عرضه سنگین ارز پرقدرت در بازار توافقی

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۳۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۲۹۸۵
عرضه سنگین ارز  پرقدرت در بازار توافقی

دیروز بازارساز در شروع معاملات توافقی، ۷۴ میلیون دلار، یعنی چیزی در حدود هفت برابر متوسط معاملات روزانه بازار توافقی، دلار با نرخ ۳۰۸۵۰ تومان در این بازار عرضه کرد.

 جمعه بازارساز در شروع معاملات توافقی، 74 میلیون دلار، یعنی چیزی در حدود هفت برابر متوسط معاملات روزانه بازار توافقی، دلار با نرخ 30850 تومان در این بازار عرضه کرد. 

به نظر می‌رسد بازارساز با عرضه سنگین دلار در بازار توافقی، قصد دارد نرخ ارز را در کریدور فعلی، مدیریت کند.

این درحالی است که روز گذشته، هشت میلیون دلار با میانگین نرخ 30 هزار و 866 تومان و یک میلیون یورو با میانگین نرخ 30 هزار و 656 تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.

مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) تا ساعت 30: 14 

دیروز (پنجشنبه مورخ 1401.07.07) معادل 748 میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل 28 میلیون یورو بوده است. گفتنی است، مجموع معاملات روز چهارشنبه مورخ 6 مهرماه سال جاری نیز در سامانه نیما معادل 165 میلیون یورو بود.

همچنین در بازار متشکل ارزی (اسکناس) تا ساعت 30: 14 دیروز (پنجشنبه مورخ 1401.07.07) هشت میلیون دلار با میانگین نرخ 30 هزار و 866 تومان و یک میلیون یورو با میانگین نرخ 30 هزار و 656 تومان به صورت توافقی معامله انجام شد

این درحالی است که با مشاهده وضعیت بازارهای مالی شاهد افت قیمت دلار در هفته اول مهرماه بوده‌ایم.

قیمت دلار در هفته اول مهر، ۰،۷۷ درصد افت داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰،۰۳ درصد افت کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۷ مهر، نرخ فروش دلار را ۲۸۵۲۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۷۴۳ تومان را نشان می‌داد.

دلار در بازار آزاد، در هفته جاری روند نوسانی داشت و در محدوده ۳۱ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان در نوسان بود. اما روز گذشته ورق برگشت و دلار وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد. روز پنچشنبه ۷ مهر، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۱ هزار و ۹۳۰ و ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. بازدهی بازار طلا نیز در هفته اول مهر، با ۰،۶۹ درصد افت همراه شد. طلا هفته گذشته ۰،۵۶ درصد رشد را تجربه کرده بود. قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۳۱ شهریور، یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۴ تومان معامله می‌شد. بازار سکه تنها بازاری بود که هفته اول پاییز را با رشد دنبال کرد.این بازار در هفته اول مهر، با ۱،۳۹ درصد رشد همراه شد که تنها بازار با بازدهی مثبت در این هفته بود. بازار سکه هفته گذشته را با ۵،۰۷ درصد رشد به پایان رسانده بود. قیمت سکه طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان رسید. در حالی که قیمت سکه در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در بازار داخلی طلا روند کاهشی داشت و سکه افزایشی بود. طلا حتی برای ساعاتی به کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هم رفت اما بار دیگر به کانال بالاتر برگشت. البته اونس جهانی کاهش و دلار در بازار داخلی افزایشی بود. احتمالا همین عامل باعث رفت و بازگشت قیمت طلا شد.

  دلایل رشد قیمت سکه و طلا در هفته اخیر

یک کارشناس بازار سکه و طلا ضمن اشاره به اینکه همزمان با نوسانات نرخ ارز در بازارهای داخل، قیمت اونس جهانی طلا نیز در روزهای پایانی هفته از سیر نزولی خود خارج شد و افزایش پنج دلاری را رقم زد، از افزایش قیمت سکه و طلا در آخرین معاملات نسبت به ابتدای هفته خبر داد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا تا روز چهارشنبه سیر نزولی داشت اما از روز پنجشنبه قیمت هر اونس جهانی طلا افزایشی شده و در روز پنجشنبه به ۱۶۵۰ دلار رسید که به‌طور متوسط پنج دلار افزایش هفتگی قیمت طلای جهانی را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: از سوی دیگر نرخ ارز در داخل نیز طی یک هفته اخیر روند ثابت همراه با نوسانات کاهشی داشت ولی در دو روز پایانی هفته با توجه به توقف مذاکرات برجامی، هر دلار امریکا دوباره به کانال ۳۲ هزار تومان صعود کرد و همین افزایش نرخ ارز سبب شد که قیمت سکه و طلا که سیر نزولی و تقریبا باثباتی داشت، از روز پنجشنبه با افزایش مواجه شود.

وی در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی سکه و طلا در روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم با ۱۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید در آخرین معاملات روز پنجشبه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت که آن نیز نسبت به ابتدای هفته ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. نیم سکه هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز سه میلیون و ۵۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت خورده‌اند که این سه قطعه، هریک افزایش ۵۰ هزار تومانی داشته‌اند.

