اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۹۶

مقررات‌زدایی عزم جدی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: پالایش مقررات و حذف مواد قانونی مزاحم و زائد، راهبرد اولویت‌دار این وزارتخانه برای رفع مشکلات کسب و کار در کشور است.

اسماعیل جلیلی گفت: مقررات‌زدایی از برنامه‌های کلان در راستای سرعت‌بخشی امور در فضای کسب و کار است و بر این اساس در چند ماه اخیر شمار قابل ملاحظه‌ای از قوانین دست و پاگیر در این حوزه کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: برخی محاکم علیه این فعالیت‌ها موضع‌گیری‌ و اقداماتی داشتند و در پاره‌ای از موضوعات نیز به ابطال آنها منجر شده است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی یادآوری کرد: بر این مبنا گام‌های تنقیحی در حوزه مالیاتی برداشته شده و اکنون به مراحل پایانی خود رسیده است.

جلیلی گفت: اقدامات مقررات‌زدایی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نیز کلید خورده و در سال جاری برای حذف مقررات مازاد و اضافه اقدام‌هایی شده که مراحل پایانی را می‌گذراند و برای اظهارنظر به معاونت اقتصادی و معاونت‌های مربوطه ارسال شده است.

وی با یادآوری مشکلات و اثرات تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ایجاد راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از این مشکلات در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی است و امید می‌رود که با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها و نهادها زمینه رفع آنها فراهم شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: مقررات‌زدایی و بهره‌گیری از نیروهای علمی نخبه در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان از عزم جدی دولت و نظام جمهوری اسلامی برای برون‌رفت از این مشکلات و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی در کشور است.

نحوه ثبت‌نام کسانی که کمک معیشتی دریافت نمی‌کنند

نحوه اقدام برای دریافت یارانه معیشتی برای گروه‌های مختلفی که در لیست یارانه‌بگیران قرار ندارند، اعلام شد.

به گزارش مهر، فرآیند ثبت‌نام و اقدام گروهی از اقشاری که خود را مستحق دریافت یارانه معیشتی می‌دانند اما هیچگاه در گروه یارانه‌بگیران نبودند، اعلام شد. بر این اساس، افرادی که در فهرست یارانه‌بگیران نبودند و به تبع آن، حمایت معیشتی نیز دریافت نکرده‌اند، باید طی فرآیندی که اعلام می‌شود، وارد چرخه ثبت‌نام شوند. افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، دو گروه از جامعه هستند. گروه نخست، افرادی هستند که در سال ۹۳ اطلاعات خانوار خود را برای دریافت یارانه نقدی در سامانه مربوطه ثبت کرده بودند که بر این اساس، اطلاعات این خانوارها در سامانه وجود دارد. بر این اساس، مراتب از طریق پیامک، به این افراد اطلاع‌رسانی شده تا از دهم دی‌ماه، به سامانه

 hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. اما گروه دیگری از متقاضیانی که یارانه نقدی و یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند و هیچگاه اطلاعات خود را (حتی در سال ۹۳) در سامانه ثبت نکرده‌اند، اگر کد ملی خود را در سامانه #۶۳۶۹٭ ثبت کرده و به نوعی درخواست خود را اعلام کرده باشند، به این افراد با ارسال پیامک اعلام می‌کنیم که به یکی از دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کنند. در عین حال کد ملی گروهی از افرادی مانند زوج‌های جوان که یارانه نقدی و یارانه معیشتی نمی‌گیرند و با کد دستوری #۶۳۶۹٭ نیز کد ملی خود را هم ثبت نکرده باشند استخراج می‌شود و طبق زمان‌بندی مشخص، نحوه مراجعه و ثبت نام به آنها اعلام خواهد شد. تاکید می‌شود، همه این فرآیند فقط برای دریافت یارانه معیشتی است و ارتباطی با یارانه نقدی ندارد.

بودجه ۹۹ خوشبینانه بسته شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بودجه ۹۹ خوشبینانه است در حالی که دولت باید بودجه را مبتنی بر واقعیات تدوین کند تا دچار کسری نشود. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۹، اظهار کرد: بودجه ۹۹ به اندازه سال‌های قبل به منابع نفتی وابسته نیست اما میزان صادرات نفت در بودجه زیاد دیده شده و ممکن است محقق نشود. وی با اشاره به اینکه صادرات یک میلیون بشکه نفت در بودجه ۹۹ زیاد است و شاید حاصل نشود، ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ هم صادرات روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده بود اما محقق نشد و فقط یک میلیون بشکه نفت صادر شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که پیش‌بینی‌های دولت درباره میزان صادرات نفت محقق نشود، آنان مجبور هستند که اوراق منتشر کنند و از آنجایی که انتشار اوراق متعدد برای دولت‌های بعدی بدهی ایجاد می‌کند، بهتر است دولت‌ها کمتر به سمت این کار بروند. بهمنی با بیان اینکه بودجه ۹۹ خوشبینانه است و ممکن است محقق نشود، گفت: دولت باید بودجه را مبتنی بر واقعیت‌های کشور تدوین کند تا دچار کسری بودجه نشود.

 

ارسال نظر