پذیرش تامین لوازم مصرفی بیمارستان‌ها به جای مالیات

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۵۰
پذیرش تامین لوازم مصرفی بیمارستان‌ها به جای مالیات

سازمان امور مالیاتی از جمله سازمان‌هایی بود که برای مبارزه با تبعات اقتصادی بیماری کرونا، مجموعه پیشنهاداتی را ارایه کرد که در قالب بسته سیاستی مصوبه شورای سران قوا به تصویب رسید. محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این زمینه می‌گوید از جمله این مصوبات این بوده است که کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه سال گذشته و همچنین سه ماه نخست سال 1399 برای تامین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی جهت مبارزه با ویروس کرونا به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می‌شود. مشروط بر اینکه این کمک‌های نقدی و غیر نقدی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.

به گزارش «تعادل»، اکنون بیش از دو ماه است که اقتصاد ایران به طرق مختلف درگیر تبعات اقتصادی مربوط به بیماری همه گیر کرونا است. تحمل تبعات اقتصادی این بیماری با توجه به اینکه پیش از آن نیز اقتصاد ایران درگیر تحریم‌های تحمیل شده از سوی امریکا بود برای جامعه و کسب‌وکارهای ایرانی سخت‌تر شده است. برای کمک به بهبود معاش اقشار آسیب‌پذیر و همچنین در جهت حفظ کسب‌وکارها دولت بسته‌های حمایتی مختلفی را در نظر گرفته است. بسته‌هایی شامل ارایه یارانه و وام بانکی و ارایه تسهیلات مالیاتی و...

بخش مالیات یکی از این بخش‌های مهم است که آنگونه که در خبرها آمد متولیان یک بسته حمایتی درباره آن تهیه کرده‌اند، در این راستا و در رابطه با محتوای این بسته محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با «تعادل»، اظهار کرد: پیش از شروع سال نو، سازمان امور مالیاتی اقدام به ارایه مجموعه‌ای از پیشنهادات حمایتی مالیاتی کرده که ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آن را تصویب کرد تا اجرای آن در قالب بسته سیاستی و حمایتی سران قوا در سال 1399 انجام شود. این پیشنهادات با هدف حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد ایران تهیه شده بود.

وی درباره اینکه سازمان چه پیشنهاداتی را برای حمایت از مودیان مالیاتی در شرایط درگیری اقتصاد ایران با کرونا ارایه کرده است؟ بیان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور و وزیر اقتصاد پیشنهادات مالیاتی را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال کردند و در نهایت این شورا پیشنهادات مذکور را به تصویب رساند.

علیزاده اظهار کرد: امیدواریم این مصوبات شرایطی را فراهم آورد تا مودیان محترم فارغ از هر گونه نگرانی، در فرصت مناسبی که ایجاد می‌شود به تکالیف قانونی خود در سال آینده عمل کنند.

  مالیات در قالب کمک‌های نقدی

به بیمارستان‌ها

شورای سران قوا با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی در حمایت از بخش بهداشت و درمان در شرایط شیوع بیماری کرونا مصوبه‌ای داشته است. علیزاده در توضیح آن گفت: به موجب این مصوبه کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه سال گذشته و همچنین سه ماه نخست سال 1399 برای تامین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی جهت مبارزه با ویروس کرونا به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می‌شود. مشروط بر اینکه این کمک‌های نقدی و غیر نقدی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.  معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: براساس این مصوبه، اشخاص مذکور می‌توانند به صورت‌هایی که تشخیص می‌دهند کمک‌های خود از قبیل مایحتاج عمومی و اختصاصی از قبیل تجهیزات و لوازم مصرفی مراکز درمانی موصوف را تامین کرده و سازمان این کمک‌ها را به عنوان هزینه قابل قبول احتساب کرده و از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد کرد.

  تمدید سررسید مهلت پرداخت مالیات

علیزاده از دیگر اقدامات صورت گرفته، تمدید سررسید مهلت پرداخت مالیات را مطرح کرد و گفت: تمدید سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398 که موعد آن نیمه فروردین سال 1399 است تا انتهای اردیبهشت سال جاری تمدید شده و این مورد نیز از دیگر مصوبات این شورا بوده است. با این مصوبه، مودیان از بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده دوره چهارم سال 1398 دیگر نگرانی نخواهند داشت. وی همچنین درباره جزییات بیشتر این بسته توضیح داد: مصوب شده کلیه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم فصل نهم قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری متوقف شود.  او توضیح داد: با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی به موجب اختیارات قانونی خود می‎تواند بدهی مالیاتی بدهکاران خود را به صورت قهریه از طریق مسدود کردن حساب‌های بانکی و سایر رویه‌های قانونی وصول کند ولی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران در اثر شیوع کرونا، طبق این مصوبه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری هیچگونه اقدام اجرایی جهت وصول مالیات صورت نخواهد گرفت.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی از دیگر مصوبات مالیاتی بسته مبارزه با کرونا را چنین تشریح کرد: به موجب این مصوبه صدور یا تجدید پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان شهریور ماه سال جاری، نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی ندارد.

یه گفته علیزاده شورای سران قوا به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده است تا در سال جاری در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (‎اعم از اصل مالیات و عوارض و جرایم) قانون مالیات‎های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی در اجرای ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم به اتمام رسیده باشد و مودیان مربوط هم توان پرداخت بدهی خود را نداشته باشند، مهلت جدید پرداخت بدهی به مدت حداکثر سه ماه و تقسیط به مدت شش ماه فارغ از مهلت سه ساله مذکور در ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم به آنها ارایه شود.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین براساس مصوبه شورای سران قوا، انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از اول اسفند سال گذشته تا 15 اردیبهشت سال آینده تمدید شد. مهلت اعتراض هم حداکثر تا انتهای خرداد ماه تمدید می‌شود. بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب در دی ماه سال 1381 به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا انتهای آذر ماه سال جاری، از دیگر مصوبات این شورا بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، همچنین تاریخ لازم‎الاجرا شدن ارزش معاملاتی تعیین شده در اجرای مقررات ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب انتهای تیر ماه سال 1394 برای اجرا در سال 1399 از یک ماه به چهارماه پس از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک افزایش یافت.

 

ارسال نظر