سیگنال دبی به بازار ارز تهران

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۲:۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۹۳۵

بازار ارز و سکه دیروزدوشنبه 9 آبان ماه آرایش صعودی به خود گرفت. قیمت دلار در بازار هرات دوشنبه 9 آبان ماه با گپ مثبت باز شد. اسکناس امریکایی در بازار یاد شده صبح دیروز 70 تومان از قیمت بسته شده روز گذشته بالاتر بود و با 32 هزار و 640 تومان معامله شد.

قیمت دلار در بازار فوق در نیمه ظهر روز گذشته دوباره رشد کرد و به 32 هزار و 680 تومان رسید که در مقایسه با روز قبل 110 تومان افزایش را نشان می‌دهد.

در سلیمانیه هم نرخ دلار سرنوشتی مشابه هرات را سپری کرد. قیمت دلار سلیمانیه دیروز با 32 هزار و 200 تومان راهی بازار شد و در نیمه روز به 32 هزار و 400 تومان رسید. قیمت دلار سلیمانیه دیروزتقریبا 250 تومان بالاتر از نرخ روز قبل معامله شد. 

از سوی دیگر نرخ حواله درهم به سمت مرز 9 هزار و 200 تومان حرکت کرد. قیمت درهم دیروز 9 هزار و 170 تومان بود. نرخ برابری درهم به دلار از قله تاریخی دلار بالاتر رفت و رکورد جدید را ثبت کرد.نرخ برابری درهم به دلار 33 هزار و 681 تومان بود.

  فشار خریداران به بازار دلار / دلار رکورد جدید می‌زند؟ 

معامله گران معتقدند کانال‌شکنی دلار شب گذشته موجب شد هیجان خریداران در بازار دیروز بیشتر شود .

بازار ارز تهران هم دیروز تحت تاثیر عوامل یاد شده قرار گرفت و فشار خریداران به بازار زیاد شد. نرخ دلار در تهران دیروز وارد کانال 33 هزار تومان شد و تا 33 هزار و 150 تومان بالا رفت. البته عده‌ای از معامله گران مدعی بودند که نرخ دلار به سطح 33 هزارو 300 تومان هم رسیده است.

عده‌ای از معامله گران می‌گفتند در صورتی که بازارساز با قدرت نرخ ارز را کنترل نکند ممکن است دلار به قله جدید صعود کند. قیمت دلار دوشنبه 11 مهر ماه 1401 به قله تاریخی خود رسید و تا محدوده 33 هزار و 500 تومان پیشروی کرده بود.

  افزایش قیمت طلای 18 عیار / اونس طلا نزولی شد 

قیمت اونس طلا نسبت به روز گذشته 7 دلار کاهش را ثبت کرد و در محدوده 1638 دلار معامله شد.در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار دیروز 5 هزار و 500 تومان رشد کرد. این فلز گران بهای داخلی دیروز در محدوده 1 میلیون و 357 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

 دلار در تجارت آسیا به‌طور کلی بالاتر رفت، به ویژه در برابر ین ژاپن، بیش از ۰.۵ درصد افزایش داشت و به بالای سطح ۱۴۸ ین رسید.

ین آخرین بار ۱۴۸.۰۸ در برابر دلار معامله شد که تحت فشار تصمیم بانک مرکزی ژاپن (BOJ) برای نگه داشتن نرخ‌های بهره فوق‌العاده پایین بود.

پوند و یورو هر کدام حدود ۰.۱ درصد در برابر دلار کاهش یافتند که پس از کاهش امیدها به تغییر رویکرد فدرال رزرو، بخشی از ضررهای هفته گذشته جبران شد.

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا می‌گوید: بازارها به نوعی انتظار چرخش فدرال رزرو روی سیاست‌های پولی را داشتند اما من فکر می‌کنم با توجه به انعطاف‌پذیری اقتصاد و به ویژه میزان تورم بالا، این مورد خیلی زود است.

داده‌های روز جمعه نشان داد که هزینه‌های مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بیش از حد انتظار افزایش یافته است، در حالی که فشارهای تورمی اساسی همچنان تحت حباب هستند.

انتظار می‌رود که فدرال رزرو پس از پایان جلسه تعیین سیاست این هفته در روز چهارشنبه، ۷۵ واحد پایه (bp) دیگر افزایش نرخ بهره را ارایه دهد.

اگرچه استرلینگ در مسیر رشد ماهانه نزدیک به چهار درصد است اما آخرین بار ۰.۱۲ درصد کاهش یافت و به ۱.۱۶۰۰ دلار رسید، استرلینگ پس از برنامه اقتصادی نخست‌وزیر سابق بریتانیا، لیز تراس که ماه گذشته آشفتگی بازار را برانگیخت، بهبودی قوی را رقم زده است.

سرمایه‌گذاران از زمان انتصاب نخست‌وزیر جدید، ریشی سوناک که متعهد شده است کشور را از یک بحران عمیق اقتصادی خارج کند، کمک دریافت کرده‌اند.

کنگ گفت: «استرلینگ واقعاً طی چند هفته گذشته کمی بهبود یافته و من فکر می‌کنم که بسیاری از این موارد واقعاً بازتابی از آشفتگی بازار قبلی و کاهش ابهامات سیاست‌های بریتانیاست.»

یورو آخرین بار ۰.۹۹۵۳۵ در برابر دلار بود به همین ترتیب به سمت افزایش ماهانه بیش از یک درصدی پیش رفت که اولین‌بار از ماه مه چنین رویکردی را شاهد بودیم.

کنگ گفت: «یورو نیز از کاهش شدید اخیر قیمت گاز سود کرده است، اگرچه من شک دارم که این روند ادامه یابد.» پیش از تصمیم بانک مرکزی در هفته جاری، دلار استرالیا ۰.۰۹ درصد افزایش یافت و به ۰.۶۴۱۷ دلار رسید. انتظار می‌رود که بانک مرکزی استرالیا (RBA) در نشست سه‌شنبه خود، نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد هنگامی که تورم در سه ماهه گذشته به بالاترین حد خود در ۳۲ سال گذشته رسیده است.

کیوی با ۰.۱ درصد افزایش به ۰.۵۸۲۱۵ دلار رسید اما در مسیر رشد ماهانه بیش از سه درصدی قرار داشت که دو ماه متوالی زیان را معکوس کرد.

شاخص دلار امریکا در برابر سبدی از ارزها، روی ۱۱۰.۸۱ ثابت شد و از پایین‌ترین سطح یک ماهه ۱۰۹.۵۳ در هفته گذشته فاصله گرفت.. 

  شوک دلار به قیمت سکه 

بازار سکه با شوک افزایش قیمت دلار آرایش صعودی به خود گرفت و مرز 15 میلیون و 200 هزار تومان رسید . معامله گران معتقد بودند در صورتی که فلز زرد رنگ داخلی مرز مذکور را حفظ کند این احتمال وجود دارد که بازار سکه با تقاضای جدید همراه شود و سکه به سمت 15 میلیون و 500 هزار تومان هم حرکت کند .

 

ارسال نظر