پرداخت 3‚19 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به خانوارهای یارانه‌بگیر

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۱۲
پرداخت 3‚19 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به خانوارهای یارانه‌بگیر

رییس کل بانک مرکزی گفت: تاکنون بیش از 3‚19 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به خانوارهای یارانه بگیر پرداخت شده است. عبدالناصر همتی گفت: درحال تدارک منابع لازم جهت اجرای مرحله دوم طرح و پرداخت تسهیلات ۱۲درصدی به بنگاه‌ها و واحدهای آسیب دیده از کرونا هستیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهام شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

همتی اضافه کرد: در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه داری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کردم. نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.

وی ادامه داد: در خصوص کسری بودجه دولت، ناشی از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، برای چندمین بار تأکید می‌کنم؛ در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز، برای کمک به دولت و رشد اقتصاد کشور است.

همتی افزود: دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: سطح پایین بدهی‌های دولت نسبت به استانداردهای دنیا و روند آتی نرخ سود حقیقی و رشداقتصادی، افق مناسبی در پیش روی دولت برای استفاده از این ابزار قرار داده است.

همچنین مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به بیش از ۱۹ میلیون سرپرست خانوار از هفته گذشته تاکنون خبر داد. علی‌اصغر میرمحمد صادقی گفت: بانک‌های عامل تا ساعت ۱۳ امروز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، از تعداد دو میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۶۳ فقره تسهیلات قابل پرداخت به یارانه بگیران (براساس فهرست اعلامی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها)، تعداد دو میلیون و ۲۵۱ هزار و ۶۴۴ فقره از این تسهیلات را پرداخت کرده‌اند که ۹۹.۳ درصد از کل تسهیلات قابل پرداخت بوده است.

وی افزود: همچنین امکان واریز مابقی تسهیلات یاد شده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کدملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است.

به گفته وی، برخی از این موارد در هفته آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه رفع می‌شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: با احتساب تسهیلات پرداختی مرحله اول (هفته گذشته) تاکنون از تعداد ۱۹ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۷۹ خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، تعداد ۱۹ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۴۸ سرپرست خانوار تسهیلات یک میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند.

طی دو مرحله‌ای که وام یک میلیونی برای یارانه بگیران واریز شد، بیش از ۱۹ میلیون خانوار دریافت کردند، اما بیش از سه میلیون خانوار دیگر باقی مانده‌اند که وضعیت آنها مشخص نشده است.

با اعلام تامین مالی برای پرداخت وام یک میلیونی به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر، این امکان وجود داشت تا متقاضیان با ثبت درخواست خود بتوانند از این تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنند.

اما طی فرایندی که برای ثبت تقاضا تعریف شد برخی خانوارها به مشکل برخوردند، این در حالی بود که خواسته شد تا بعد از دریافت پیامکی از وزارت ارتباطات برای ثبت درخواست، به شماره ۶۳۶۹ با شماره همراه سرپرست خانوار پیامک ارسال کنند که این موضوع باعث شد برخی خانوارها از اعلام باز بمانند. از این رو با اتمام فرصت ارسال پیامک، مهلتی تا ۱۸ اردیبهشت تمدید شد تا جاماندگان بتوانند درخواست خود را ثبت کنند. اسامی خانوارهایی که توانسته بودند برای دریافت وام ثبت نام کنند طی دو مرحله آماده و به بانک مرکزی ارایه شد؛ به‌طوری که درمرحله اول ۱۷ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱ خانوار و در مرحله دوم نیز دو میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۶۳ خانوار در لیست دریافت‌کنندگان قرار گرفتند و پرداخت‌ها برای آنها انجام شد.

در این حالت حدود ۱۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۶۳ هزار خانوار مشمول دریافت وام یک میلیونی در دو مرحله شدند که البته طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حدود ۳۴ هزار نفر از خانوارهای لیست اول به دلیل مشکلاتی در حساب بانکی موفق به دریافت نشده بودند.بر این اساس تاکنون تا مرز 4‚19 میلیون خانوار تسهیلات یک میلیونی دریافت کردند و نزدیک به ۱۹هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت آن است که از محل منابع بانک‌ها تامین شده است.

