اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۵۹

تورم پیش‌نگر تولید کننده  در فروردین ماه منفی شد

دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روند کاهنده تورم درکشور اعلام کرد: خوشبختانه در فروردین ماه شاهد کاهش 2.4 واحد درصدی شاخص بهای تولید کننده بودیم، به‌طوری که تورم تولید کننده از 1.6 درصد اسفند ۹۸به 8/0درصد در فروردین ۹۹رسید. با توجه به پیش نگر بودن تورم تولید کننده، این امر می‌تواند بیانگر کاهش تورم آتی مصرف کننده و موجب کاهش انتظارات تورمی باشد.  به گزارش تعادل، براین اساس تغییر شاخص بهای تولید کننده (تورم نقطه به نقطه) درفروردین ماه نسبت به ماه مشابه درسال گذشته به 20.9 درصد رسید که نسبت به ماه پیش 2.9 واحد درصد کاهش داشت. در این زمینه، رییس‌جمهور در گفت‌وگو با رییس کل بانک مرکزی درجریان آخرین اقدامات و تحولات مربوط به تأمین ارز کالاهای اساسی و ضروری کشور قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با دکترهمتی رییس کل بانک مرکزی در جریان جزئیات تلاشهای بانک مرکزی برای برگشت ارز صادراتی و نیز نحوه استفاده از منابع مختلف دردسترس بانک مرکزی و سایر اقدامات این بانک در تأمین کالاهای اساسی و ضروری کشور قرار گرفت. روحانی از تلاش‌های بانک مرکزی در شرایط سخت بین المللی برای تأمین نیازهای ضروری کشور طبق برنامه تدوین شده دولت قدردانی کرد. دراین گفت‌وگوی تلفنی، عبدالناصر همتی روند برنامه‌های بانک مرکزی برای عملیات بازار باز در بازار پول وسرمایه را برای رییس‌جمهور تشریح کرد .  همتی اعلام کرد براساس آخرین گزارش بانک مرکزی خوشبختانه تغییر ماهانه شاخص بهای تولید کننده که خود یک شاخص پیش نگر هست، بعد از بیش از یکسال در فروردین ماه امسال به منفی 8/0  درصد رسیده است.

خرید و فروش وکالتی  سهام عدالت غیرقانونی است

مجوز مقام معظم رهبری درمورد آزادسازی سهام عدالت سه شنبه هفته گذشته ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه مشمولان اجازه پیدا کردند سهام خود را خرید و فروش کنند. در این راستا مشمولان باید توجه داشته باشند که خرید و فروش وکالتی سهام عدالت غیرقانونی و فاقد وجاهت است.

به گزارش ایسنا، سه شنبه هفته جاری مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. پس از آن و از صبح روز چهارشنبه در سامانه سهام عدالت گزینه‌ای تحت عنوان “آزادسازی سهام عدالت “ اضافه شد تا مشمولان با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند. بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی اطلاعیه‌ای را صادر و در آن اشاره کرده است که احتمال می‌رود برخی از افراد در اقصی نقاط کشور اقدام به خرید وکالتی سهام عدالت مشمولان کنند. در این شرایط این افراد باید به این نکات توجه داشته باشند که سهام تخصیص یافته به مشمولان بر اساس موازین قانونی بازار سرمایه صرفا در بازار بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت. در مرحله تکمیلی فرایند آزادسازی، سهام مربوط به نام سهامداران به ثبت خواهد رسید و هیچ‌گونه وکالت و انتقال به غیر تا ثبت نهایی سهام به نام این افراد از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعتبار نخواهد داشت. همچنین برگه‌های سهام عدالت قبلی مربوط به عضویت فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است و در صورت مفقودی برگه عضویت هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست. در حال حاضر سهامداران سهام عدالت صرفاً از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

ثبت ‌نام و دریافت بیمه ‌بیکاری کرونا در صورت تامین منابع

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه جزییات ثبت نام و دریافت بیمه بیکاری برای افرادی که متاثر از شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند را تشریح کرد.مسعود بابایی اظهار داشت: مبنای پرداخت بیمه بیکاری تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ است و تمدید حق بیمه به صلاحدید کارگروه متمرکز در شرایط کرونایی  کشور بستگی دارد. وی با بیان اینکه زمان ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری و اعلام شماره حساب مشمولان از طریق ارسال پیامک اعلام خواهد شد، تصریح کرد: بنا بر توافقی که هفته گذشته حاصل شد، قرار شد در فروردین ماه هم به افرادی که در رسته‌های ۱۰ گانه متاثر از کرونا بودند و هم افرادی که در رسته‌های دیگر فعال بودند و به واسطه کرونا کارشان را از دست دادند، پرداختی داشته باشیم. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از احتمال پرداخت بیمه بیکاری برای مشاغل پر خطر و دارای ریسک بالای کرونا در اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: البته از این بابت سازمان برنامه و بودجه هنوز تخصیص اعتباری به سازمان تامین اجتماعی نداشته است. بابایی خاطرنشان کرد: زیرساختی را پیش‌بینی کرده‌ایم که براساس آن افراد بیکار شده در آن ثبت نام و شماره حساب بانکی خود را نزد یکی از ۶ بانک عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنند و پرداختی‌های ما نیز غیرحضوری خواهد بود.این آمادگی را داریم که حتی اگر همین امروز اعلام کنند که در این مبلغ در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته، ما فرایند پرداختی‌ها را آغاز کنیم.

 

ارسال نظر