دلار ثابت می‌ماند؟

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - ۰۱:۴۳:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۶۵۴
دلار ثابت می‌ماند؟

قیمت دلار در نخستین روز از آبان ۱۴۰۱ با اندکی صعود به ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. در حالی که سیگنال دلار هرات با دلار تهران هم‌سو نبود و روند نزولی داشت. آیا قیمت دلار در روزهای پیش‌رو همچنان آرام است؟ . قیمت دلار در مهر ماه نیز در کانال ۳۲ هزار تومان در گردش بود و تنها دو روز وارد محدوده ۳۳ هزار تومان شد. اما دوباره به محدوده مقاوم ۳۲ هزار تومان بازگشت. فعالان بازار معتقدند قیمت دلار به صورت دستوری و با ارزپاشی‌ها و تلاش بازارساز تثبیت شده است. اقدامی که به نظر می‌رسد سیاست جدی بانک مرکزی و جدالی است بر سر قیمت دلار میان دولت و تورم . با وجودی که تحلیلگران بازار، قیمت دلار را از آنچه که اکنون هست بیشتر و با روند صعودی پیش‌بینی می‌کنند و عامل تورم را دلیل اصلی روند صعودی قیمت دلار می‌دانند، اما باز هم به نقش بازارساز و ارزپاشی دولت اشاره می‌کنند که فضای هر گونه پیش‌بینی را از بین برده است.

   مُسکن موقت برای قیمت دلار

به اعتقاد فعالان بازار تا زمانی که بازارساز جهت انتظارات صعودی را تغییر ندهد تزریق عرضه صرفا به عنوان یک مُسکن کوتاه‌مدت عمل خواهد کرد و احتمال افزایش قیمت دلار در بلندمدت وجود دارد. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر نفوذ دولت بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون تورمی در حدود ۵۰ درصد در کشور وجود داشته و اگر رشد قیمت دلار با میزان تورم سنجیده شود متوجه می‌شوید که قیمت دلار به نسبت تورم بسیار عقب‌تر است. او در ادامه می‌افزاید: در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد بودیم اگر بخواهیم قیمت دلار و عوامل تاثیرگذار بر آن را بررسی کنیم، تمام عوامل تکنیکی و فنی در کنار تورم رنگ می‌بازد. بنابراین انتظار داریم کمابیش مطابق با تورم قیمت‌ها جابه‌جا شود . رادپور با اشاره به خبرآزادسازی دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی می‌گوید: این پول قرار نیست به دست بانک مرکزی برسد و پرداخت‌های انتقالی با آن تسویه شود. قرار نیست این پول به جز واردات کالا از کشورهای خاص در جای دیگری هزینه شود. بنابراین خبر ارزهای بلوکه شده فقط جنبه خبردرمانی دارد نه حقیقت. دولت نمی‌تواند از دلارهای بلوکه شده فعالانه در جهت مدیریت بازار ارز استفاده کند.

   پشت پول خالی است

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر تولید به‌شدت آسیب دیده خاطرنشان ‌می‌کند: طی این مدت نه تنها سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشده بلکه شاهد خروج سرمایه از بخش تولید هستیم. بازار ارز به دلیل اینکه کشور فعالی در زمینه تولید نیستیم و نمی‌توانیم پشتوانه تولیدی قوی برای ساپورت پولمان باشیم نیز آسیب می‌بیند. تولید رو به افول است و سالانه حداقل ۵ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی داریم . روز یکشنبه اول آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با افزایش ۵۱ تومانی به قیمت ۳۲ هزار و ۸۱۷ تومان در بازار تهران معامله شد. اما سیگنال دلار هرات هم‌راستا با قیمت دلار در تهران نبود و روند نزولی ۵۰ تومانی را تجربه کرد. درهم امارات با رشد قیمت ۱۵ تومانی در همان محدوده ۸ هزار تومان باقی ماند و با قیمت ۸ هزارو ۹۳۸ تومان معامله شد. باید دید آرامشی که در بازار حاکم است در روزهای آینده چه روندی را تجربه خواهد کرد

   طلا از دلار جا ماند/ سکه ارزان شد؟

اگرچه قیمت دلار در اولین روز آبان ماه اندکی صعودی بود، اما طلا روند متفاوتی را پیش گرفت و قیمت آن کمی کاهش پیدا کرد. آیا این روند نزولی ادامه دارد؟ به گزارش تجارت‌نیوز قیمت طلا و سکه در نخستین روز از آبان ۱۴۰۱ با صعود قیمت دلار همراه نشد و این فلز گرانبها روند نزولی داشت. قیمت سکه طرح جدید با کاهش اندکی به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و روند اونس جهانی طلا نیز نزولی بود. قیمت طلا هم به یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان رسید.

   ریزش قیمت جهانی طلا

قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اروپایی و امریکایی به دلیل تورم، تحت تاثیر قرار گرفته است. کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی درباره چشم‌انداز قیمت این فلز در سال جاری و آینده دارند، پیش‌بینی‌هایی که می‌گوید روند قیمت طلا کاهشی است. اما پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره آینده قیمت طلا وجود دارد، بانک مرکزی امریکا پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و تا سال ۲۰۲۳ هر اونس به ۲۱۰۰ دلار می‌رسد. از دیدگاه بانک مرکزی امریکا، قیمت طلا به ۱۹۴۵ دلار/ اونس در سال ۲۰۲۴ افت خواهد کرد اما در سال ۲۰۲۶ به ۱۹۶۹ دلار صعود می‌کند.

   طلا از دلار جا ماند

قیمت اونس جهانی طلا و دلار مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا در داخل کشور است. اما در روزهای گذشته تمایل قیمت طلا به روند نزولی مانع تبعیت این فلز زرد از بازار صعودی قیمت دلار شده است. فعالان بازار کاهش تقاضا به جهت تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم و ناآرامی‌های اجتماعی را از دلایل کاهش قیمت طلا در بازار می‌دانند اما معتقدند این نوسانات جزئی است و همیشه در بازار بوده است.

   طلا بخریم؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره زمان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه کشور به تجارت‌نیوز گفت: سرمایه‌گذاران و مردم عادی باید بخشی از سرمایه خود را در بازارهای مختلف پخش کنند. بخشی از سرمایه، در شرایط مناسب می‌تواند وارد بازارهای دیگر شود. بخش دیگر را هم می‌توان در بازارهایی مثل طلا سرمایه‌گذاری کرد. او می‌افزاید: یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار، خرید سکه و طلا و بهتر از آن گواهی سپرده طلا است که در بورس نیز عرضه می‌شود. در اولین روز آبان ۱۴۰۱ اونس جهانی طلا بدون تغییر با قیمت ۱۶۵۷ دلار باقی ماند و قیمت سکه طرح جدید با کاهش بیش از ۷۰ هزار تومانی در پله ۸ و ۹ کانال ۱۴ میلیون تومان در نوسان بود و با قیمت حدودی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت به ترتیب به قیمت ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیدند. تمام سکه طرح قدیم با نوسان اندک مانند روز شنبه در کف کانال ۱۴ میلیون تومان با قیمت حدودی ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. اما سکه گرمی کمترین کاهش قیمت را در روز یکشنبه تجربه کرد و به قیمت ۳ میلیون و ۵۸ هزار تومان رسید. همچنین هر مثقال طلا ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شد و با قیمت ۵ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان معامله شد و هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت نزدیک به ۵ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید.

با کاهش قیمت سکه حباب سکه نیز روند کاهشی داشت اما حباب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید همچنان بیش از ۲ میلیون تومان باقی ماند..

 

ارسال نظر