اما با توجه به اینکه ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر امکان ثبت درخواست برای دریافت این تسهیلات را داشتند با پرداخت‌های انجام شده حدود ۳.۶ میلیون خانوار دیگر باقی می‌مانند که البته مشخص نیست از بین آنها همچنان متقاضی برای دریافت وجود دارد یا اینکه لیست دیگری از سوی وزارت تعاون به سازمان هدفمندی و در نهایت بانک مرکزی ارایه خواهد شد یا خیر؟تسهیلات یک میلیونی برای حمایت در شرایط کرونایی، به صورت قرض‌الحسنه به حساب یارانه متقاضیان واریز و طی ۳۰ ماه با اقساط ۳۵ هزار تومانی بازپرداخت می‌شود.

سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا گفت: با احتساب مرحله دوم وام حمایتی یک میلیونی که امروز انجام می‌شود، تاکنون حدود ۱۹ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۴۲ خانوار وام یک میلیونی حمایت کرونایی دریافت می‌کنند.

حسین میرزایی سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا افزود: در مرحله اول پرداخت وام یک میلیونی، برای حدود ۱۷ میلیون سرپرست خانوار وام یک میلیونی واریز شد و مرحله دوم که امروز طبق روال بانک مرکزی تا پایان وقت انجام می‌شود، در مجموع به 3‚19 میلیون سرپرست خانوار وام یک میلیونی واریز می‌شود.

وی گفت: در مرحله دوم ۲ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر سرپرست خانوار یارانه بگیر با ارسال شماره ملی خود به سامانه ۶۳۶۹ وزارت رفاه درخواست وام یک میلیونی داشته‌اند. سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا همچنین در مورد نحوه بازپرداخت وام‌های یک میلیونی گفت: این وام‌ها طی ۳۰ قسط به مبلغ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان از تیر ماه ۹۹ از یارانه ماهانه خانواده‌ها کسر می‌شود که کارمزد شبکه بانکی ۴ درصد در نظر گرفته شده است. میرزایی گفت: در مرحله اول که ۱۷ میلیون سرپرست خانوار وام یک میلیون دریافت کردند تعداد ۳۴ هزار سرپرست خانوار به دلیل مغایرت بین شماره ملی و شماره حساب یا مسدود بودن شماره حساب یا مشکلات دیگر نتوانستند وام دریافت کنند. که دلیل این مشکلات در هفته آینده از سرشماره v.refah دلایل عدم واریز وام به آنها اعلام می‌شود تا نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. البته برخی از حساب‌ها با دستور مقام قضایی مسدود است که باید در موقع مقتضی مشکل حل شود.

وی همچنین به مردم تاکید کرد: درخواست برای وام یک میلیونی فقط از طریق شماره موبایل به نام سرپرست خانوار با ارسال ۱۰ رقم کد ملی سرپرست به سرشماره ۶۳۶۹ اقدام شود که در آن صورت پیامکی به عنوان اینکه سرپرست محترم خانوار درخواست شما برای دریافت وام یک میلیونی واصل شد و بعد از بررسی‌های لازم نسبت به واریز وام اقدام می‌شود که این پیامک با سرشماره v.refah خواهد بود.

میرزایی تاکید کرد: درخواست برای وام یک میلیونی سرپرست خانوار یارانه بگیر بدون محدودیت زمانی فعلا ادامه دارد و فقط به شرط اینکه سیم کارت همراه به نام سرپرست باشد و تنها شماره ملی سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال شود.

وی گفت: ‌تاکنون حدود ۴۷ میلیون پیامک برای تقاضای وام دریافت شد که برخی از آنها تکراری بوده و برخی سرپرست خانوار نیستند و برخی اصولا جزو فهرست یارانه بگیران قرار ندارند. سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا گفت: کسانی که قبلا سرپرست خانوار بودند و یارانه آنها قطع شده نمی‌توانند درخواست وام یک میلیون بدهند.

میرزایی ادامه داد: در حال حاضر ۲‚24 میلیون سرپرست خانوار یارانه بگیر وجود دارند که از این تعداد ۲۱ و نیم میلیون نفر سیم کارت به نام خود دارند و تنها 6‚1 میلیون سرپرست خانواده یارانه بگیر سیم کارت ندارند که در هماهنگی با وزارت ارتباطات قرار شده سیم کارت به صورت رایگان با درخواست آنها تحویل سرپرستان خانوار شود.

 

ارسال نظر