اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۵۰

اخذ مالیات از خریداران بیش از یک خودرو طی یک سال

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است اگر از خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود، بساط دلالان جمع شده و سوداگری در بازار چارچرخ‌ها از بین می‌رود.

سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به راهکارهای لازم برای کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید به موضوع افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار ورود کنند زیرا سوداگران و مافیاها با قیمت‌سازی، تمام تلاش خود را برای گرانی چارچرخ‌ها به کار می‌برند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان باید برای افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، شیفت‌های جدیدی راه‌اندازی کنند چراکه برخی از واحدهای این شرکت‌ها در استان‌هایی مانند کرمانشاه، شیراز، مشهد و... غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید با اطلاع‌رسانی دقیق زمینه پیش فروش بیشتر خودرو را فراهم کنند، اظهار کرد: اگر مردم از تحویل به موقع خودرو مطمئن باشند در طرح‌های پیش فروش خودروسازان شرکت می‌کنند که با تحقق این مهم از یک سو کمبود نقدینگی خودروسازی‌ها جبران می‌شود و از سوی دیگر اشتهای کاذب بازار از بین خواهد رود.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو، سوداگران نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند، باید از هر فردی که طی یک سال بیش از یک بار خودرو خریداری می‌کند، مالیات اخذ شود.

شرح افزایش حقوق کارکنان به‌صورت پلکانی معکوس

رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: علاوه بر افزایش ۱۵ درصدی با استفاده از روش پلکانی نزولی حقوق کارکنان به کف حقوق در نظر گرفته شده افزایش پیدا می‌کند.

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش پلکانی حقوق کارمندان، گفت: به صورت متوسط منابع افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال 99 دیده شده است اما سناریوی برای عملکرد افزایش حقوق پلکانی کارمندان نیز در نظر گرفته‌ایم.

نوبخت در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت افزود: به صورت مثال در راه‌کار افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت کف حقوق 3 میلیون تا 2 میلیون 700 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت پلکانی نزولی افرادی که کمتر از میزان مشخص شده حقوق دریافت می‌کنند به این حداقل برسند. وی ادامه داد: حقوق افرادی که بیش از سقف تعیین شده است 12 درصد افزایش پیدا کند و 3 درصد دیگر به حقوق افرادی که زیر سقف مشخص شده است تخصیص داده شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه سناریو‌های متفاوتی را در نظر داریم که در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: هر تصمیمی که در زمینه افزایش پلکانی حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار بگیرد اجرا می‌کنیم.

پنج پله‌ای عادلانه‌تر است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه مدل پنج پله‌ای محاسبه مالیات بر درآمد کارمندان تبعات بازتوزیعی بهتری دارد و عادلانه‌تر است، گفت: طبق این مدل کسانی که حقوق پایین‌تری دارند، مالیات کمتری خواهند پرداخت و در مقابل افراد با حقوق بالا مشمول مالیات بالاتری خواهند بود. محسن کوهکن عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره مصوبه این کمیسیون درباره شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان گفت: درسال‌های قبل ضریب افزایش حقوق‌ها به صورت 8، 10 و 12 درصد بود که باعث ایجاد تفاوت فاحشی میان حداقل و حداکثر حقوق‌ها می‌شد. در این روش حقوق 10 میلیون تومانی با 10 درصد افزایش، به 11 میلیون رسید و حقوق یک میلیونی، یک میلیون و صدهزار تومان شد. وی ادامه داد: سال بعد افزایش 10 درصدی، به حقوق یازده میلیونی، یک میلیون و صد هزار تومان اضافه می‌کرد در حالی که حداقل حقوق را فقط یکصد و ده هزار تومان بیشتر می‌شد. این مساله اختلاف زیادی بین دو سر طیف به وجود آورد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در قانون بودجه سال 98 این اختلاف درآمدی را با سیاست‌های مالیاتی تعدیل کردیم، گفت: سال گذشته کمیسیون تلفیق درصدد تعدیل برآمد. برای ایجاد تعدیل، تصمیم گرفتند نرخ ثابت افزایش حقوق را کنار بگذارند. علاوه بر این در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 98، با تلاش نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون تلفیق، مدل پله‌های مالیات بر درآمد کارمندان به صورت پنج پله‌ای (از 10 درصد تا 35 درصد) تعیین شد. وی در ادامه افزود: به اعتقاد بنده مدل پنج پله‌ای مالیات تبعات بازتوزیعی بهتری دارد و عادلانه‌تر است. طبق این مدل کسانی که حقوق پایین‌تری دارند، مالیات کمتری خواهند پرداخت و در مقابل افراد با حقوق بالا مشمول مالیات بالاتری خواهند بود. کوهکن در پایان تصریح کرد: برای جبران اختلاف زیاد بین حداکثر و حداقل حقوق راهکار دیگری باید برگزید. باید سرعت افزایش حداقل حقوق را بیشتر کرد، همزمان نرخ افزایش حداکثر حقوق را کاهش داد.

 

ارسال نظر