اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۵۲

«ایلام» رکورددار تورم دوازده ماهه

بر اساس اعلام مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ٤٨.٦ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با نرخ ٣٥.٢ درصد است.

در آذر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٩٣, ٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ٦.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ١.٢ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٧.٨ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٣.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢٣.١ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٠.٠ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٤٨.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٥.٢ درصد) است.

در آذر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ١٩٢, ٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ٦.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ١.٣ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٧.٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (٣٣.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢٣.٠ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد ٣٩.٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٤٧.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٣٣.٥ درصد) است. در آذر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) عدد ٢٠٠, ١ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ٤.٢ درصد افزایش داشته است.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٨.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ٠.٩ درصد افزایش می‌باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٢٨.٩ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٨.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (٢٣.٦ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٣.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٥٢.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٩.١ درصد) است.

یارانه نقدی و کمک معیشتی ادغام نخواهند شد

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: منابع یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین ردیف و زمان‌بندی جداگانه دارد و ادغام نمی‌شود. مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع یارانه نقدی و یارانه معیشتی به صورت جداگانه در تبصره ۱۴ لایحه بودجه۹۹ پیش‌بینی شده و ردیف، زمان‌بندی و عدد این دو یارانه جدا در نظر گرفته شده است. وی افزود: ما بسته به وصول منابع برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یارانه نقدی در روز بیستم هر ماه و یارانه معیشتی نیز دهم هر ماه پرداخت شود که امیدواریم این برنامه از ماه جاری عملی ‌شود.

بودجه مبتنی بر واقعیات باشد

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ گفت که تلاش می‌کنیم تا درآمدهای حاصل از صادرات بنزین و میزان برداشت از منابع صندوق توسعه ملی در سقف بودجه لحاظ شود چون باید بودجه شفاف باشد.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس مجلس شورای اسلامی در انتقاد به لحاظ نشدن منابع صندوق توسعه ملی و میزان صادرات بنزین در سقف بودجه سال آینده گفت: بنده در همین باره به آقای لاریجانی گفتم باید بودجه شفاف باشد لذا لازم است منابع دولت در جدول تبصره ۱۴ و سقف برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه بیاید تا عدد واقعی بودجه مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر اینکه اعلام شده رقم واقعی بودجه نیست، چند میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و چند ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تبصره ۱۴ است که اینها در بودجه نیامده درست است با این کار سقف بودجه افزایش می‌یابد اما در نهایت بودجه مبتنی بر واقعیات می‌باشد لذا تلاش می‌کنیم این موارد را در سقف بودجه لحاظ کنیم.

 

ارسال نظر