عملکرد انفعالی ارکان صندوق ارزش مسکن؛ ناظر کجاست!!؟؟

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - ۰۱:۴۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۴۴۳۰
عملکرد انفعالی ارکان صندوق ارزش مسکن؛ ناظر کجاست!!؟؟

وظیفه‌ حاکمیتی سازمان بورس صیانت از این ابزار است و اورولیو شدن نماد «صندوق ارزش مسکن» باعث ایجاد صف سنگین فروش در روزهای آتی می‌شود و باز به بهای سودجویی عده‌ای دلال یک ابزار مفید و کارآمد بدنام شده و اعتماد سرمایه‌گذاران بیش از پیش به تاراج می‌رود.

علی رضامنش، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: بعد از تجربه‌ ناموفق صندوق‌های زمین و ساختمان به تازگی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات به عنوان یک ابزار جدید به منظور جلب مشارکت سرمایه‌های خرد و علاقه‌مند به حضور در بازار مسکن در بازار سرمایه بعد از طی مراحل پذیره‌نویسی و‌ کسب مجوزهای لازم در فرابورس ایران پذیرفته شد؛ به این ‌ترتیب از این به بعد سهامداران برای پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن نیازی به خارج کردن پول از بازار سرمایه ندارند.

وی افزود: فعالیت اصلی این صندوق همان طور که از نام آن برمی‌آید، خرید و فروش املاک و مستغلات است و از طریق خرید املاک علاوه بر تقسیم عواید ناشی از اجاره آنها از محل افزایش ارزش ملک در دوره‌ تملک نیز به دارندگان واحدهای خود سود می‌پردازند. 

رضامنش بیان کرد: دریافت تسهیلات، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی و همچنین اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی که در بورس پذیرفته شده‌اند، نیز جزو امورات فرعی این صندوق‌ها هستند؛ علاوه بر این می‌توان باقی‌ مانده وجوه صندوق را در سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کرد. بنابراین بازدهی این صندوق تقریبا مشابه با بازدهی ملک طی دوره فعالیت است.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت موفقیت این ابزار کارآمد علاوه بر تبدیل بخش مهمی از دارایی‌های مازاد بانک‌ها و دولت از حالت راکد به مولد، از طریق تجمیع سرمایه‌های خرد که امکان ورود مستقیم به بازار مسکن را ندارند و مازاد منابع اشخاص حقیقی و حقوقی وارد صنعت ساخت و ساز مسکن می‌شود. به این ‌ترتیب با خارج شدن بانک‌ها از حوزه‌ مسکن، هم نقدینگی آزاد شده به سمت فعالیت بانکداری می‌رود و منابع برای حمایت از تولید و تقویت سرمایه‌ در گردش فراهم‌ شده و هم انگیزه سوداگری بانک‌ها در بازار ملک کاسته می‌شود و احتمالا موجب کنترل تورم حوزه‌ مسکن خواهد شد.

به گفته وی؛ متاسفانه نماد صندوق ارزش مسکن با توجه به حجم نسبتا کوچک ۱۵۰ میلیارد تومانی و دامنه‌ نوسان غیرمعقول 10 درصدی مورد توجه سفته‌بازان بازار قرار گرفت و بعد از سه صف سنگین خرید و غیبت و انفعال تامل‌برانگیز دارندگان اصلی و سایر ارکان صندوق در قیمت ۱۵۰ درصدی NAV به تعادل رسید و در حال معامله است. اما در این بین نکته قابل تامل رفتار ارکان بازار است که مانند همیشه در ابتدای ایجاد چنین انحرافاتی دست روی دست گذاشته و تنها نظاره‌گر رشد یک حباب تازه هستند. 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازارگردان نماد که به دلیل سقف محدود واحدهای سرمایه‌گذاری امکان صدور و فروش واحد ندارد و عملا دست‌های خود را به نشانه‌ تسلیم بالا برده بود. همچنین نهاد ناظر نیز بدون توجه به شرایط بازار اقدامی در محدود کردن دامنه نوسان این صندوق نکرد و به نظر می‌رسد و احتمالا حالا در این قیمت‌ها و بعد از حجم سنگین معاملات نماد صندوق را به دلیل ظن دستکاری قیمت ببندد و گزارشی از صندوق مبنی بر بدون تغییر بودن NAV نسبت به ارزش اسمی از سوی مدیر صندوق بر سامانه‌ کدال منتشر کند. رضامنش تصریح کرد: وظیفه‌ حاکمیتی سازمان صیانت از این ابزار است و اورولیو شدن این نماد باعث ایجاد صف سنگین فروش در روزهای آتی می‌شود و باز به بهای سودجویی عده‌ای دلال یک ابزار مفید و کارآمد بدنام شده و اعتماد سرمایه‌گذاران بیش از پیش به تاراج می‌رود.

وی در نهایت گفت: امروز سازمان ‌بورس با روش‌هایی مانند محدود کردن دامنه نوسان نماد یا افزایش سقف صندوق و به تبع آن اجازه صدور و عرضه به بازارگردان می‌تواند از وقوع این امر پیشگیری کند؛ در غیر این ‌صورت بعد از افزایش قیمت چند برابری سهم، نماد را بسته و ملزم به شفاف‌سازی می‌کنند و سهم بعد از بازگشایی با صف فروش در روزهای متعدد حتی به کمتر از ارزش اسمی خواهد رسید؛ باید منتظر ماند و دید آیا این‌بار نوشدارو پیش از مرگ سهراب می‌رسد!!؟؟

 

ارسال نظر