هجوم سرمایه‌های سرگردان به سوی بازار طلا و ارز

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۰۰:۳۲:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۹۵۸

قیمت سکه در دو روز گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشت. این رشد قیمت طلا و سکه ناشی از تلاطمات بازار دلار است. دیروز هر سکه طرح جدید در حدود ۱۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. روند قیمت طلا در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟ قیمت طلا و سکه در سومین روز متوالی بر مدار رشد قیمت قرار گرفت. در حالی که قیمت دلار در بازار معاملات تهران طی ۲ روز گذشته رشد نزدیک به ۵۰۰ تومانی قیمت را پشت سرگذاشت متعاقب آن قیمت طلا و سکه نیز کانال‌های جدیدی را تجربه کرد.

اونس جهانی طلا امروز بر خلاف روزهای ابتدایی هفته ۲۲ دلار رشد داشت و این سیگنال هم‌سو با رشد قیمت دلار در بازار معاملات تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی را بیش از ۳۵۰ هزار تومان افزایش داد. در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱,۶۵۴،۵ دلار است. به نظر می‌رسد سیگنال مساعد بازار بورس در روز جاری نیز نتوانسته مانعی برای خروج سرمایه از این بازار و سرریز شدن پول به بازار طلا و دلار باشد. تحلیلگران بازار طلا با امید به ثبات قیمت، روند افزایش تقاضا را برای آینده بازار طلا متصور بودند اما با جریان فعلی قیمت طلا و سکه اگر سرمایه‌ای نیز به این بازار وارد می‌شود جنبه طولانی مدت و از میان رفته ارزش پول را دارد. سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان رسید و با رشد قیمت بیش از ۳۵۰ هزار تومان نسبت به روز دوشنبه در بازار معامله شد. قیمت سکه طرح قدیم هم به ۱۴ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسید و این قطعه از سکه نیز نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان رشد قیمت داشت. هر چند قیمت سکه و طلا در لحظه نگارش این گزارش قیمت‌های ذکر شده بود اما نوسان قیمتی اندکی رو به بالا و اندکی رو به پایین را نیز داشت.

نیم سکه و ربع سکه هر کدام به قیمت‌های ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیدند و هر یک ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند. سکه گرمی امروز رشد قیمت نداشت و با نرخ ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان مانند روز گذشته در بازار معامله شد.

حباب سکه گرمی هم مانند روزهای گذشته رشد قیمت داشت و بیشترین رشد قیمت حباب سکه مربوط به همین قطعه سکه بود و با نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان افزایش قیمت، حباب سکه طرح جدید به نزدیک ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. حباب نیم سکه و سکه گرمی اما با وجود افزایش قیمت، روند نزولی در حدود ۳۰ هزار تومانی را داشتند.

امروز هر مثقال طلا نیز به محدوده ۶ میلیون تومانی نزدیک شد و با افزایش حدودی ۷۵ هزار تومانی قیمت با نرخ حدودی ۵ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان معامله شد. قیمت هر گرم طلا نیز با رشد ۱۷ هزار تومانی قیمت در حدود یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم محمد ولی رییس اتحادیه طلافروشان درباره افزایش قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت: حساسیت موضوع طلا باعث شده هر اقدام دولت، اتفاقات سیاسی، اقتصادی و مالی بر این بازار اثر بگذارد به همین دلیل کاهش و افزایش در این بازار را باید در میان اخبار و رخدادهای سیاسی و اجتماعی جست‌وجو کرد. هر چه جو آرامی در کشور حاکم باشد بازار قیمت طلا و سکه هم آرامش بیشتری خواهد داشت. او با اشاره به قیمت دلار و تاثیر سنتی و سیستماتیک این بازار بر روی قیمت طلا افزود: عرضه و تقاضای و سرریزشدن برخی سرمایه‌ها به بازار این روزها قیمت سکه را بالا برده است. هر چندحجم تقاضا در بازار روی موضوع مصنوعات طلا نیست. که حداقل بازار تولیدکنندگان از این افزایش تقاضا تاثیر بگیرد. اگر ۳۰ درصد تقاضا برای مصنوعات ساخته شده باشد بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ درصد تقاضا برای خرید طلاهای دست دوم و آبشده و سکه هست. محمد ولی گفت: سرمایه‌گذاری در بازار طلای دست‌دوم و آبشده و سکه به دلیل کمترین ضرر در موقع فروش است پس بازار به سمت حفظ سرمایه رفته نه رشد تقاضای مردم. جو اجتماعی ایجاد شده باعث شده برخی سرمایه‌ها به سمت خرید طلا و سکه متمایل شوند و آن هم به دلیل نقدشوندگی بالا نسبت به سایر کالاها از نظر حمل و نقل راحت‌تر است

  پیام امریکا به بازار دلار ایران  هجوم برای خرید ارز

نرخ دلار دوشنبه شب در معاملات پشت خطی از مرز مقاومتی 33 هزار و 200 تومان عبور کرد و به سطح ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در سومین روز متوالی از هفته دوم آبان، قیمت دلار در محدوده ۳۳ هزار تومان باقی ماند و با روند صعودی قیمت به سوی پله‌ ۴ کانال مذکور حرکت کرد. رشد ۲۲۵ تومانی قیمت دلارروز گذشته در حالی رقم خورد که به اعتقاد برخی از تحلیلگران و فعالان بازار ارز، این اسکناس امریکایی با تورم ۵۰ درصدی داخلی هم‌سو نیست و کانال ۳۲ هزار تومان منطقه‌ای است که دلار نجابت به خرج داده اگر نه باید قیمت‌ها بیش از این باشد.

