رونمایی از دوبسته رونق و تولید

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۴۳
رونمایی از دوبسته رونق و تولید

گروه اقتصاد کلان|

در نشستی که وزیر اقتصاد با کارشناسان اقتصادی جوان برگزار کرده بود، کارشناسان اقتصادی دولت را به استفاده از فناوری‌های نوین پولی در دنیا مانند بلاک‌چین تشویق کردند و همچنین از دولت خواستند به یکپارچگی در تصمیم‌گیری برسد. مسوولان وزارت اقتصاد هم در این نشست از دو بسته رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار خود رونمایی کردند و از کارشناسان اقتصادی حاضر خواستند نظرات خود را در این باره اعلام کنند. دژپسند هم در سخنانی ضمن ابراز تمایل خود با همکاری با جوانان از مزایای جوانگرایی در مدیریت کشور سخن گفت.

به گزارش تعادل روز گذشته، نشست دیدار و بحث و گفت‌وگوی مسوولان وزارت اقتصاد با تعدادی از کارشناسان اقتصادی جوان در محل وزارت اقتصاد برگزار شد. در ابتدای این نشست دو تن از مسوولان وزارت اقتصاد اقدام به رونمایی از دو سند مربوط به بهبود فضای کسب و کار و همچنین رونق تولید کرده و درباره آن توضیحاتی ارایه کردند.

در این نشست دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد درباره درباره توضیح بسته فضای کسب و کار گفت: در این بسته تلاش داریم نظام مجوزهای کشور را ساماندهی کنیم. برآوردهای ما حاکی از آن است الکترونیکی کردن پروسه صرفه‌جویی مالی قابل توجهی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت. با این حال ما در این موضوع با «مسأله مقاومت دستگاه‌های اجرایی»، روبه رو هستیم.

همچنین سوالات بنیادینی هم وجود دارد مانند اینکه چرا بین دولت و فعالان کسب و کار اعتمادی وجود ندارد؟ چرا فعالان اقتصادی باید برای پیشبرد همه امور خود اجازه بگیرند؟ موضوع مهم این است که اکنون ما به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان اجازه‌های پیشینی را به اجازه‌های پسینی تبدیل کرد.

وی در ادامه سخنانش به استقبال کم افراد به برخی از سامانه‌های افتتاح شده توسط وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: استقبال کم از سامانه‌هایی که جهت کمک به فعالان اقتصادی ایجاد شده است، نشان می‌دهد بسیاری از افراد امیدی به بهبود ندارند. این نگرشی است که باید با همکاری کارشناسان اقتصادی جوان اصلاح شود. دهنوی همچنین درباره بسته رونق تولید تهیه شده در وزارت اقتصاد گفت: در راستای رونق تولید بسته سیاستی تهیه کرده‌ایم، راهکارهای عملیاتی آن هم طراحی شده است. سعی کردیم استراتژی‌هایی تعیین کنیم که با استفاده از آنها سراغ رونق

تولید برویم.

در ادامه این نشست، یکی از مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی به ارایه توضیحاتی درباره بسته رونق تولید پرداخت و گفت: اولین گام رونق تولید شناسایی بخش‌های پیشروان جامعه است، دومین گام هم تجهیز منابع مالی جدید برای پروژه‌های بزرگ است. در ادامه نیز طراحی سامانه تامین مالی سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و سیاست جایگزینی واردات است.

این دو بسته موضوعاتی بود که کارشناسان اقتصادی جوان باید درباره آنها به بحث و بررسی می‌پرداختند. به عنوان مثال در این نشست انتقاداتی به سیاست جایگزینی واردات با توجه به تجربه شکست خورده کشورهای منطقه وارد شد و همچنین این نکته هم به میان آمد که تامین مالی پروژه‌های بزرگ که جزو بسته رونق تولید وزارت اقتصاد است خود گامی بزرگ در جهت بنگاه‌داری دولت است، در حالی که این مساله‌ای است که اقتصاد ایران سال‌ها با آن دست به گریبان بوده و باید از آن نجات یابد. در ادامه بخشی از مباحث طرح شده از سوی کارشناسان اقتصادی حاضر در نشست مطرح شده است.همچنین مسوولان وزارت اقتصاد در این نشست گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران ارایه دادند که نشان می‌داد طی 8 سال گذشته متوسط نرخ رشد اقتصادی 1.4 درصد بوده است در حالی که متوسط نرخ رشد اقتصادی 2.3 درصد بوده است که این نشان‌دهنده این است که رشد بدون نفت در اقتصاد ایران بیشتر است ضمن اینکه انحراف معیار کمتری هم دارد.

