اخبار کشاورزی

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۶۱

افزایش بی‌سابقه تولیدات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به افزایش تولیدات کشاورزی در سال‌های اخیر، بر ضرورت گسترش و تعمیق دیپلماسی تجاری بخش کشاورزی به ویژه در بازارهای مشترک منطقه‌ای، تاکید کرد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد در دیدار با مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه، در ارتباط با نقش تأثیرگذار وزارت خارجه در توسعه مراودات بین‌المللی بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری خاطرنشان کرد: به لطف افزایش بی‌سابقه تولید محصولات کشاورزی کشور در سال‌های اخیر و نیاز مبرم به ورود در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای جهت عرضه مازاد تولیدات و شکوفایی زنجیره ارزش کشاورزی، بدون شک، وزارت امور خارجه از جایگاه ویژه‌ای به منظور ورود به بازارهای صادراتی دنیا از طریق گسترش دیپلماسی اقتصادی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تأکید بر اهمیت بازارهای مشترک منطقه‌ای و عضویت در پیمان‌های مشترک نظیر اوراسیا، تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های منسجم و شکل‌دهی نهاد هدایت‌کننده جهت بهره‌گیری مناسب از روابط و پیمان‌های اقتصادی بین‌المللی با مساعدت وزارت امور خارجه یکی از راهبردهای ناگزیر کشور در راستای توسعه کشاورزی تجاری و حضور در بازارهای متعدد جهانی به حساب می‌آید؛ چراکه در غیر این صورت، به‌طور قطع کشور ما ابتکار عمل خود را در استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای از دست داده و به ناچار تحت الشعاع سیاست‌های تجاری و اقتصادی بازارهای هدف قرار خواهیم گرفت.

وی همچنین انعقاد پیمان‌های دوجانبه جدید با سایر کشورها و گسترش بازارهای نوین صادراتی و نیز تنظیم پروتکل‌های تجارت محصولی به ویژه در زمینه ارقام پرمزیت همچون مرکبات و مبادلات تهاتر کالایی با کشورهای طرف معامله و تقویت کارکردهای تجاری مرزهای کشور از طریق رونق بازارچه‌های مرزی را از دیگر راهکارهای توسعه‌ای با معاضدت وزارت امور خارجه دانست.

کشاورزی سنتی و دانش‌محور باید تلفیق شود

یک فعال حوزه کشاورزی گفت: کشاورزی سنتی و کشاورزی دانش محور باید تلفیق شود. ما فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی زیاد داریم آنها مدرک دارند اما دانش و مهارت ندارند. به گزارش مهر، ایرج رستگار فعال حوزه کشاورزی در برنامه تلویزیونی گفت: کشاورز سنتی و کشاورزی دانش محور باید تلفیق شود. ما فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی زیاد داریم آنها مدرک دارند اما دانش و مهارت ندارند. وی افزود: ما تعدادی جوان داشتیم که رییس یک دانشگاه پذیرفت و آنها را بورسیه کرد و بچه‌ها در کلاس‌های درس ترم یک کار «های‌تک» را از ابتدا یاد می‌گیرند. این بچه‌ها چیزهایی در ترم یک یاد می‌گیرند که دکترای بیو تکنولوژی چشمش به آنها نیفتاده است. با تمام این بچه‌ها که از بین روستاییان انتخاب شده‌اند مصاحبه کرده‌ایم و کسانی نیستند که کشاورزی را به زور از ترس سربازی یا چون رشته دیگری نمی‌توانسته‌اند انتخاب کرده‌اند بلکه کشاورزی را دوست داشته و برای این کار گزینش شده‌اند. خانواده شان کشاورز بوده و خودشان هم دوست داشته‌اند. او ادامه داد: نیرویی داریم که لیسانس کشاورزی است اما تجربه عملی نداشته است و باید از صفر شروع کند. این رشته با کتاب و کتابخانه نیست و باید مهارت یاد بگیرد. چرا دانشجویان داروسازی و پزشکی وقتی بیرون می‌آیند بهترند؟ چون از ترم سه و چهار وارد کار عملی می‌شوند. همین است که بعد از دانشگاه کارشان درست می‌شود نه اینکه باهوش‌تر باشند.

بازگشت یک آفت کشاورزی به کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ‌های صحرایی به دو استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

«سید محمدرضا میر» در گفت گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اکنون با شدت ریزش ملخ صحرایی مواجه نیستیم و نگرانی در این خصوص نداریم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، در صورت ادامه این روند به نظر می‌رسد امسال سطح ریزش‌ ملخ صحرایی بیش از سال گذشته باشد که نیازمند اعتبار است. وی یادآور شد: سال گذشته برای مبارزه با این آفت، مبلغ بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیاز بود که اختصاص یافت. سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون احتمال ریزش‌های جدید ملخ در دیگر استان‌های جنوبی کشور وجود دارد، اما همچنان آمادگی مبارزه با این آفت را داریم تا به اراضی کشاورزی راه پیدا نکنند. ‌با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین‌بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور سرایت کرد. بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند. گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به‌طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

 

ارسال نظر