دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۸۳

بازار جهانی موبایل ۷.۷ درصد رشد می‌کند

طبق گزارشی جدید تخمین زده می‌شود که بازار موبایل در سال جاری میلادی ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد کند. این رقم بیشترین میزان رشد بازار مذکور از ۲۰۱۵ میلادی تاکنون است. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، پیش بینی می‌شود رشد بازار جهانی موبایل در سال جاری به بالاترین میزان از ۲۰۱۵ میلادی تاکنون برسد. طبق اطلاعات در ۲۰۲۱ میلادی تعداد محموله‌های موبایل بارگیری شده به ۱.۳۸ میلیارد دستگاه می‌رسد که نشان‌دهنده رشدی ۷.۷ درصدی نسبت به سال گذشته است. طبق گزارش شرکت IDC روند صعودی بازار جهانی موبایل در سال آینده میلادی با رشد سالانه ۳.۸ درصدی ادامه خواهد یافت. تخمین زده می‌شود در سال آینده میلادی تعداد محموله‌های بارگیری‌شده موبایل به ۱.۴۳ میلیارد دستگاه برسد. روند صعودی بازار جهانی موبایل در حالی اتفاق می‌افتد که فناوری 5G گسترش یافته و دستگاه‌های مجهز به آن نیز وارد بازار شده‌اند. از سوی دیگر تقاضا برای موبایل‌های 4G میان‌رده و ارزان‌قیمت نیز قدرتمند است. به گفته آنتونی اسکارسلا مدیر بخش تحقیقات IDC، بیشترین میزان رشد سالانه بازار از ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، در سال جاری اتفاق افتاده است. این درحالی است که استفاده از فناوری 5G در موبایل‌های رده بالا، میان رده و ارزان قیمت گسترش یافته است.

اپل فروشگاه‌های فیزیکی بیشتری افتتاح می‌کند

اپل با وجود اینکه فروشگاه‌ها با شتاب گرفتن رشد خرید آنلاین در دوران پاندمی همچنان دست و پنجه نرم می‌کنند، فروشگاه‌های بیشتری را در سطح جهانی اضافه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه فونکه میدین گروپ به نقل از دی یردری اوبرایان، نایب‌رییس ارشد بخش خرده‌فروشی و مردم اپل نوشت: «این شرکت در سطح جهانی حدود ۵۰۰ فروشگاه را اداره می‌کند که شامل ۱۰۰ فروشگاه در اروپاست. فروشگاه‌های فیزیکی به مردم فرصت می‌دهند فناوری جدید را تجربه کنند، سوال بپرسند و در ورکشاپ محصولات اپل شرکت کنند. در سایت آنلاین مردم می‌توانند اطلاعات زیادی درباره محصولات به دست بیاورند اما در فروشگاه می‌توانند آنها را لمس کرده و از نزدیک ببینند. اپل قصد دارد فروشگاه‌های بیشتری را راه‌اندازی کند.» پاندمی ویروس کرونا فشار بر بسیاری از شرکتهای خرده فروشی را تشدید کرده است. این شرکتها از یک سو برای مدیریت فروشگاه‌های پرهزینه و از سوی دیگر تغییر جهت به سمت فروش آنلاین دست و پنجه نرم می‌کنند. شماری از شرکتهای بزرگ به زانو درآمده یا به کاهش شمار فروشگاه‌هایشان اقدام کرده‌اند. گروه انگلیسی آرکادیا که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای فشن تاپ شاپ است در نوامبر دچار فروپاشی شد در حالی که رقیبش جان لوئیس پارتنرشیپ شماری از شعبه‌هایش را تعطیل کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل امسال اعلام کرده که حدود یک میلیارد یورو (۱.۲ میلیارد دلار) در مونیخ برای ساخت مرکزی برای طراحی تراشه رایانه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سربازان امریکایی اطلاعات تسلیحات هسته‌ای در اروپا را فاش کردند

بر اساس گزارش جدید سربازان امریکایی هنگام استفاده از اپ‌های فلش کارت به‌طور اتفاقی اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای این کشور را فاش کردند. به گزارش مهر به نقل از دویچه وله، طبق گزارش وب سایت Bellingcat سربازان امریکایی مستقر در انبارهای تسلیحات هسته‌ای این کشور در اروپا از اپ‌های فلش کار برای حفظ و به یادآوردن پروتکل‌های امنیتی پیچیده و طولانی استفاده کرده‌اند. در نتیجه اطلاعات محرمانه به‌طور تصادفی در فضای آنلاین فاش شده است. طبق این گزارش پرسنل نظامی اپ‌هایی را برای حفظ کردن کدها، اصطلاحات و حتی وضعیت انبارهای هسته‌ای به کار برده‌اند. هرچند کشورهای اروپایی به‌طور کلی از تأیید یا حذف اماکن ذخیره تسلیحات هسته‌ای امریکا در مرزهای بومی خود سرباز می‌زنند، اما بیشتر اوقات اسناد افشاشده، تصاویر و اظهارنظرهای مقامات بازنشسته مهر تأییدی بر وجود چنین تسلیحاتی است. فوئک پوستما نویسنده این گزارش توضیح می‌دهد محققان با جست‌وجوی اصطلاحات خاص مربوط به مقرهای هسته‌ای توانستند فلش کارت‌های متعلق به سربازان امریکایی را ردیابی کنند. در نتیجه تحقیقات آنها فلش کارت‌هایی حاوی اطلاعاتی درباره چند مقر هسته‌ای در سراسر اروپا از جمله در آلمان، هلند و ترکیه یافت شد. برخی فلش کارت‌های دیگر نشان می‌دهند سربازان در واکنش به هشدارهای مختلف چه اقداماتی باید انجام دهند یا دوربین‌های امنیتی در انبارها در چه اماکنی قرار دارند. طبق اطلاعات موجود قدمت برخی از این فلش کارت‌ها به سال ۲۰۱۳ می‌رسد و جدیدترین موارد ردیابی شده نیز به آوریل ۲۰۲۱ میلادی تعلق دارند. به نوشته ورج، از آنجا که برخی از سربازان امریکایی فراموش کرده بودند تنظیمات این اپ‌ها را در وضعیت «خصوصی» قرار دهند، نام کاربری و تصاویرشان برای عموم آشکار بود. البته هنوز مشخص نیست چرا سربازان از اپ‌های آموزشی برای یادآوری اطلاعات محرمانه استفاده کرده‌اند. پوستما چند هفته قبل از انتشار این گزارش با مقامات وزارت دفاع، ناتو و اروپا تماس گرفت و فلش کارت‌های حاوی اطلاعات حساس حذف شده‌اند.

 

ارسال نظر