نایب‌رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۴ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات هفته به پنج میلیون و ۷۳۴ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به‌طور متوسط در این هفته ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۳۲۳ هزار تومان به‌ازای هر گرم دادوستد شد.

  حباب یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی

 قیمت سکه

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت، باتوجه به تعطیلات روزهای پایانی ماه صفر، سطح معاملات و دادوستدها کاهش پیدا کرده بود اما از روز گذشته (پنجشنبه)، تا حدودی تقاضا در بازار ایجاد شد و معاملات به روال عادی خود بازگشت؛ بر همین اساس با افزایش قیمت سکه و طلا در نتیجه افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی طلا، مجددا حباب سکه با افزایش همراه شد. در حالی که در ابتدای هفته حباب سکه در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت، در آخرین معاملات روز پنجشنبه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی، حباب آن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. 

وی برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد که حداقل تا روز دوشنبه قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.

  دربازار جهانی طلا چه می‌گذرد

به‌گزارش بلومبرگ، انتشار اطلاعات اقتصادی امریکا و باز شدن راه برای سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو این کشور، بازار معاملات فلزات گرانبها ازجمله طلا را بی‌ثبات‌تر کرده است.

شاخص تورمی PCE یعنی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در امریکا بهتر از حد انتظار بوده است. این شاخص که قیمت کالاها و خدمات خریداری‌شده توسط مصرف‌کنندگان در امریکا را ارزیابی می‌کند، نشان داد اقتصاد امریکا می‌تواند سیاست‌های سخت‌گیرانه بیشتری را از سوی بانک مرکزی تحمل کند. نرخ هفتگی بیکاری در امریکا به پایین‌ترین رقم از آوریل رسیده است.

افزایش ارزش دلار به‌دنبال بالا رفتن نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا باعث کاهش 1.1 درصدی ارزش طلا در اوایل هفته جاری شد. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها دنیا گران‌تر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

تحلیلگران عقیده دارند با توجه به اطلاعات اقتصادی امریکا و ادامه فشار قیمت‌ها، بعید به‌نظر می‌رسد که طلا بتواند یک حداقل قیمت برای خود تعیین کند.

ادامه سیاست افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا و سایر بانک‌های دنیا فضای بازار معاملات طلا را همچنان بدبینانه نگه داشته است. سود خزانه‌داری امریکا که یکی از محرک‌های اصلی قیمت طلا و درواقع نقطه‌ضعف آن است، به بالاترین رقم طی 1 دهه گذشته رسیده است.

قیمت نقره امروز با 0.71 درصد افزایش به 18 دلار و 85 سنت رسید و پلاتین با 0.19 درصد افزایش 869 دلار معامله می‌شود

  ارزش پوند انگلیس باز هم کاهش یافت

اقدام بانک مرکزی انگلیس برای مداخله در بازار اوراق قرضه، استرلینگ را با بیش از ۱ درصد کاهش به ۱.۰۷۶۳ در برابر دلار امریکا رساند.

مداخله بازار اوراق قرضه که توسط بانک مرکزی انگلیس در روز چهارشنبه اعلام شد، استرلینگ را با بیش از 1 درصد کاهش به 1.0763 در برابر دلار امریکا رساند.

این کاهش پس از بهبود موقتی نزدیک به 5 درصدی پوند از پایین‌ترین سطح خود در تاریخ انگلیس در اوایل هفته جاری میلادی رخ داد.

بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که خرید موقت اوراق قرضه را انجام خواهد داد و فروش اوراق را که مدت‌ها برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق خواهد انداخت.

این اقدام به این معنی است که این بانک تا 14 اکتبر روزانه 5 میلیارد پوند (5.4 میلیارد دلار) اوراق قرضه دولتی بلندمدت خریداری خواهد کرد.

طبق داده‌های موسسه رفینیتیو Refinitiv که از سال 1992 محاسبه شده است، این بانک در روز چهارشنبه نزدیک به 1 میلیارد پوند از دست داد چرا که بازده 30 ساله اوراق 105 واحد پایه (bps) کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

اوراق قرضه دولتی بریتانیا در روزهای اخیر پس از اینکه کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی تازه منصوب شده، اعلام کرد که این وزارتخانه مالیات‌ها را کاهش می‌دهد و استقراض را افزایش می‌دهد، سقوط کرده است. این اعلامیه باعث افزایش بازدهی شد که برعکس قیمت‌ها حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه، بیانیه مالی کوارتنگ، همراه با قولی مبنی بر اینکه چیزهای بیشتری در راه است، سقوط استرلینگ را به پایین‌ترین سطح 1.0327 دلار رساند.

روز سه‌شنبه، پس از اینکه هاو پیل، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، پیشنهاد کرد که این تنظیم‌کننده باید نرخ بهره را در ماه نوامبر به‌شدت افزایش دهد، پوند برخی از ضررهای خود را کاهش داد.

 

ارسال نظر