تداوم روند کاهشی تورم

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۱۹
تداوم روند کاهشی تورم

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از‌ آن است که نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه همچنان کاهش داشته و به 25 درصد رسیده است. همچنین تورم سالانه نیز در مسیر کاهش بوده و به 37 درصد رسیده است. به گزارش «تعادل»، گزارش مرکز آمار حاکی از کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٥,٠ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٥.٠ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. به این ترتیب نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٣ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤,٣ واحد درصدی به ١٩.٧ درصد رسیده و تورم گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» هم با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٢٧.٥ درصد رسیده است. بررسی وضعیت تورم شهری نیز حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٥,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٤,٤ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,٦ واحد درصد کاهش داشته است. به این ترتیب در بهمن ماه تورم شهری از تورم روستایی بیشتر بوده است.

    افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. بررسی‌ها درباره تورم ماهانه نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بهمن ١٣٩٨ به ١,١ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٨ درصد و ١.٢ درصد بوده است. در عین حال تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٢ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

   کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٧,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٦ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٦,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٠,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,١ واحد درصد کاهش داشته است.

   تغییرات قیمت‌ ماهانه

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات » است که 4 درصد است. پس از آن نیز بیشترین تورم ماهانه متعلق به گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» بوده که معادل 2 درصد اعلام شده است. کمترین تورم در گروه خوراکی‌ها هم متعلق به «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» است. تورم ماهانه این گروه منفی 1.1 درصد بوده است. تورم ماهانه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها» هم معادل منفی 7.7 درصد است. همچنین بیشترین تورم نقطه‌ای در گروه خوراکی‌ها مربوط به «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه» است. این گروه تورم نقطه‌ای 46 درصدی داشته‌اند. پس از آن نیز بیشترین تورم نقطه‌ای مربوط به گروه شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی (قند، شکر و شیرینی‌ها) است. تورم این گروه معادل 36.8 درصد است. همچنین کمترین تورم نقطه‌ای نیز متعلق به گوشت قرمز و گوشت ماکیان بوده است. تورم این گروه 4.1 درصد بوده است. گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن نیز، در لیست کمترین‌ها قرار دارد. تورم نقطه‌ای این گروه 6.4 درصد بوده است. در تورم سالانه نیز بررسی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تورم متعلق به گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» است که تورم این گروه 64.3 درصد بوده و همچنین تورم سبزیجات هم معادل 63.5 درصد بوده است. این دو در صدر بیشترین تورم سالانه قرار دارند. همچنین در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها کمترین تورم سالانه مربوط به «روغن‌ها و چربی‌ها» است. تورم این گروه 33.2 درصد است. بعد از آن نیز کمترین تورم مربوط به نان و غلات است. تورم سالانه این گروه معادل 33.5 درصد است.  در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» هم گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. تورم حمل‌و‌نقل در بهمن ماه معادل 4.3 درصد بوده است. بعد از آن نیز «پوشاک و کفش» قرار دارد. تورم این گروه نیز معادل 1.6 درصد است.

کمترین تورم ماهانه نیز مربوط به «آب، برق و سوخت» است. تورم ماهانه این گروه منفی 9.2 درصد است. پس ازآن نیز گروه ارتباطات قرار داد که تورم ماهانه این گروه 0.3 درصد است. در غیر خوراکی‌ها نیز بیشترین تورم نقطه‌به نقطه مربوط به گروه «حمل و نقل»، است. تورم نقطه‌ای این گروه در بهمن ماه معادل 54.1 درصد است. تورم نقطه‌ای «پوشاک و کفش»، نیز در جایگاه دوم قرار دارد، تورم نقطه‌ای این گروه 32.1 درصد است. بیشترین تورم سالانه برای گروه غیرخوراکی‌ها مربوط به «مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» است. تورم سالانه این گروه 53.7 درصد است. بعد از آن نیز تورم «تفریح و فرهنگ» قرار دارد. تورم این گروه 49.3 درصد است.  کمترین تورم سالانه نیز مربوط به ارتباطات است. تورم این گروه 18.2 درصد است پس از آن نیز تورم آموزش قرار دارد. کمترین تورم مربوط به آموزش است که 21.9 درصد است.

    تورم دهک‌ها

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٦,٣ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٩ درصد برای دهک دهم است.

 

ارسال نظر