تسلیم تحریم‌ها نشدیم

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۸۱

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: نکته مهم درباره درآمدهای نفتی در بودجه 99 بحث امیدآفرینی است. اینکه در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌ها پذیرفتیم بیش از 300 هزار بشکه نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم در راستای امیدآفرینی به مردم نیست.

مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: بودجه سال 99 سومین بودجه‌ای است که برای شرایط متفاوت و تحریمی کشور تنظیم شده است. بودجه‌ای که در شرایط تحریمی بسته شده از وفور درآمدها به کمترین میزان درآمدهای نفتی که قرار است درسال 99 به دست ‌آید، رسیده است. کل درآمد ارزی از صادرات نفت و گاز 22 میلیارد دلار خواهد بود که سهم دولت بر حسب قانون 11 میلیارد دلار می‌شود. این در شرایطی است که ما در دهه‌های گذشته درآمدهای 20 میلیارد دلاری هم داشته‌ایم. در نتیجه بودجه در شرایط عادی بسته نشده است.

وی ادامه داد: اگر شما از 8 موسسه بین‌المللی که فروش نفت را رصد می‌کنند آمار بگیرید، متوجه می‌شوید ایران از ابتدای سال تا امروز نفت را با میانگین 62 دلار فروخته است. این 8 موسسه بین‌المللی تخمین زده‌اند روند مذکور ادامه می‌یابد و با تصمیمات اخیر اوپک، قیمت نفت 60 دلار است. درحالی که درآمد از فروش یک میلیون بشکه نفت با قیمت 50 دلار در بودجه 99 بسته شده است. اینکه مقداری که در حال حاضر صادر می‌شود متفاوت از ارقامی است که گفته می‌شود و من نمی‌توانم آن را به صراحت اعلام کنم. ولی این رقم 200 هزار بشکه صادرات در روز واقعی نیست. خانلو افزود: نکته مهم درباره درآمدهای نفتی در بودجه 99 بحث روحیه و امیدآفرینی است. در حال حاضر تمام مجموعه برای انجام صادرات تلاش می‌کند. من نمی‌توانم رقم دقیق صادرات را عنوان کنم ولی می‌توانید از منابع معتبر بپرسید که تلاش‌ها برای صادرات نفت به چه صورت است. اینکه بخواهیم در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌ها تسلیم شدیم و پذیرفتیم که بیشتر از 300 هزار بشکه نمی‌توانیم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم، در راستای امیدآفرینی به مردم نیست.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: ما برای صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه تلاش نمی‌کنیم زیرا می‌‌دانیم تلاش‌‌ها هم به هدف نمی‌رسد اما برای یک میلیون بشکه هدف‌گذاری کردیم و می‌خواهیم برای رسیدن به آن تلاش کنیم. این متفاوت است با اینکه بخواهیم با ارقامی که تسلیم‌پذیری را نشان می‌دهد پیش‌بینی بودجه را انجام دهید.

خانلو ادامه داد: مالیاتی که برای سال 1399 پیش‌بینی شده بدون هیچ افزایش پایه مالیاتی و هیچ‌گونه پیش‌بینی حذف معافیت‌ها یا فرارهای مالیاتی و مواردی نظیر اینها بسته شده است. این نکات در بسته اصلاحات ساختاری که سازمان برنامه و بودجه نزدیک به یک سال کار کارشناسی روی آن انجام داده، تهیه و تقدیم مقام معظم رهبری شد. این بسته شامل تمام نکاتی که در حوزه مالیات اشاره شده و حتی بسیار کامل‌تر از جمله هزینه‌کردها همچنین مسائل مربوط به اصلاحات ساختاری و نهادی بودجه می‌شود.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: شرایط به گونه‌ای بود که ترجیح داده شد اینگونه اصلاحات که به عنوان اصلاحات ساختاری بودجه است و نیاز به وفاق جمعی دارد در لایحه بودجه سنواتی قرار نگیرد و اجازه آن از طریق بودجه گرفته نشود، بلکه اجازه آن در قالب قوانین و لوایح مربوط به خودش گرفته شود. اگر مجلس قانون معافیت‌ها را تصویب کرده، باید خود این نهاد هم در جهت رفع آن قانون دایمی بگذارد. سایر پایه‌های مالیاتی هم همین‌طور. یعنی اگر قرار است قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود باید بستر آن همچنین آمادگی ذهنی جامعه را فراهم کنیم. خانلو درباره پیش‌بینی دولت در مورد کاهش مصرف بنزین در سال آینده خاطرنشان کرد: با مصرف یک ماه و یک هفته چیزی قابل پیش‌بینی نیست که بگوییم مصرف چند میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد. آنچه که از مسیر کاهش مصرف بنزین و بحث صادرات آن اتفاق بیفتد، در منابع هدفمندی پیش‌بینی شده است. یک ماه از آزادسازی طرح گذشته است. هفته‌های اول طرح، مصرف کاهش پیدا کرد. برآورد ما این بود که میزان مصرف بنزین در سال آینده از 95 میلیون لیتر در روز حدود 20 میلیون کاهش پیدا کند.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان گفت: برآورد دولت از مصرف همان 75 تا 80 میلیون لیتر در روز است. ولی باید الگوی رفتاری مصرف‌کننده را حداقل برای 3 ماه ببینیم تا بعد بتوانیم در مورد آن نظر بدهیم. ولی برگشت هر میزانی که صرفه‌جویی شود عمدتا می‌تواند مصارف صادراتی داشته باشد.

 

ارسال نظر