نظام بودجه‌ریزی برای سال آتی همانند گذشته تکامل نداشت

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۵۸

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید درآمدهای مالیاتی از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده که باید سازوکار دولت بری تحقق این رقم مشخص شود. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت درباره لایحه بودجه سال 99، گفت: ادعاهای دولت مبنی بر ارایه تصویری از بودجه 1400 همزمان با تقدیم بودجه سال 99 عملیاتی نشد و نظام بودجه‌ریزی برای سال آتی همانند سنوات گذشته بوده و تکاملی نسبت به گذشته نداشت. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: احکامی که می‌توانست بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کرده و در مدیریت شرکت‌های دولتی تغییرات اساسی ایجاد کند در بودجه سال 99 حذف شده است. دولت باید میزان کسری بودجه در سال 99 را به صراحت اعلام می‌کرد اما با برآوردهای درآمدی خارج از توان کشور این کسری را پنهان کرده است که امیدواریم این اعداد در جریان بررسی لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی اصلاح شود وی با بیان اینکه بودجه عمومی کشور در سال 99 نسبت به سال 98 رشد چندانی ندارد، اظهار کرد: بودجه عمومی در سال جاری حدود 445 هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد که در شورای عالی اقتصادی سران قوا به 368 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما این بودجه در سال 99 به 484 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه دولت درآمدهای مالیاتی را از 126 هزار میلیارد تومان به 194 هزار میلیارد تومان افزایش داده است، اضافه کرد: اگرچه درآمدهای مالیاتی در سال 99 افزایش پیدا کرد اما باید دید این افزایش درآمد قابل وصول است و دولت سازوکار موردنیاز برای وصول آن را فراهم کرده است؟ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با طرح این پرسش که علیرغم اینکه رشد اقتصادی کشور در چند سال گذشته منفی بوده حال دولت چگونه می‌تواند درآمد مالیاتی را افزایش دهد؟ ادامه داد: دولت باید میزان کسری بودجه در سال 99 را به صراحت اعلام می‌کرد اما با برآوردهای درآمدی خارج از توان کشور این کسری را پنهان کرده است که امیدواریم این اعداد در جریان بررسی لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی اصلاح شود.

حسینی تصریح کرد: از آنجایی که بررسی بودجه سال 99 به کارشناسی دقیق نیاز دارد، ممکن است نمایندگان پیشنهاد تصویب «دو دوازدهم» بودجه 99 را ارایه کنند تا زمان کافی برای کارشناسی دقیق بودجه سال آتی فراهم شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس گفت: لایحه بودجه سال 99 تغییر چندانی نسبت به بودجه سنوات گذشته نداشته و تنها برخی از احکام و شیوه پیوست جداول تغییر کرده است که این اقدام نمی‌تواند خواسته مردم درباره شیوه توزیع درآمد و اعتبارات را تامین کند.

 

ارسال نظر