نرخ بهره ثابت در بازار بین بانکی

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۰۱:۰۴:۲۷
کد خبر: ۱۹۳۳۸۱

بررسی‌ها و داده‌های آماری در بازارهای مختلف نشان می‌دهد در این سه هفته و در مدت سپری شده از پاییز، روند تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز مسیری ثابت داشته و در مرز 70 همت قرار داشته است. به گزارش اقتصادنیوز، نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم مهر ماه یک علامت مهم داشته است؛ سکوت در سه شاخص مهم بازار پول. تغییرات هفتگی نرخ بهره نشان می‌دهد این شاخص کلیدی اقتصاد از مثبت 0.02 تا منفی 0.02 واحد درصد تغییر کرده که البته قابل اغماض است و در نهایت نرخ بهره در نزدیکی 21 درصد به ثبت رسیده است.

   خروجی مهم بازار بین بانکی

بازار‌ها نقش مهمی را در اقتصاد بازی می‌کنند. در این میان بازار پول نقشش پررنگ‌تر است. بازار پول، یا بازار بین بانکی در هفته‌های اخیر یک خروجی مهم داشته است. اتفاقی که در رصدآمارهای مهم به چشم می‌خورد آن است که در این بازار سومین هفته کم نوسان ثبت شده است. سکوتی که نرخ بهره را هم  دامن گیر کرده است.

   نرخ بهره ثابت در بازار بین بانکی

برخی نرخ بهره را شاخص کلیدی اقتصاد عنوان می‌کنند. معتقدند تغییرات این شاخص می‌تواند دماسنج تغییرات تورم در کشور باشد و از این حیث نیاز به توجه بیشتری دارد. محل کشف این شاخص بازار شبانه است. بازار بین بانکی که در آن بانک‌های دارای مازاد از بانک‌های دارای کسری استقراض پول می‌کنند. نرخ سود موزون در این بازار همان نرخ بهره بین بانکی است که البته بانک مرکزی حدو حدود آن را تعیین می‌کند. دامنه‌ای که سال‌ها ثابت است. 14 تا 22 درصد. سقف نرخ سود به تزریق بانک مرکزی دربازار شبانه وابسته است. به این معنا که اگر بانکی نتوانست از سوی سایر نهادهای مالی دارای مازاد نیاز خود را برطرف کند یا آنکه نرخ سود پیشنهادی بانک‌های دارای مازاد بیشتر از 22 درصد بود، بانک متقاضی می‌تواند به سراغ بانک مرکزی آمده و در مرز 22 درصد از بانک مرکزی استقراض نقدینگی کند. البته این بده بستان میان بانک دارای کسری با بانک مرکزی با وثیقه اوراق همراه است که در قالب اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی مبادله می‌شود. چند شاخص در بازار بین بانکی همگی در راستای نرخ بهره و تنظیم آن تغییر می‌کنند. تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز، نرخ سود در بازار باز، و اعتبارات قاعده مند. بررسی‌ها و داده‌های آماری در بازارهای مختلف نشان می‌دهد در این سه هفته و در مدت سپری شده از پاییز، روند تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز مسیری ثابت داشته و در مرز 70 همت قرار داشته است. در کنار این ثبات نرخ سود در بازار باز نیز در مرز 21 درصد بی‌حرکت بوده و در ادامه اعتبارات قاعده مند نیز ضمن افزایش در هفته دوم مهر ماه اما کانال تغییر زیادی را ثبت نکرده و در کانال 6 هزار میلیارد تومان قرار گرفته است. اتفاقات مهم در این بازارها نشان می‌دهد از هفته پایانی شهریور ماه تاکنون تغییرات نرخ بهره بین بانکی به صورت هفتگی از مثبت 0.02 تا منفی 0.02 واحد درصد باشد. به عبارت دیگر تغییرات رخ داده در نرخ بهره بین بانکی در این هفته‌ها قابل اغماض بوده و می‌توان گفت ثابت مانده است. درهمین خصوص نرخ بهره بین بانکی طبق اعلام بانک مرکزی در هفته دوم مهر ماه برابر با 20.88 درصد بوده و 0.02 واحد درصد از هفته قبل خود کمتر شده است. اتفاقی که می‌تواند به معنای ثبات نرخ بهره بین بانکی در راستای سیاست اخیر بانک مرکزی در مرز 21 درصد باشد. در نهایت سکوت ثبت شده در بازار‌های بین بانکی نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی در نزدیکی 21 درصد اتراق کرده و احتمالا قصد پایین آمدن یا بالاتر رفتن را ندارد. اتفاقی که سایر شاخص‌های بین بانکی نیز آن را تایید می‌کنند

   هوای بازار ارز نامساعد شد 

قیمت دلار امروز روند کاهشی نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته داشت و هر دلار به قیمت ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان در بازار معامله شد. به گزارش تجارت‌نیوز هفته گذشته قیمت دلار در محدود ۳۲ هزار تومان در گردش بود و در روزهای آخر هفته متاثر از اخبار نامساعد سیاسی از سوی طرف غربی درباره نشست‌های هسته‌ای برجام به سقف قیمتی ۳۳ هزار تومان نزدیک شد و با قیمت ۳۲ هزار و ۹۴۲ تومان در واپسین ساعات پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. امروز ۲۳ مهر ماه روند بازار نسبت به روز پنجشنبه نزولی و با قیمت ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان است و با توجه به سیگنال‌های بازار، قیمت دلار فردایی با قیمت ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان پیش‌بینی شده است. جواد فلاحیان کارشناس بازارهای مالی روند فعلی بازار ارز را باثبات پیش‌بینی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: حفظ محدوده قیمتی فعلی دلار برای دولت مهم است و فعلا فنر قیمت دلار در دستان دولت فشرده شده است.

   ارزپاشی دولت تا کجاست؟

او با اشاره به قیمت ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هفته دوم مهر ادامه داد: دولت در این مقطع شروع به ارز‌پاشی و خبردرمانی کرد و مساله آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده منابع ایران از کره جنوبی را پیش کشید و با این کار توانست قیمت دلار را وارد محدوده ۳۲ هزار تومان کند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه دولت برای کنترل قیمت، برخی مواقع به صورت مستقیم و برخی مواقع به صورت غیرمستقیم وارد بازار می‌شود خاطرنشان کرد: هرچند همیشه دولت از خبر منابع بلوکه شده ایران به عنوان اهرمی برای کنترل قیمت‌های داخلی استفاده می‌کند اما باید این واقعیت را پذیرفت که آزادسازی ۷ میلیارد دلار تاثیری روی قیمت دلار نخواهد داشت. او ادامه داد: در دولت دوازدهم بانک مرکزی در ازای منابع ارزی ریال چاپ کرد، این منابع آن زمان خرج و مقرر شد پس از آزادسازی ۷ میلیارد دلار این پول به خزانه برگردانده شود. بنابراین آزادسازی دلارهای بلوکه شده جز خبردرمانی تاثیری روی قیمت دلار ندارد.

 

ارسال نظر