اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۴۹

اینفلوئنسرها  مالیات می‌دهند

معاون سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی (اینفلوئنسرها) مشمول پرداخت مالیات هستند، گفت: هنرمندان نیز فقط در چارچوب مجوز وزارت ارشاد، معاف از مالیات هستند. محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از اقدامات درآمدزای اینفلوئنسرها اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: برای بحث شبکه‌های اجتماعی هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالین فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی فعالیت می‌کنند حتما مشمول مالیات می‌شوند. وی افزود: در یکی دو سال گذشته نیز برنامه‌ای را برای رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بخش زیادی از اینها نیز به نتیجه رسیده است.

مسیحی ادامه داد: بیشتر این افراد پرونده مالیاتی و کد مالیاتی دارند. وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با انسجام بیشتری به مالیات فعالان فضای مجازی ورود خواهید داشت؟ تاکید کرد: با توجه به توسعه شبکه‌های اجتماعی و افزایش چشمگیر فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی که منجر به درآمدزایی بالای چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی شده است، حتما برنامه‌ریزی لازم را برای این بخش خواهیم داشت. همچنین یکی دیگر از مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی در این رابطه به مهر گفت: درآمد هنرمندان و سلبریتی‌ها بر اساس بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم ناشی از مجوز فعالیت وزارت فرهنگ یا صدا و سیما (به صورت نیابتی) معاف از مالیات است، البته مشروط به اینکه اسناد و مدارک را ارایه کنند.

 وی افزود: اما اگر سلبریتی‌ها فراتر از این مجوزی که دارند، فعالیتی داشته باشند، به عنوان مثال تبلیغات محصولی را کنند، در آنجا دیگر معافیتی برایشان متصور نیست و سازمان مالیاتی مالیات مربوطه را اخذ می‌کند، حال این تبلیغ چه در اینستاگرام باشد چه هر محیط دیگری.

انتشارآیین‌نامه نحوه شناسایی مشمولان   حمایت معیشتی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیین نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی و سایر یارانه‌های دولت را برای بررسی به هیات دولت ارایه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، به استناد مصوبه اخیر شورای عالی اقتصادی در خصوص نحوه بازتوزیع منابع حاصله از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول، وزارت رفاه متن پیش نویس آیین نامه‌ای را برای شناسایی این افراد پیشنهاد داده است.

طبق پیش‌نویس آیین‌نامه، خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین، طبق متن این پیش‌نویس به خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفرخارجی غیرزیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک‌ها نیستند. گفتنی است، این پیشنهاد در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیات دولت است.

عدم‌ثبت اطلاعات حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی   

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: شرکت‌های دولتی برخلاف قانون اطلاعات کارکنان و وضعیت حقوق و مزایای کارکنان شرکت‌های خود را در سامانه حقوق و دستمزد ثبت نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، محمد قاسمی با اشاره به گزارش رییس دیوان محاسبات درمورد بودجه شرکت‌های دولتی اظهار کرد: شرکت‌های دولتی کار بازرگانی می‌کنند؛ بنابراین تغییرات قیمت نهاده‌ها، ارز و غیره به‌طور طبیعی در بودجه عملکردی آنها با بودجه مصوب تغییراتی ایجاد می‌کند؛ لذا تغییرات ۱۰ تا ۲۰ درصدی بودجه عملکرد شرکت‌های دولتی ناشی از ماهیت آنها است. وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها وضعیت ۱۰۰ شرکت دولتی را بررسی کرده است، گفت: این بررسی‌ها شامل وضعیت ۲۵ شرکت حوزه نفت، ۱۵ شرکت حوزه گاز و ۸ شرکت حوزه پخش و پالایش است. مهم‌ترین نتایجی که توسط حسابرسان و در نتیجه بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها حاصل شده، نشان می‌دهد آنها عملا برخلاف قانون اقدام به مسدودسازی حساب‌ها و تمرکز حساب‌ها نزد بانک مرکزی نکرده‌اند. همچنین حقوق و مزایای کارکنان شرکت‌های دولتی در سامانه ثبت حقوق و دستمزد ثبت نشده است. به گفته وی، اطلاعات کارکنان شرکت‌های دولتی در سامانه اطلاعات نظام اداری ثبت نشده است؛ همچنین اطلاعات پرداخت به مدیران شرکت‌ها به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی داده نشده است. اموال غیر منقول هم در سامانه اموال ثبت نشده و مفاد و قانون اجرای برگزاری مناقصات رعایت نشده است. قاسمی با بیان اینکه حجم بالای زیان انباشته در برخی شرکت‌ها وجود دارد، گفت: پوشش بیمه‌ای برای کالاها نیست.

 

ارسال نظر