شکاف 2 درصدی تورم میان دهک‌های درآمدی

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۵۴
شکاف 2 درصدی تورم میان دهک‌های درآمدی

آنگونه که مرکز آمار ایران درباره جزییات تورم در دی ماه گزارش داده است، استان ایلام چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی بیشترین تورم سالانه را نسبت به سایر استان‌ها تجربه کرده‌اند. همچنین مرکز آمار ایران در گزارشی جداگانه از وضعیت تورم دهک‌‌های هزینه‌ای گزارش داده است و طبق این گزارش فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٠ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش تعادل، مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا در سلسله‌گزارش‌هایی جزییات تورم مربوط به دی ماه را منتشر کرده است. بر اساس نتایج به دست آمده در دی ماه ١٣٩٨، «گوجه فرنگی» (٢٣,١ درصد)، « خیار » (١٠.٠ درصد) و «پرتقال محصول داخل» (٦.٩ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین اقلام «پیاز» (٢٤,٤ درصد)، «موز» (٩.٤ درصد) و «عدس» (٣.٤ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در این ماه اقلام «گوجه فرنگی» (٢٣.١ درصد)، « خیار » (١٠.٠ درصد) و «پرتقال محصول داخل» (٦.٩ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. در میان اقلام کالاهای خوراکی اصلی نیز قیمت برنج ایرانی درجه یک با 0.3 درصد افزایش ماهانه نسبت به سال قبل به کیلویی 23 هزار و 345 تومان رسیده است. تورم نقطه‌ای این قلم کالا 45 درصد است. همچنین برنج خارجی درجه یک در دی ماه به کیلویی 9500 تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل 1.6 درصد کاهش یافته است. تورم سالانه برنج خارجی 5.8 درصد بوده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در دی‌ماه به 89 هزار و 660 تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل منفی 2.3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.7 درصد رشد داشته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله نیز به 79 هزار و 578 تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل منفی 2.3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) معادل 20.9 درصد افزایش داشته است.

قیمت هر کیلو مرغ ماشینی نیز در اولین ماه زمستان به‌طور میانگین 12 هزار تومان بوده است. تورم ماهانه این گروه منفی 0.9 درصد و تورم نقطه‌ای این گروه منفی 1.8 درصد بوده است. همچنین قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه در دی ماه به شش هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) 32.9 درصد افزایش یافته است. قیمت هر 0.5 کیلوگرم پنیر ایرانی پاستوریزه هم به 10 هزار تومان افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل منفی 0.3درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 25.3 درصد افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ماشینی 10 هزار تومان بوده است که دردی ماه تورم ماهانه آن 1.5 درصد و تورم سالانه آن منفی 0.1 درصد بوده است.  هر 900 گرم روغن مایع نیز در دی ماه 8600 تومان قیمت داشته است که تورم ماهانه آن منفی 0و4 درصد و تورم سالانه آن 12.5 درصد بوده است.  همچنین هر کیلوگرم گوچه فرنگی نیز 8276 تومان بوده است که تورم ماهانه منفی 23.1 درصد و تورم سالانه آن 92.1 درصد بوده است. قیمت هر کیلو سیب‌زمینی نیز به 3912 تومان رسیده که تورم ماهانه آن منفی 2.3 درصد و تورم سالانه آن 31.6 درصد بوده است. همچنین در ماه گذشته قیمت هر کیلوگرم پیاز 4900 تومان بوده است که تورم ماهانه آن 24.4 درصد و تورم سالانه آن 66.6 درصد برآورد شده است. قیمت هر کیلوگرم رب گوجه فرنگی نیز در دی ماه به 17 هزار تومان رسیده و 3.6 درصد نسبت به ماه قبل و 7.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.

  شکاف 12.6 درصدی تورم سالانه استانی

همچنین مرکز آمار ایران در گزارشی دیگر جزییات تورم استان‌ها را منتشر کرده است. طبق اطلاعات این گزارش در دی ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (100=١٣٩٥) به ١٩٥,٤ رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٦.٣ درصد است.

در این میان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٣٢.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (20.9 درصد) است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به دی ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٨.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (46.8درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٣٤.٢ درصد) بوده است.

  روستاییان ایلام

در صدر جدول تورم خانوارهای روستایی

در دی ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=١٣٩٥) عدد 201.1 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان یزد با ١.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان ایلام با ١.٦ درصد کاهش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی 27 درصد بوده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ هرمزگان (٣٣.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢١.٣ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٢.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (51 درصد) و کمترین آن مربوط به استان زنجان (٣٧.٦ درصد) است.

  شکاف 2 درصدی تورم

در میان دهک‌های هزینه‌‌ای

مرکز آمار ایران در گزارشی دیگر محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه را اعلام کرده است. طبق این گزارش در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٤٨,٠ درصد برای دهک اول تا ٥٤.٧ درصد برای دهک دهم است.

نرخ تورم کل کشور در دی ماه ١٣٩٨ برابر ٣٨,٦ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٨.١ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٤٨.٠ درصد برای دهک اول تا ٥٤.٧ درصد برای دهک دهم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٦ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٠ درصد برای دهک دهم است.

  فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٠ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر