تورم فروکش کرد

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۲۹
تورم فروکش کرد

آن‌گونه که اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در دی ماه تورم نقطه‌ای در کل کشور به عدد 26.3درصد رسیده و به این ترتیب 1.5 درصد از ماه قبل کمتر شده است. همچنین تورم ماهانه دی ماه نیز 0.8درصد بوده و به این ترتیب نسبت به ماه قبل 2.4 درصد کاهش یافته است. تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز منفی شده و به 0.3 درصد رسیده است. از طرف دیگر نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٨ نیز برای خانوارهای کشور به ٣٨,٦ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش «تعادل»، آن‌گونه که اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در دی ماه، نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده و بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٦,٣ درصد رسیده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦.٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. بررسی نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل نشان می‌دهد که در دی ماه تورم نقطه‌ای ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٦,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٧.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

   کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٨ به ٠,٨ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٣- و ١.٤ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

  کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٦ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٨,٠ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

  تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار » (انار، موز و هندوانه) می‌باشد. تورم این گروه 2.9 درصد بوده است. تورم ماهانه شکر، مربا، عسل، شیرینی و شکلات هم 0.9 درصد بوده و تورم ماهانه شیر، پنیر و تخم‌‌مرغ هم 0.8 درصد اعلام شده است. پایین‌‌ترین تورم نیز مربوط به سبزیجات بوده است. این گروه با تورم منفی 4.3 درصد بیشترین کاهش تورم در میان سایر گروه‌های خوراکی را داشته است.

 در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. تورم ماهانه این گروه 2.9 درصد بوده است. تفریح و فرهنگ نیز تورم ماهانه دو درصدی تجربه کرده‌اند. کمترین تورم در این گروه نیز مربوط به زیر گروه آب، برق و سوخت بوده است. تورم این بخش در دی ماه معادل منفی 5.3 درصد بوده است. همچنین تورم ماهانه آموزش 0.3 درصد و همچنین تورم ماهانه بهداشت و درمان 1.3 درصد بوده است.

  تغییرات شاخص قیمت

در دهک های هزینه ای کل کشور

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٨,١ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم است. همچنین تورم ماهانه نیز در میان دهک‌های هزینه‌های در دامنه‌ای از 0.1 درصد تا 1.6 درصد بوده است. به این ترتیب که دهک‌های بالا تورم بیشتری نسبت به دهک‌های پایین درآمدی طی ماه دی متحمل شده‌اند. همچنین در میان گروه‌های تورم نیز تورم کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب در دامنه‌ای از 0.9 درصد برای دهک اول تا 2 درصد برای دهک دهم بوده است. تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هم از منفی 0.7 درصد تا منفی 0.2 درصد به ترتیب برای دهک اول تا دهک دهم در نوسان بوده است.

 

ارسال نظر