دوپله‌ای شدن مالیات عادلانه نیست

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۲۷:۴۲
کد خبر: ۱۶۱۳۳۵
دوپله‌ای شدن مالیات عادلانه نیست

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دوپله‌ای کردن مالیات کارمندان دور از عدالت است، گفت: این مصوبه نه تنها موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود بلکه به هیچ‌وجه جامعیت و پوشش کامل ایجاد نمی‌کند.

محمد شیریجیان در گفت‌وگو با مهر، در مورد اقدام کمیسیون تلفیق در تصویب شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان، اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۹۸، مصوب شده بود مالیات به صورت ۵ پله‌ای یعنی از ۱۰ تا ۳۵ درصد، از کارمندان اخذ شود تا پوشش بیشتری داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: آنچه که کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۹۹ تصمیم گرفته و مقرر کرده که مالیات از کارمندان به صورت دو پله‌ای یعنی فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد اخذ شود به هیچ‌وجه نمی‌تواند جامعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: در این شیوه، کمیسیون تلفیق می‌خواهد کف دریافتی را معاف از مالیات و حداکثر حقوق را به عنوان سقف در نظر بگیرد از این رو تفاوت چندانی بین کسانی که ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند با کسانی که ۲۱ میلیون حقوق می‌گیرند، وجود نخواهد داشت.

شیرجیان گفت: مالیات پنج پله‌ای نسبت به دو پله‌ای عادلانه‌تر است، جامعیت کاملی دارد و همچنین پوشش بیشتری در نظام مالیات ستانی خواهد داشت، در حالی که مدل دو پله‌ای عدالت را زیر سوال می‌برد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این مصوبه باید در کمیسیون تلفیق اصلاح شود چراکه هم کاهش درآمد مالیاتی دولت را به دنبال دارد و هم به نفع کسانی است که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند.

شیرجیان تاکید کرد: بهتر است نمایندگان همان شیوه ۵ پله‌ای یعنی از ۱۰ تا ۳۵ درصد را برای مالیات کارمندان در نظر بگیرند تا ضمن پوشش دهی بیشتر، تفاوتی هم در میزان مالیاتی که کارکنان با حقوق حداقل و حداکثر می‌پردازند، محسوس باشد.

گفتنی است اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در بند «الف» تبصره ۶ لوایح بودجه ۹۹ مدل پله‌های مالیات بر درآمد کارمندان را از پنج پله (۱۰ درصد تا ۳۵ درصد) به دو پله (۱۰ درصد تا ۲۰ درصد) کاهش داده‌اند.

 

 

ارسال نظر