اخذ مالیات دوپله‌ای نیست، چندپله‌ای خواهد بود

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۸۱

عضو کمیسیون تلفیق در مورد مصوبات این کمیسیون گفت: اخذ مالیات دو پله‌ای نیست و چند پله‌ای خواهد بود که از حداقل ۱۰ درصد آغاز و تا ۲۵ درصد برای حقوق‌های بالا در نظر گرفته خواهد شد.

علی ادیانی عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در کمیسیون تلفیق بحث مربوط به درآمدی و کلیه تبصره‌های ماده واحده بررسی شده است و بخش مربوط به هزینه‌ای تا تبصره 8 رسیدگی شده و مابقی ان‌شاءالله در جلسه آینده کمیسیون تلفیق رسیدگی و بررسی در بحث هزینه‌ای به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: بخش‌های مربوط به ردیف‌ها نیز در هیات رییسه به جمع‌بندی خواهد رسید و در همین هفته برابر آیین‌نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 99 باید چاپ شود و در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. وی در ادامه گفت: نمایندگان 10 روز فرصت دارند برابر آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از انتشار گزارش مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 99، در مورد مجموعه بندها و تبصره‌ها نظرات خود را کتبا به کمیسیون تلفیق ارسال کنند و پیشنهادات برابر آیین‌نامه داخلی مجلس چاپ خواهد شد و در صحن علنی مجلس که بودجه مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد، پیشنهادات قابل طرح خواهد بود و همراه با متن مصوبه کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نماینده مردم قائمشهر درمورد تغییرات در منابع و مصارف بودجه99 گفت: در بحث منابع ما شاهد تغییر محسوسی نبودیم و تنها در چند مورد شاهد تغییراتی در بخش منابع بودجه 99 هستیم. برخی از این موارد شامل، بحث اخذ مالیات تا سقف مشخص از خانه‌ها و خودروهای لوکس و مجلل و همچنین افزایش سقف انتشار اوراق را داشتیم که از هزار میلیارد تومان به دو هزار میلیارد تومان برای هزینه کرد نوسازی مدارس و تجهیزات نوسازی است که سازمان تجهیز و نو‌سازی مدارس بتوانند در رابطه با بهسازی، نوسازی و احداث مدارس جدید در مناطق مورد نیاز گام‌های محکم‌تری بردارند. همین طور بحث مربوط به افزایش حقوق را داشتیم که در بودجه دولت حداکثر یک میلیون و 800 هزار تومان بوده که در کمیسیون تلفیق این سطح را به دو میلیون و 800 هزار تومان رساندیم.

در بحث مصارف نیز به دلیل عدم اتمام کار نمی‌توانیم جمع‌بندی دقیقی داشته باشیم ان‌شاءالله در هفته جاری وقتی بررسی‌ها روی مصارف کامل شود، نهایتا عدد و رقم منابع، درآمدها و مصارف و موارد هزینه باید برابری کند.

ادیانی عضو کمیسیون تلفیق در خصوص تصویب تغییر مدل مالیات بر حقوق و مزایا از پنج پله‌ای به دو پله‌ای گفت: این گزارش غلط است، در لایحه دولت اخذ مالیات دو پله‌ای بود، اما در کارگروهی که کمیسیون تلفیق تشکیل داد هم نسبت به سقف حقوق و هم نسبت به نحوه اخذ مالیات بررسی‌های لازم انجام شده، بنابراین اخذ مالیات دو پله‌ای نیست و چند پله‌ای خواهد بود که از حداقل 10 درصد آغاز و تا 25 درصد برای حقوق‌های بالا در نظر گرفته خواهد شد. براساس آمار و ارقام فعلی، به‌طور میانگین مالیات بر حقوق 15 درصد می‌شود که برای حقوق بالا، 1 درصد بیشتر و برابر با 16 درصد خواهد بود. لذا کمیسیون تلفیق لایحه دولت که دو پله‌ای بود را جابه‌جا کرد. وی افزود:  البته بنده و تعداد معدود دیگری از نمایندگان نظرات دیگری در جهت افزایش مالیات بر حقوق‌های بالا داشتیم که در کمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار نگرفت. عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تعیین و تکلیف بدهی‌های دولت گفت :  مجموعه این مسائل پیش‌بینی شده تا با توجه به توان دولت، بدهی‌هایی که دولت به تامین اجتماعی و بانک مرکزی دارد، بخشی از آن را تسویه کند و در برنامه ششم هم ما دولت را مکلف کردیم که تا پایان برنامه، بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی باید در قالب بودجه‌های سنواتی به صفر برسد.

 

ارسال نظر