لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تصویب دولت

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۸۵
لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تصویب دولت

وزیر اقتصاد روز گذشته در جلسه‌ای که با کارآفرینان داشت، با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات مستقیم، اول بهمن ماه به دولت ارسال شده است از تلاش وزارت اقتصاد برای در اولویت قرار گرفتن این لایحه برای تصویب هیات دولت خبر داد.

دژپسند همچنین مطرح کرد که در بخش مالیات تأکید وزارت اقتصاد بر این است که نباید فشار به مودیان شفاف و خوش حساب بیاید بلکه از طریق ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد پایه‌های مالیاتی درآمدها را بالا ببریم. این سخنان در حالی مطرح شد که در همین جلسه کارآفرینان نسبت به فقدان عدالت مالیاتی در نظام مالیاتی کشور تاکید کرده بودند.

به گزارش «تعادل»، دومین نشست هم‌‌اندیشی کارآفرینان با حضور وزیر امور اقتصادی ودارایی و برخی معاونین وزارتخانه و معاونین و مدیران وزارتخانه در رابطه با اقتصاد هوشمند در کسب و کارها برگزار شد. در این جلسه فرهاد دژپسند از کارآفرینان خواست تا در حضور رسانه‌ها مشکلات و موانع و مباحث خود را به صورت مستند، مستدل و غنی با صراحت بیان کنند تا بتوان پاسخ مناسب ارایه کرد.

در این جلسه کارآفرینان ضمن انتقاد نسبت به وجود برخی ایرادات اساسی در نظام مالیاتی از جمله فقدان عدالت مالیاتی، کاغذبازی فرساینده، کند پیش رفتن امور و همچنین نبودن سیستم مناسبی برای پاسخگویی، از وزیر اقتصاد خواستند زمینه را برای حل مشکلات مالیاتی فراهم کند.

در این جلسه فرهاد دژپسند با بیان اینکه از سازمان‌های مختلف در حال پیگیری کار فعالان اقتصادی است، این را هم گفت که کارگروه‌هایی با سازمان‌ها تشکیل شده که به‌طور قطع موارد را پیگیری کرده و اگر مشکلی از جانب سازمان‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد پیش بیاید به‌طور قطع برخورد خواهد شد.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه مجوزهای اصناف 52 درصد مجوزها است یادآور شد: می‌خواهیم کار شدنی باشد با تکلیف مالایطاق کار پیش نمی‌رود اراده وزارت اقتصاد این است که می‌خواهیم در حد توان به سمت روان کردن کسب و کارها برویم بابت هر مجوزی که حذف می‌شود کلی هزینه و بگو و مگو داریم. مثلاً یک مجوزی که از 13 ماه به 15 روز کاهش می‌یابد با یک بسم‌الله و بخشنامه انجام نمی‌شود زنجیره‌دار است، سرعتی که در این مدت طی کردیم خوب است اما قبول دارم که مطلوب نیست.

    کاهش ثبت شرکت‌ها به سه روز

وزیر اقتصاد همچنین با اعلام این خبر که در اردیبهشت ماه سال 99 بحث ثبت شرکت‌ها به سه روز کاهش می‌یابد گفت: لایحه حمایت از سهامداران خرد تهیه و تقدیم مجلس شده است که امیدواریم در اولویت کاری نمایندگان قرار گیرد. این لایحه می‌تواند در سهولت و روانی کسب و کار تأثیر بگذارد و 20 رتبه جایگاه ایران را بهبود ببخشد. یکی از کارهای دیگر ایجاد مجتمع قضایی و دعاوی خاص اقتصادی است. ممکن است نیاز باشد در بخش‌های کسب و کار و اقتصادی دادگاه ویژه برای این کار تشکیل شود.

بخش قابل توجهی از این نشست به موضوع گلایه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی اختصاص یافت که در این رابطه دژپسندبا اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای برطرف کردن مشکلات مالیاتی کارآفرینان، گفت: در این رابطه در جمع کارآفرینان خیلی بحث شد و قرار است جلسه ویژه‌ای بگذاریم و درباره موضوعات مالیاتی بحث کنیم. یکی از موضوعات دیگر تصویب لایحه مالیات ارزش افزوده است که در صحن علنی مجلس مطرح شد و به دلیل آنکه حساسیت بالایی داشت رفت و برگشت به کمیسیون داشت.

وزیر اقتصاد در رابطه با اصلاح قانون مالیات مستقیم نیز گفت: قرار بود سال 1398 این کار انجام شود، در همین راستا پیش‌نویس این لایحه، اول بهمن ماه به دولت ارسال شد. خواهش ما از دولت این بوده است که بررسی آن سریع‌تر انجام شود. در بخش مالیات تأکید داریم که نباید فشار به مودیان شفاف و خوش حساب بیاید بلکه از طریق ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد پایه‌های مالیاتی درآمدها را بالا ببریم. دشمن دنبال مسدود کردن مبادی منابع به کشور است بهترین راه این است که با درآمدهای تمیز جایگزین شود. اساساً در بند 17 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده، چاره‌ای نداریم این انتخاب نیست بلکه اجتناب‌ناپذیر است. نسبت مالیات به GDP (تولید ناخالص داخلی) قابل قبول نیست، نمی‌خواهم بگویم در دنیا و در برخی کشورها بالای 18 درصد است. در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مجموع درآمد افراد دیده شده و نه خانوار. همچنین در بحث ساماندهی معافیت‌ها نگاه خط‌کشی و کور نداریم. دژپسند تصریح کرد: در تعیین نرخ‌ها و سیاست‌گذاری به گونه‌ای سازماندهی می‌شود که با گسترش پایه‌های مالیاتی و اصلاح مجاری وصول مالیات نیازمندی‌های هوشمندسازی مالیاتی دیده شده است.  وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در حوزه گمرک در جهت افزایش شفافیت این سازمان اشاره کرد و گفت: گمرک هوشمند تا هفته دولت در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ارسال نظر