  هجوم معامله‌گران به بازار دلار

تحلیلگران ارزی پیش از این گفته بودند در صورتی که نرخ دلار به مرز مذکور برسد و بالای این محدوده باقی بماند احتمال هجوم معامله گران به بازار دلار و ورود تقاضای جدید برای خرید وجود خواهد داشت.

این دسته از معامله گران با اشاره به جهش قیمتی دلار بازار پشت خطی هرات می‌گفتند اگر بازارساز امروز با قدرت در بازار ظاهر نشود ممکن است دلار تهران بار دیگر به قله ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم برسد.

  جهش شبانه نرخ دلار در هرات 

نرخ دلار هرات دوشنبه شب از مرز مقاومتی ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد و به یک قدمی کانال ۳۳ هزار تومان رسید. موضوعی که ممکن است دلار تهران را صعودی کند و موجب ثبت رکورد جدید برای دلار تهران شود. نرخ برابری درهم به دلار هم به سطح معناداری رسیده است و همین امر موجب شده انتظارات صعودی برای دلار در تهران تقویت شود.

  پیام امریکا به بازار ارز ایران

فضای برجام نیز همچنان تیره و تار است. رابرت مالی، نماینده امریکا در مورد ایران در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شده واشنگتن توجه خود را به حمایت از اعتراضات معطوف نموده و اگر لازم باشد به عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شویم. رابرت مالی تمرکز بر توافق هسته‌ای را موجب اتلاف وقت توصیف کرد.به عقیده معامله گران سیگنال منفی امریکادرباره برجام به بازار ارز تهران ممکن است امروز دلار تهران را صعودی کند.

با این حال با وجود تمام عوامل گفته شده درباره احتمال افزایش قیمت دلار در بازار امروز، این احتمال هم وجود دارد که بازارساز با عرضه سنگین فتیله دلار را پایین بیاورد.

  سرمایه‌های سرازیر به سوی طلا و دلار

عده‌ای نیز معتقدند در روز‌های اخیر سرمایه قابل توجهی از بازار سرمایه ایران خارج شده که مقصد احتمالی این دارایی‌ها بازار‌های ارز و طلا است در نتیجه با اضافه شدن حجم تقاضای جدید احتمال تثبیت حضور نرخ اسکناس امریکایی در کانال ۳۳ هزار تومانی یا حتی افزایش به سمت کانال‌های بالاتر وجود دارد.

روند‌های افزایشی مشاهده شده از نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته نشان می‌دهد که بانک مرکزی تمایلی به حضور قیمت ارز مذکور در سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومانی را نداشته و با افزایش سطح حمایت خود از پول ملی از طریق تزریق ارز به معاملات رسمی مانع از این امر می‌شود. اما در روز‌های اخیر و با توجه به تحولات به وجود آمده در معاملات بازار سرمایه حجم چشمگیری از دارایی‌ها به بازار افزوده شده که نزدیک‌ترین مقصد آن معاملات سوداگرانه ارز و طلا است. در نتیجه انتظار می‌رود حجم تقاضای جدید معادلات بازار را برهم زده و سبب افزایش نرخ ارز شود. با این حال باید دید که واکنش بانک مرکزی به این افزایش تقاضای احتمالی چیست و آیا همچنان تمایلی به تداوم یافتن تزریق‌های خود به بازار ارز را دارد یا خیر.

  رکوردشکنی در بازار

مشاهدات میدانی از نرخ خرید و فروش ارز در بازار آزاد حاکی از شکستن رکورد قیمت دلار فردایی است. طبق اطلاعاتی که در برخی کانال‌های تلگرامی در ظهر روز ۱۰ آبان منتشر شده قیمت دلار فردایی از مرز ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان هم عبور کرده است. این در حالی است که سقف تاریخی پیشین دلار در محدوده ۳۳ هزار و ۵۵۰ تومانی و در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ به ثبت رسیده بود. از طرفی رکورد دیگری هم در بازار ارز جابه‌جا شد. حجم معاملات دلار در بازار رسمی امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۱ تا لحظه تهیه این گزارش از محدوده ۱۸.۴ میلیون دلار عبور کرده است. این در حالی است که حجم معاملات در بازار توافقی دیروز به رقم بی‌سابقه ۱۸.۳ میلیون دلار رسیده بود اما تا ظهر امروز این رکورد نیز شکسته شد.

 

ارسال نظر