وزیر اقتصاد: مردم در خرید سهام شتابزده عمل نکنند

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۰۲
وزیر اقتصاد: مردم در خرید سهام شتابزده عمل نکنند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه و بورس ادامه خواهد داشت، گفت: مردم نباید در خرید سهام شتابزده عمل کنند. آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق واسطه‌گری مالی یکم حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده است. پس از عرضه صندوق مالی یکم، آگهی صندوق دوم و سپس صندوق سوم اعلام می‌شود و این برنامه جدی و شفاف دولت است.

به گزارش «تعادل»، فرهاد دژپسند، در نشستی با فعالان بخش خصوصی برای بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها و بخش خصوصی با دعوت از بخش خصوصی برای حضور در بازار سرمایه و تأمین مالی از طریق بورس گفت: شرکت‌های بخش خصوصی در این زمینه آمادگی دارند. بخش خصوصی باید برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تکیه گاه جدی‌اش بازار سرمایه باشد.

   ۷ هزار میلیارد تومان

ارزش دارایی‌های دولت 

دژپسند در پاسخ به این سوال که مجموع ارزش دارایی‌های دولت چقدر است، گفت: ارزش دارایی‌های دولت زیاد است و برآوردی که شده بیش از ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. مثلاً ساختمان وزارت اقتصاد دارایی ملک با ارزشی است که البته قابل واگذاری نیست. اگر ۲۰ درصد دارایی‌های دولت قابل واگذاری باشد، ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با تجدید ارزیابی این رقم بیشتر هم می‌شود. قانون گذار به دولت اجازه داده است امسال ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ها به دست آورد.

وی ادامه داد: سال گذشته واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۵ پالایشگاه و بیمه البرز را به صورت بلوکی عرضه کردیم و اکنون واگذاری مالکیت اموال دولت، بر تامین مالی ترجیح دارد به همین علت امسال از روش دیگر استفاده کردیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تأمین مالی به‌طور سنتی بیشتر از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود افزود: سال گذشته شبکه بانکی 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده و بازار سرمایه 275 هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده است.برای رسیدن به جهش تولید و داشتن رشد مطلوب حداقل باید هزار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشیم که در این زمینه باید از ظرفیت بازار سرمایه استفاده شود. وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عرضه‌های اولیه و حمایت از بازار سرمایه و بورس ادامه خواهد داشت گفت: در نیمه دوم سال نیز عرضه‌هایی خواهیم داشت و مردم نباید در خرید سهام شتابزده عمل کنند. بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم، در نیمه اول امسال دو صندوق قابل معامله دیگر هم وارد بورس می‌شوند، هم چنین تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی آماده عرضه در بورس هستند و برخی به مراحل نهایی رسیده‌اند. دژپسند افزود: آزادسازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم، همچنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد. به گفته وزیر اقتصاد، علاوه بر شرکت‌های بخش خصوصی هفته آینده با مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی هم جلسه می‌گذاریم تا حضور خود در بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترش دهند. همچنین دولت برنامه وسیعی برای واگذاری دارایی‌ها دارد؛ نهادهای عمومی، صندوق‌های بازنشستگی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم برنامه‌هایی برای واگذاری شرکت‌های خود دارند و اولین صندوق واسطه‌گری مالی به مردم ارایه می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: ما در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد، این حالت بار دیگر دست یافتنی است. رشد اقتصادی ما با آنکه باید محقق شود فاصله زیادی دارد، اما موانعی همچون تحریم‌های ظالمانه یک‌طرفه که روز به روز عمق و گسترش می‌یابد بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد. هر چند که ما در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.

   نقدینگی ۲۴۰۰ میلیارد تومان 

دژپسند ادامه داد: کرونا نیز مزید علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشته، مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم اما عزم خود را برای افزایش سرمایه‌گذاری جزم کرده‌ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد. وزیر اقتصاد حجم نقدینگی را معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه‌ها پل بزنیم. 

   30 درصد تسهیلات جدید

دژپسند با بیان اینکه به‌طور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، یادآور شد: سال گذشته نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد.سال گذشته بازار سرمایه ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه‌گذاری نبود بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و بخشی دیگر نیز به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم مذکور وجود داشت.چهارشنبه گذشته یک شرکت عرضه اولیه شد که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سهام آن را خریدند.