او همچنین اعلام کرد که در سال‌های 1390 تا 1396 نرخ رشد بهره‌وری صفر درصد بوده است و انحراف معیار آن هم 6.3 درصد. نرخ رشد بهره‌وری از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سیاستمداران باید در دستور کار قرار دهند.

 مشکلی از جنس «انگیزه حکمران»

حسین درودیان، پژوهشگر اقتصادی از جمله حاضرین در این نشست بود که گفت: ما در زمینه بهبود فضای کسب و کار با مشکل «دانش» رو به رو نیستیم بلکه با مشکل «انگیزه»، حکمرانان رو به رو هستیم. در هر موضوعی با مشکل عدم یکدستی تصمیم‌گیری در اقتصاد مواجه هستیم. موضوع دیگری که در اقتصاد ایران با آن مواجه هستیم، این است که ما در ایران طبقه «کارآفرین نوآور»، نداریم. بنابراین آنچه نیاز آن اکیدا احساس می‌شود برساختن طبقه کارآفرین مولد است.

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی جوان، مجتبی سلیمانی عضو هیات علمی پژوهشکده پژوهش‌های بازرگانی بود. او با به کار بردن اصطلاح «حکومت تو در تو»، این را گفت که در حوزه اقتصاد نحوه تدبیر و حکمرانی بخش اقتصاد کشور مشخص نیست. حالا که بحث تهیه نقشه راه مطرح است باید بپرسیم مسوول آن چه کسی است؟ اکنون سر کلاف مسوولیت سیاست‌گذاری اقتصادی در دولت مشخص نیست، چه برسد به مجموع حکومت.

او با انتقاد شدید نسبت به تصمیم‌گیری درباره ممانعت از ورود کالاهایی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود، این را هم گفت که به نظر می‌رسد تبعات این تصمیم مانند همان ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد چرا که این تصمیمی است که تولیدکننده‌ها هم با آن مخالف هستند و هزینه‌های تولید آنها را بالا می‌برد. اکنون ۶۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور سرمایه‌ای است، چگونه می‌توان چنین تصمیمی گرفت و به تبعات آن خوش‌بین بود؟

همچنین فاطمه شیری، دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تهران به موضوع دارایی‌های منجمد اشاره کرد و گفت: در کشور برای به کار رفتن ابزارهای موثر در زمینه به کار گرفتن دارایی‌های منجمد مردم در چرخه اقتصاد استفاده نمی‌شود. سوال این است که چرا از فناوری بلاک‌چین برای شفافیت اقتصادی استفاده نمی‌شود؟ همچنین علیرضا خزایی، دانش‌آموخته اقتصاد دانشگاه بهشتی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: قطعا باید نقشه راه ملی برای اقتصاد تهیه شود. ولی چه تضمینی وجود دارد که این نقشه اجرا شود یا در مجلس به نفع نمایندگان تغییر نکند؟در این نشست برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم حضور داشتند. از جمله فاطمه حسینی که درباره نقش مجلس در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی اظهار کرد: ما در مجلس از ظرفیت قانون‌گذاری می‌توانیم استفاده کنیم. مثل قانون بانکداری که طرح آن توسط مجلس تهیه شده و به زودی در صحن علنی مجلس برای تصویب ارایه خواهد شد. او با انتقاد از دولت به دلیل تعلل در ارایه لایحه بانکداری بیان کرد: دولت تاکنون در ارایه لایحه نقشی که انتظار داشتیم ایفا نکرد و الان امیدواریم همراهی کند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مباحث مطرح شده درباره امتناع از فناوری‌های نوین پولی در دنیا گفت: دنیا در حوزه کار و خدمات نوین مالی تجربه‌های خوبی دارد که در ایران نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اکنون نظام پولی ما در برخی زمینه‌ها تا حدودی پیش می‌رود ولی به خط قرمزهای سیستم سنتی می‌رسد و متوقف می‌شود. ما در طرح بانکداری خ.د تلاش داریم موضوع استفاده از فناوری‌های نوین را هم بگنجانیم باز البته مشخص نیست قطعا محقق شود. هرچند به نظرم می‌آید که استفاده از این فناوری‌ها شاید نیاز به قانون نداشته باشد.

