فرصت 2.5 ماهه بانک‌ها برای واگذاری 40 هزار میلیارد اموال مازاد

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۶۱

گروه اقتصاد کلان|

حدود سه ماه پیش بود که وزیر اقتصاد در یک نشست با معاونانش از وجود 100 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولتی در کشور خبر داد. اموالی که 17 هزار میلیارد تومان آن تملیک شده بودند و ما بقی اموالی بودند که بانک‌ها خود جهت ورود به بنگاه‌داری خریداری کرده بودند و حالا به اموال منجمد تعیین شده‌اند. اموالی که خود از عوامل ایجاد رکود در اقتصاد ایران به حساب می‌آیند. پیش‌تر وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که دولت مقدماتی را جهت واگذاری این اموال فراهم کرده است.

وزیر اقتصاد همچنین از ایجاد سامانه‌ای خبر داده بود که به موجب آن قرار بود اموال دولتی تملیک شده به صورت شفاف واگذار شود. حالا ولی معاون امور بانکی وزیر اقتصاد اخبار تازه‌ای از وضعیت واگذاری اموال مازاد بانک‌ها ارایه می‌دهد. عباس معمارنژاد با بیان اینکه تا پایان سال باید ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی مازاد بانکی به فروش برسد، می‌گوید تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد به فروش رفته و بانک‌هایی که دارایی‌های خود را واگذار نکنند هم مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

به گزارش «تعادل»، چندی پیش بود که وزیر اقتصاد با حضور جمعی از معاونانش ضمن ارایه گزارشی از وضعیت واگذاری اموال مازاد بانک‌ها گزارشی درباره حجم اموال مازاد بانکی هم ارایه داد. او در این گزارش اعلام کرد که اکنون حدود 100 هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانکی در کشور داریم که 17 هزار میلیارد تومان از آن تملیکی هستند. همان زمان وزیر اقتصاد از ایجاد سامانه‌ای خبر دادکه به موجب آن قرار بود این اموال تملیک شده که بخشی از آنها کارخانه و شرکت و... بودند از طرق مختلف تعیین تکلیف شود. از طرقی مثل فروش، راه‌اندازی و...

البته وزیر اقتصاد در این نشست تاکید هم کرد که بنای وزارت خانه صرفا بر تعیین تکلیف اموال تملیکی نیست بلکه برنامه دارد اموالی را هم که بانک‌ها خود از طریق تلاش برای ورود به اقتصاد کشور از طریق بنگاه‌داری تهیه کرده و در ادامه با مشکل مواجه شده‌اند را هم واگذار کند. به گفته مسوولان وزارت اقتصاد قرار بر این شده بود که زمینه‌های عرضه الکترونیکی این اموال در بازار فرعی بورس کالا فراهم شود. همچنین از تهیه برنامه اصلاح نظام بانکی توسط وزارت اقتصاد هم رونمایی و مطرح شد که این برنامه در سه محور مالی، ساختاری و نهادی تهیه شده است و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها در جریان همین اصلاح نظام بانکی صورت خواهد گرفت.

    واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

به کجا رسید؟

اکنون چند ماه از این نشست گذشته است و اخیرا عباس معمارنژاد، در گفت‌وگو با ایلنا اطلاعاتی را درباره آخرین وضعیت واگذاری اموال مازاد بانک‌ها به رسانه‌ها ارایه کرده است. معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد درباره میزان فروش و واگذاری دارایی‌های منجمد بانکی در سال جاری اظهار کرد: از یک سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای تعیین سقف واگذاری دارایی‌های منجمد بانکی انجام شد که قرار بر این است تا پایان امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شبکه بانکی واگذار شود یا به فروش برسد.

وی همچنین توضیحاتی درباره عملکرد بانک‌ها در واگذاری اموالشان ارایه کرده و با اشاره به میزان فروش این دارایی‌ها در سال جاری گفت: از ابتدای سال 1398 تاکنون میزان فروش اموال مازاد بانکی به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد ادامه داد: دارایی‌های بانک‌ها بسیار متنوع هستند و ملک، شرکت، بنگاه‌ها و سهام ترکیبی از دارایی‌های بانک‌ها هستند که هر کدام براساس ضوابط و مقررات خاص خود واگذار می‌شوند.

     عملکرد دستگاه ناظر

از ابتدا که موضوع واگذاری‌ اموال مازاد بانکی مطرح شد، نگرانی‌هایی درباره وضعیت شفافیت این واگذاری‌ها نیز به وجود آمد. اکنون ولی معمانژاد با بیان اینکه واگذاری این دارایی‌ها از سوی بانک‌های خصوصی صورت می‌گیرد بر این هم تاکید کرد که بانک مرکزی بر روند واگذاری دارایی‌های بانک‌های خصوصی نظارت می‌کند و طبق قانون بانک‌ها باید دارایی‌های مازاد خود را واگذار کنند.

    راهکار دولت در مواجهه با

بانک‌های غیر همکار

چندی پیش بود که یکی از مسوولان دولتی از همکاری نکردن بانک‌ها در ماجرای واگذاری‌ها انتقاد کرده و گفته بود که بانک‌ها در این زمینه درست به موازی کار می‌زنند. مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) با ابراز گلایه از همکاری نکردن بانک‌ها با این شرکت برای فروش املاک گفت: مقاومت بانک‌ها در این کار به اندازه‌ای است که حتی نامه معاون اول ریاست‌جمهوری نیز نتوانسته گرهی از کار باز کند. سیدحسین میرزا طباطبایی مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در گفت‌وگو با فارس شهریور ماه را مرحله بعدی برگزاری مزایده املاک بانک‌ها اعلام و اظهار کرد: این مزایده آخرین مزایده قبل از اتمام اولتیماتوم بانک مرکزی برای فروش املاک مازاد بانک‌ها تا پایان شهریور است. وی افزود: از ۱۰ بانک ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، تجارت، سپه و توسعه صادرات که سهامدار شرکت هستند فقط ۴ بانک همکاری‌های لازم را در برگزاری مزایده‌ها با معرفی املاک مازادشان انجام می‌دهند. مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) به نامه بانک مرکزی و همچنین مصوبه شورای پول و اعتبار برای فروش املاک مازاد بانک‌ها در شش‌ماهه اول سال جاری اشاره و تصریح کرد: با وجود این اولتیماتوم بانک مرکزی همکاری چندانی از جانب بانک‌ها انجام نمی‌شود.  اکنون ولی معمارنژاد با اشاره به برخورد با بانک‌هایی که نسبت به واگذاری اموال خود مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: طبق ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید، با تشخیص بانک مرکزی و سازمان بورس، بانک‌هایی که دارایی‌های خود را واگذار نکنند، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد همچنین درباره کاهش شعب بانکی در کشورمان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سه سال آینده باید ۱۰ هزار شعبه بانکی کاهش پیدا کند. در سال جاری تا به امروز ۵۰۰ شعبه بانکی مازاد حذف یا ادغام شده است که تمام بانک‌ها در این عدد سهم دارند.

 

ارسال نظر