   ارزش‌ ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی سهام عدالت 

وزیر اقتصاد افزود: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزاد سازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود که با آزادسازی سهام عدالت معادل ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است. وی با بیان اینکه امسال به اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود، اظهار کرد: همچنین ETF‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد. امکان افزایش عرضه اولیه‌ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد. دژپسند افزود: آزاد سازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را به‌شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم، هم چنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد. وی افزود: حدود ۹۰ درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند، البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد، حتی پیشنهاد بازارگردانی سهام عدالت از سوی بانک‌های دولتی نیز مطرح شد که به‌شدت با آن مخالفت کردم. بایستی به مردم تاکید کنم که ترکیب شرکتهای سهام عدالت سبد ارزشمند است. دژپسند با بیان اینکه، از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد، گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجاد شده در خصوص ETF‌های دولتی به خوبی استفاده کنند. ۳۰ شرکت سهام عدالت استانی وجود دارد که هر چه سریع‌تر باید وارد بورس شوند تا در سریعترین زمان ممکن شیرینی سهام عدالت عاید مشمولان و مردم شود. دژپسند گفت: یک بنگاه اقتصادی به من گفت سال گذشته ۴۰۰ درصد سود کرده‌ام و این حرف را به وزیر اقتصادی می‌گوید که مالیات اخذ می‌کند، البته برخی سودهای صادرکنندگان به دلیل افزایش نرخ ارز است و چون درآمدهای صادراتی از مالیات معاف هستند به راحتی سود خود را اعلام می‌کنند هر چند باید در کنار سود از محل افزایش نرخ ارز از محل نوسازی و مدرن سازی فناوری‌ها و توسعه بازارهای بین‌المللی محقق شود. وی ادامه داد: در اولین مرحله از واگذاری، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می‌شود و میزان سهامی که به هر فرد تعلق می‌گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت. متقاضیان تا سقف یک تا دو میلیون تومان برای یک صندوق تا بیشتر از یک صندوق می‌توانند این تخفیف ۲۰ درصدی را داشته باشند.تمام اقدامات مربوط به صندوق اول در قالب ETF که انجام شد و بعد از اعلام توزیع سهام برای صندوق یکم، آگهی صندوق دوم را اعلام می‌کنیم.

   نظارت بر صندوق ها

دژپسند اظهار کرد: همه اقشار ایران باید از واگذاری اموال دولتی در قالب صندوق‌های ETF در این زمینه مطلع باشند که برای تحقق این امر، از فضای مجازی، صداوسیما استفاده خواهد کرد. یکی از اهداف عرضه سهام دولت در صندوق‌های ETF مردمی کردن اقتصاد است. جامعه هدف این واگذاری توده مردم است و باید ریسک مدیریت شود که برای همین است که صندوق‌های ETF را برای واگذاری اموال دولتی انتخاب کردیم تا بر آنها نظارت داشته باشیم و نظارت بر این واگذاری‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.

   صدور روزانه ۱۰۰ هزار کد بورسی

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می‌کنند و این رقم طی دو هفته آینده با تقویت زیرساخت‌ها که در دست اجرا است به آمار یک میلیون کد بورسی در روز افزایش خواهد یافت. درباره اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرش‌ها خواهیم بود. دژپسند با بیان اینکه در سال گذشته درآمد ناشی از خصوصی‌سازی معادل ۱۱۸ درصد بوده که بیش از میزان مصوب بوده است که امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از عرضه‌های شناور داشتیم. فرهاد دژپسند با بیان اینکه «اولین برنامه من در حوزه خصوصی‌سازی، آسیب‌شناسی در روش‌های واگذاری و روش‌های قیمت‌گذاری بود»، گفت: بهترین نوع خصوصی‌سازی، خصوصی‌سازی‌ای است که بر مبنای هدف اصلی تأمین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل ورود مردم در حکمرانی اقتصاد است.

   اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری 

وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون حدود 350 هزار نفر در صف دریافت کد بورسی هستند اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تنها 24 هزار کد بورسی صادر می‌کند، گفت: در حال حاضر روزانه 100 هزار کد بورسی صادر می‌شود و دو هفته آینده ظرفیت صدور کد بورسی به 1 میلیون در روز می‌رسد.در خصوص اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز درحال تصمیم‌گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرشها خواهیم بود.

   تمایلی به پذیرش استعفای شاپور محمدی نداشتم

به‌رغم عدم‌تمایل با استعفای آقای محمدی موافقت کردم و آقای حسن قالیباف به عنوان رییس جدید سازمان بورس نیز در پیک کاری بورس در این سمت قرار گرفت. دژپسند با بیان اینکه از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد، گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجادشده در خصوص etfهای دولتی به‌خوبی استفاده کنند. وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تکلیف نهایی سهام عدالت دوشنبه مشخص خواهد شد، گفت: اولین کاری که سهام‌داران باید انجام دهند این است که به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه و با وارد کردن کد ملی میزان سهام خود را مشاهده کنند. گام دوم این است که سهامداران کد بورسی دریافت کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رقم 6700میلیاردی مربوط بهetfها در بودجه سال 99 گفت: در مجموع، 61 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داریم که محل خرج این درآمدها بر اساس ردیف‌های مختلف عمرانی و هزینه‌ای بودجه انجام می‌شود.در شرایط کنونی اقدام دولت در عرضه واحدهای صندوق قابل معامله، آثار پولی و مالی منفی ندارد و کوچک‌سازی دولت را در پی دارد.


 

ارسال نظر