ناشران) با این سیستم هستیم.

محمدرضا محسنی درخصوص تعداد کدهای صادر شده از ابتدای سال جاری گفت: در 7 ماهه امسال بیش از 232 هزار کد برای افراد حقیقی و بیش از

 9 هزار کد برای اشخاص حقوقی در بازار سرمایه صادر شده است تا تعداد کل کدهای صادر شده به مرز 9 میلیون و 600 هزار کد برسد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری در پاسخ به این سوال که افزایش این کدها چقدر در فرهنگ‌سازی سهامداری موثر است، تصریح کرد: مقوله فرهنگ‌سازی، پروسه بسیار زمان‌بری است و هر یک از ارکان مختلف بازار وظایف خود را در بخش فرهنگ‌سازی انجام می‌دهند، ورود سهامداران روند منطقی را دنبال می‌کند.

وی درخصوص راه‌اندازی سامانه پس از معاملات نیز این‌طور توضیح داد و گفت: سامانه جدید پس از معاملات آزمایش‌ها و تست‌های موازی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و هم‌اکنون در حال همگام‌سازی ذی‌نفعان بازار (از قبیل شرکت‌های نرم‌افزاری ناشران) با این سیستم هستیم.

محسنی اظهار کرد: پس از این همگام‌سازی و بعد از تایید نهایی آن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، این سامانه فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می‌کند. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌تازگی چه اقداماتی در راستای افزایش خدمات به سهامداران انجام داده است؟ گفت: این شرکت در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های تخصصی فراوانی برای ذی‌نفعان مختلف بازار سرمایه کرده است، به‌طوری که سال گذشته سامانه الکترونیکی سهامداران (دارا) را برای افزایش ارائه خدمات به سهامداران راه‌اندازی کرد و امسال نیز سامانه الکترونیکی کارگزاران (کارا) را به بهره‌برداری رسانده است.

محسنی ادامه داد: تجمیع سرویس‌ها و خدمات در یک درگاه، غیرکاغذی کردن فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، دستیابی به خدمات متنوع‌تر، حذف نامه‌نگاری و مراجعات حضوری از مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه الکترونیکی کارگزاران است که به‌طور حتم مورد استقبال کارگزاران قرار خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه رسالت مهم شرکت سمات استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها برای انجام فرآیندها، جابه‌جایی اطلاعات، انجام تراکنش‌های مالی و ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، کارگزاران، شرکت‌های بورسی و ارکان بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: به‌طور حتم استفاده از فناوری اطلاعات بهره‌وری را بهبود می‌بخشد، در هزینه‌ها و نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌کند، خدمات عمومی را تسهیل می‌کند و امنیت و اطمینان و سرعت در خدمات را برای ذی‌نفعان فراهم می‌آورد، علاوه بر این باعث حذف فرآیندهای دستی و مراجعات حضوری می‌شود. وی تاکید کرد: سه باجه جدید عرضه خدمات امور سهامداری هفته گذشته در دفاتر پیشخوان دولت راه‌اندازی شد تا ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه تسهیل یابد.

 

ارسال نظر