تعهدات کود کشاورزان انجام شد

۱۴۰۱/۰۸/۱۵ - ۰۰:۵۰:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۰۶۴

در پی انتشار گزارشی  با تیتر تبعید ناخواسته چهره‌های اقتصادی اصولگرا به حاشیه در روزنامه «تعادل»  سازمان برنامه و بودجه  جوابیه‌ای به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید:

برادر ارجمند، جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

  گزارشی با عنوان «تبعید ناخواسته چهره‌های اقتصادی اصولگرا به حاشیه» مورخ 07/08/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 

حمایت تمام‌قد دولت از کشاورزان/تعهدات کود کشاورزان انجام شد

با عنایت به حذف ارز ترجیحی واردات کودهای شیمیایی در سال 1399 و همچنین افزایش هزینه‌های تبعی مرتبط با تأمین، تدارک و توزیع انواع کودهای شیمیایی، علاوه بر در نظر گرفتن اثر آن بر افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده و تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اعتبارات ردیف یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از 650 میلیارد تومان در سال 1399 به 3450 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته و سهم یارانه کود شیمیایی در موافقت‌نامه مبادله شده به میزان 2300 میلیارد تومان منظور گردید. در سال جاری نیز ردیف مذکور با ردیف تنظیم بازار ادغام و اعتبار کل آن به 4000 میلیارد تومان افزایش یافته است. علاوه‌برآن مبلغ 4000 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با تضمین دولت نیز دیده شده است که به دلیل ضرورت افزایش میزان تأمین کودهای فسفاته و پتاسه، پرداخت 9000 میلیارد تومان تسهیلات بانکی جدید با تضمین دولت به شرکت مذکور به این رقم اضافه شده است. همچنین طبق تکالیف قانونی دولت متعهد به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت کشف‌شده در بورس کالا با قیمت فروش کود اوره از سوی شرکت‌های پتروشیمی بوده که میزان آن در سال 1401 مبلغی در حدود 24000 میلیارد تومان برآورد می‌گردد. طبق آخرین برنامه ارایه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تأمین و تدارک کودهای شیمیایی موردنیاز در سال 1401، کل مقدار پیش‌بینی‌شده برابر 3200 هزار تن انواع کود شیمیایی شامل 2400 هزار تن کود اوره و 800 هزار تن کود فسفاته و پتاسه بوده که نسبت به عملکرد سال قبل (2680 هزار تن) افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. از سویی با وجود اصلاح قیمت فروش کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قابل‌توجه قیمت تمام شده کودهای مذکور ناشی از افزایش قیمت در بازار جهانی، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سهم دولت از بهای تمام شده کودهای مذکور برابر 60 درصد بوده که نسبت به ابتدای سال 1400 (30 درصد) بسیار بالاتر است. همچنین 2400 هزار تن کود اوره توسط کارخانه‌های پتروشیمی در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار گرفته است که بخش عمده آن توزیع گردیده و مابقی تا پایان سال توزیع خواهد شد.  با عنایت به موارد فوق، ادعای مطرح شده در زمینه عدم تأمین اعتبارات موردنیاز و کمبود کود شیمیایی برای فصل کشت پاییز صحت نداشته و عملاً حمایت‌های دولت در این حوزه در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته تقویت شده است. شایان‌ذکر است به‌منظور استفاده بهینه از منابع عمومی و رفع معایب و مشکلات فعلی تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی، پیگیری‌های لازم برای تدوین برنامه عملیاتی با رویکرد پرداخت مستقیم یارانه به ذی‌نفعان (کشاورزان) مطابق تعهد الگوی کشت در حال انجام است. 

  مرکز اطلاع‌رسانی

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر