دریافت اطلاعات کالاهای مقابله با کرونا در بنادر

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۲۷

معاون فنی گمرک در نامه‌ای به قائم‌مقام وزیر صمت خواستار دریافت اطلاعات کالاهای مقابله با کرونا در بنادر شد. مهرداد جمال‌ارونقی معاون فنی گمرک ایران در نامه‌ای به قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اقدامات انجام شده گمرک در رابطه با صادرات و واردات کالاهای مقابله با کرونا را تشریح کرد. در این نامه آمده است: وفق مفاد تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۱۵۹۷۹۴ات ۵۷۵۰۹. مورخ ۱۳۸۸.۱۲.۱۴، رفع ممنوعیت واردات، اعمال محدودیت و ممنوعیت صادرات، تغییر در سود بازرگانی واردات و عوارض صادراتی اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تأمین نیاز مراکز درمانی و مردم برای مقابله و مهار ویروس کرونا به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار گردیده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا نسبت به صدور بخشنامه شماره ۹۸.۱۵۹۳۲۱۴ مورخ ۱۳۸۸.۱۲.۱۰ و بخشنامه‌های تأکیدی بعدی اقدام و اقدامات لازم را در ۴ حوزه: صادرات، واردات، معافیت از پرداخت حقوق ورودی و انتقال و عبور به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ نموده است. لذا با توجه به اهمیت و فوریت موضوع:

1- در حوزه صادرات، گمرکات اجرایی، از صدور کالاهایی که صادرات آنها در این زمینه ممنوع اعلام گردیده است. جلوگیری و متعاقب درخواست صاحبان مبنی بر ابطال اظهارنامه و عودت کالاهای مذکور به داخل کشور، لیست این اقلام، روزانه به صورت مکتوب به آن مرجع اعلام می‌گردد (از جمله نامه‌های شماره ۹۸/۱۶۳۲۱۶۷ مورخ ۱۳۸۸.۱۲.۱۹ و ۹۸.۱۶۳۹۸۹۸ مورخ ۱۳۸۸.۱۲.۲۰) که لازم است دستور مقتضی در خصوص نظارت بر اقلام برگشتی به داخل کشور صادر و به مراجع ذی‌ربط ابلاغ گردد.

۲- در حوزه واردات، وفق مفاد مواد ۳۸ و ۳۹ قانون امور گمرکی، اقدامات گمرک به همراه تسریع و تسهیل در انجام امور و تشریفات، از لحظه اظهار کالا به گمرکات اجرایی صورت می‌پذیرد و به کلیه گمرکات اجرایی کشور تأکید شده است ضمن رصد روزانه اظهارنامه‌های موجود در این زمینه، تدابیری اتخاذ گردد تا کوچک‌ترین ایستایی در ترخیص این اقلام به وجود نیامده و انجام تشریفات مربوطه بصورت شبانه روزی در دستور کار کلیه گمرکات قرار گرفته است با مع الوصف با عنایت به احتمال دپوی اقلام مرتبط با بحث کنترل و مقابله با ویروس کرونا در بنادر، مناطق ویژه، مناطق آزاد یا انبارهای عمومی و اماکن مربوطه- که برای ورود به کشور و اظهار تحت رویه واردات قطعی وارد این اماکن شده‌اند لیکن صاحبان کالا به دلایل مختلف، هنوز نتوانسته‌اند نسبت به اظهار این اقلام اقدام نمایند صدور دستور بررسی فوری و مطالب آخرین آمار این کالاها از مراجع تحویل‌گیرنده کالا، جهت اتخاذ تصمیم در این خصوص، ضروری به نظر می‌رسد. جا دارد از همکاری‌های صورت پذیرفته توسط دستگاه‌های ذی‌ربط فوق با این سازمان نیز مراتب سپاس این حوزه معاونت اعلام گردد مراتب فوق جهت استحضار و صدور دستور مقتضی ایفاد می‌گردد.

 

ارسال نظر