اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۷۲

موافقت صندوق توسعه ملی با استمهال اقساط به دلیل کرونا

با موافقت هیات عامل صندوق توسعه ملی بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی از محل قراردادهای عاملیت ارزی و ریالی با بانک‌ها به مدت سه ماه به تعویق افتاده است.  به گزارش تعادل، این تصمیم در پی مکاتبه رییس شورای هماهنگی بانک­ها و رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی مبنی بر مساعدت و حمایت از تسهیلات گیرندگان از محل منابع صندوق توسعه ملی به دلیل «شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا» گرفته شد.بر این اساس، افزایش دوران بازپرداخت اقساط؛ شامل مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا بوده و حداکثر در سقف اختیارات هیات عامل صندوق (حداکثر افزایش دو ساله دوره تامین مالی با احتساب افزایشات احتمالی قبلی حسب درخواست‌های ارسالی بانک) امکان‌پذیر است.این اقدام به منظور مساعدت و حمایت از تسهیلات گیرندگان حقیقی و حقوقی خواهان استفاده از این امکان که اقساط تسهیلات دریافتی آنها اعم از ارزی و ریالی طی ماه‌های اسفند ۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ سررسید می‌شود، انجام خواهد شد.این گزارش می‌افزاید: از این دسته از مشتریان پس از پایان دوره بازپرداخت، به نحوی که اقساط مذکور به پایان دوره قرارداد منتقل شده و به واسطه تمهیدات یاد شده در دوره مذکور جریمه دریافت نشود، اقساط دریافت خواهد شد. گفتنی است هر تقاضا می‌بایست از سوی بانک عامل برای صندوق توسعه ملی ارسال شود.ذخائری که از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت هر ساله و به تناسب تعیین شده در قانون به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، در قالب تسهیلات ریالی و ارزی و در چارچوب اساسنامه صندوق به بخش‌های مختلف اعطا می‌شود؛ به‌طوری که این تسهیلات با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد پرداخت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

بررسی اقدامات دولت در خصوص ساماندهی سهام عدالت

هیات دولت در جلسه چهارشنبه، اقدامات دولت درخصوص ساماندهی سهام عدالت در طول سال‌های گذشته و تلاش گسترده برای حفظ حقوق مردم را بررسی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، در جلسه چهارشنبه هیات وزیران که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد، اقدامات دولت درخصوص ساماندهی سهام عدالت در طول سال‌های گذشته و تلاش گسترده برای حفظ حقوق مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رییس‌جمهوری در این جلسه دستورات لازم برای برنامه‌ریزی مناسب برای واگذاری سهام را به وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر کرد. همچنین، اعضای دولت به بحث و بررسی پیرامون گزارش بازار سرمایه پرداختند و دستورات لازم جهت حفظ ارزش سهام و تقویت بازار سرمایه صادر شد. در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی نیز به تصویب هیات وزیران رسید.

ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش و پرورش 

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده پرداخت. دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مبارزه با شیوع ویروس کرونا (۳۹) ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده 1400-1399» آورده است؛ براساس اظهارنظر مقامات رسمی وزارت بهداشت، در فصل پاییز کووید – 19 دوباره اوج می‌گیرد، هم‌‌زمان آنفلوآنزا نیز به پیک خود می‌‌رسد. همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌‌ها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به‌درستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحت تأثیر عوامل مختلف است. به‌نظر می‌‌رسد بیماری‌‌هایی نظیر کووید، رفتاری فصلی داشته باشند. لذا انتظار می‌‌رود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم. .بنابراین به‌‌رغم مشکلات و چالش‌‌های کرونایی که وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با آنها مواجه است با توجه به پیش‌‌بینی آغاز موج دوم در فصل سرما یا پاییز 1399، در ادامه به بایسته‌های این وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی 1400-1399 با رویکرد حفظ سلامت دانش‌‌آموزان و کارکنان، ارتقای کیفیت فعالیت‌‌های آموزشی و تقویت آموزش‌های الکترونیکی و تلویزیونی پرداخته می‌‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‌های قبلی خود به بایسته‌های سال تحصیلی فعلی (1398-1399) پرداخته است و پیشنهادهایی برای ادامه سال تحصیلی ارایه کرده است که کلیات آنها عبارت است از: آموزش‌های تلویزیونی مکمل فرآیند یادگیری است و از همین رو بعد از بازگشایی مدارس، به مدت حداقل دو هفته آموزش حضوری جبرانی و رفع اشکال برگزار شود، از ظرفیت روزهای پنج‌شنبه، افزایش ساعت تدریس روزانه و شیفت مخالف مدارس تک‌نوبته استفاده شود. آزمون سراسری حداقل به مدت دو هفته بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم برگزار شود، مدارس به تناسب کنترل ویروس کرونا در استان‌های مختلف با حذف سلامت دانش‌آموزان و کاهش تراکم کلاسی برگزار شود، امتحانات و ارزشیابی‌های پایانی بر 70 درصد محتوای آموزش‌دیده حضوری قبل از شیوع ویروس کرونا، تمرکز یابد.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود به ملاحظات و الزامات سال تحصیلی 1400-1399 مدارس پرداخته است و در آن به مواردی همچون بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری، آموزش‌های الکترونیک و مجازی آموزش و پرورش و آموزش‌های تلویزیونی پرداخته است.

 

ارسال نظر