ساماندهی شغلی کارگران پروژه‌ای در انتظار هیات دولت

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۹۱

کورش یزدان ، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرین وضعیت اجرای آیین نامه امنیت شغلی کارگران شاغل در مشاغل غیرمستمر اظهار کرد: در راستای ارتقای سطح امنیت شغلی این گروه از کارگران که البته ذیل تبصره یک ذیل ماده ۷ قانون کار نیز تکلیف شده است، در سال گذشته وزارت  کار آیین‌نامه‌ای با عنوان « امنیت شغلی کارگران مشاغل غیرمستمر»،‌تدوین کرد که  در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده و در نوبت تصویب در هیات وزیران قرار دارد.

وی افزود: مشاغل غیرمستمر مربوط به کارگاه‌هایی است که برای انجام ماموریتی خاص ایجاد شده و ماموریت آنها در تاریخ معینی به اتمام می‌رسد. پروژه‌های سدسازی، راه‌سازی، ساخت کارخانه و نظایر آنها، از جمله مشاغل غیرمستمر هستند.وی با بیان اینکه پس از تصویب شدن آیین نامه در هیات وزیران، شاهد ساماندهی وضعیت کاری کارگران مشاغل غیرمستمر خواهیم بود، افزود: در این

آیین‌نامه حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد، ۳ سال تمام در نظر گرفته شده است. یعنی اگر این گروه از کارگران بیش از سه سال در یک پروژه حضور داشته باشند، باید تا اتمام پروژه در همان پروژه به‌کار گرفته شوند و امکان قطع همکاری وجود ندارد. یزدان تاکید کرد: با تصویب این آیین‌نامه، قرارداد کار کارگرانی که به صورت متوالی یا متناوب در این دسته از مشاغل حضور دارند، پس از گذشت ۳ سال از تاریخ ایجاد آن کار، دایمی محسوب خواهد شد و کارگران باید تا اتمام کار در پروژه حضور داشته باشند؛ بنابراین کارفرمایان و پیمانکاران نمی‌توانند بعد از سه سال و قبل از پایان پروژه، بدون دلیل موجه نسبت به اخراج کارگر اقدام کند.

 

ارسال نظر