 تضعیف طبقه متوسط

برابر است با تضعیف تولید

فرید موسوی، از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست حضور داشت و اظهار کرد: در رونق تولید نگرانی دارم. حرکت نکردن به سمت رونق تولید مسائل اجتماعی، فرهنگی سیاسی به دنبال دارد. در چند سال اخیر روند تضعیف و نحیف شدن طبقه متوسط پیش رفته است در حالی که این طبق مخاطب کالای ایرانی است و می‌تواند توسعه را رقم بزند. وقتی این طبقه تضعیف می‌شود طبیعی است که رونق تولید به مخاطره می‌افتد. اکنون باید سیاست‌های جهت قدرت‌گیری این طبقه به جریان افتد.

او همچنین به به شرایط بانکی کشور اشاره کرد و گفت: ما در ایران با بحث قانون و مقررات و ... مواجه هستیم. هر بار وارد مشکلات شبکه بانکی می‌شویم مشکلی سر راه ما قرار دارد چرا که مدل شبکه بانکی ما کاملا سنتی است. سال‌های پیش موضوع موسسات مالی غیرمجاز پیش آمد و حسب آن نگرانی‌های پیرامون آن موسسات باعث شده مانع اقدامات نوآورانه شویم این در حالی است که اکنون نیاز داریم اقداماتی انجام دهیم.او به موضوع مشکلات دستگاه‌های دولتی درباره کند پیش رفتن پروسه‌های کسب و کار اشاره کرد و گفت: در داخل مجموعه‌های وزارت اقتصاد، پرونده مالیاتی ۲۱۶ساعت طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اینها دیگر دست خودمان است. نیازی نیست سراغ جاهای دیگر برویم. در نتیجه بهتر است برای اصلاح از خود شروع کنیم.

 آغاز کار با جوانان

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد که این نشست با محوریت وی برگزار شده بود سخنرانی خود را به بخش پایانی نشست موکول و توضیحاتی درباره مزایای به کار بستن نیروهای جوان در عرصه مدیریتی

ارایه کرد. وی چنین بیان کرد: استفاده از نظرات جوانان در وزارت اقتصاد جنبه ویترینی ندارد. جوانان حضور دارند تا تصمیمات ما چکش‌کاری شود. یکی از مزایای حضور جوانان این است که وقتی در مسیر تصمیم‌سازی با مقاومت دستگاه‌ها روبه‌رو می‌شویم این جوانان هستند که با انرژی خود تصمیمات را پیش می‌برند. ما نمی‌خواهیم شعار دهیم.

او از توجه کارشناسان اقتصادی جوان جمع به بازار سرمایه ابراز خوشحالی کرد. گفت: راه‌های سنتی تامین مالی اکنون مشکلاتی دارند. نظام بانکی و همچنین بودجه دولت اکنون هر یک با مسائلی روبه‌رو هستند این در حالی است که می‌توان به سمت بازار سرمایه رفت و با تکیه بر آن در جهت تقویت آن کوشید. این جوانان هستند که باید ابتکار حل مسائل پیش رو را به دست بگیرند.

در شرایطی که دشمن همه حیله‌های خود را برای انسداد راه‌های ورود منابع به کشور به کار می‌بندد این جوانان هستند که با ارایه شیوه‌های خلاقانه می‌توانند به کشور کمک کنند. فراموش نکنیم که در زمان جنگ تحمیلی این جوانان بودند که با استفاده از راهکارهای مناسب و خلاقانه زمینه‌های عبور از شرایط موجود را فراهم کردند. او با اشاره به آمار ورود سرمایه خارجی به کشور گفت: گرچه در ده ماهه نخست سال گذشته ورود سرمایه خارجی به کشور 20 درصد نسبت به سال جاری رشد داشته ولی این کافی نیست و نیاز ما بیشتر است.

 

ارسال نظر