«اف‌ای‌تی‌اف» هیچ تاثیری در نظام ارزی کشور ندارد

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۶۶
«اف‌ای‌تی‌اف» هیچ تاثیری در نظام ارزی کشور ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قبل از اینکه ایران در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قرار بگیرد، هیچ مراوده اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها انجام نمی‌شد، لذا «اف‌ای‌تی‌اف» هیچ تأثیری در نظام ارزی ما ندارد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت بازار ارز گفت: وضعیت بازار ارز نشان‌دهنده این است که بانک مرکزی تا حدی توانسته بر اوضاع تسلط داشته باشد و بازار را در بحث عرضه و تقاضا مدیریت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما با سخت‌ترین تحریم‌های دشمن روبه‌رو هستیم و امریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند یک دلار مراودات اقتصادی ایران با کشورهای مختلف انجام شود. بعد از خروج امریکایی‌ها از برجام و شرایط جدیدی که در اقتصاد کشور پیش آمد، شرایط سختی بر اقتصاد ایران تحمیل شد.

وی گفت: در طول یک سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد دلار مراودات اقتصادی ایران در بخش صادرات و واردات انجام شده است، لذا تلاش امریکایی‌ها برای توقف اقتصاد ایران شکست خورد. البته محدودیت‌هایی در این خصوص وجود دارد.

پورابراهیمی در خصوص علت تشدید التهابات ارزی تصریح کرد: تصمیم اخیر «اف‌ای‌تی‌اف» موجب تشدید التهاب بازار ارز شد. البته تأثیر واقعی تصمیم «اف‌ای‌تی‌اف» در قرار دادن ایران در لیست سیاه در اقتصاد کشور تأثیر محسوسی نیست. وی بیان کرد: قبل از اینکه ایران در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قرار بگیرد، عملاً هیچ مراوده علنی اقتصادی بین ایران و کشورهای مختلف انجام نمی‌شد، لذا قرار گرفتن ایران در بلک لیست هیچ تأثیری در نظام ارزی ما نداشت اما اعلام این خبر تأثیر روانی بر بازار ارز گذاشت.

پورابرهیمی اظهار کرد: زمانی که امریکایی‌ها برجام را امضا کردند، «اف‌ای‌تی‌اف» هیچ‌گونه همکاری ارزی با جمهوری اسلامی نداشت و اجازه ندادند حتی جمهوری اسلامی به صورت رسمی اعتبارات اندک ارزی را در مبادلات جابه‌جا کند.

وی تصریح کرد: تصمیم اخیر «اف‌ای‌تی‌اف» نشان‌دهنده تأیید رفتار اروپا و امریکا علیه ایران است. قبل از این تصمیم نیز، جمهوری اسلامی با دور زدن تحریم‌ها اقتصاد کشور را پیش می‌برد و الان هم همان مسیر را ادامه می‌دهد. فضای روانی کوتاه‌مدتی در بازار ارز حاکم است و موجب التهابات این بازار شده است اما دولت باید تمام تلاش خود را به کار بندد که صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد. نماینده مردم کرمان ادامه داد: از یک سو کالاهایی که قبلاً به کشور وارد می‌شدند از طریق ساماندهی تولید در داخل تولید می‌شوند و از سوی دیگر صادرات غیرنفتی روند خوبی دارد، لذا علی‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، تراز بازرگانی ما مثبت است.

وی افزود: البته باید سیاست‌های ارزی متناسب با شرایط سال آینده اصلاح شود، ما از اقدامات بانک مرکزی حمایت می‌کنیم. با توجه به اینکه امسال به دلیل شرایط بیماری کرونا تقاضاها برای ارز جهت خروج از کشور کاهش یافته است، بانک مرکزی می‌تواند با تعادل بخشی به بازار، التهاب بازار ارز را مدیریت کند.

پورابراهیمی در پایان به مردم توصیه کرد: به بازار ارز به عنوان بازار سرمایه‌گذاری نگاه نکنند. کسانی که در تابستان ۹۷ ارز را به نرخ ۱۷ هزار تومان خریدند، مجبور شدند همان ارز را با نرخ ۱۱ هزار تومان به فروش برسانند. در حال حاضر امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار بورس و سرمایه است که بازده بسیار بالایی دارد.

 

ارسال نظر