بیمه ابتدایی‌ترین حمایت اجتماعی از شهروندان

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۶۲

هادی ابوی ،دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بیمه ابتدایی‌ترین حمایت اجتماعی از شهروندان است، می‌گوید: بیمه ضرورت دارد و بدون استثنا همه باید بیمه باشند. بر این اساس وقتی قرار است طرحی را اجرا کنیم باید بیمه را نیز لحاظ کنیم.

او با بیان اینکه فارغ از بحث اینکه طرح اشتغال روستاییان و عشایر چقدر در ایجاد اشتغال پایدار موفق بوده است، می‌گوید: یکی از اشکالات اساسی این بود که بیمه در این طرح به درستی دیده نشده بود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران عنوان می‌کند: البته ما در بحث بیمه در سال‌های اخیر بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را داشتیم که در مواردی صوری بود، یعنی اینکه اشتغالی ایجاد نشد، اما افراد از امتیازات اشتغال بهره‌مند شدند. اکنون که عنوان می‌شود برای اشتغال روستایی بیمه اجباری می‌شود نباید به گونه‌ای باشد که افراد بدون ایجاد اشتغال از این مزایا بهره بگیرند.

او در جواب این سوال که یکی از مباحث مطرح شده این است که اگر قرار باشد هزینه‌های بیمه بر کارآفرینان روستایی تحمیل شود، آنها نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود برآمده و کارشان با مشکل روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: این اتفاق ممکن است رخ دهد. به هر حال کسی که کسب و کاری راه می‌اندازد برآورد هزینه‌ای می‌کند. اینکه یک‌دفعه و وسط طرح عنوان شود که فلان و بهمان چیز اجباری است و هزینه‌هایی بر افراد تحمیل کنیم ممکن است باعث شود آنها متضرر شوند. از طرف دیگر آنها نمی‌توانند راه رفته را بازگردند و مثلا تسهیلات گرفته شده را پس بدهند، چون آن را هزینه کرده‌اند.

ابوی تصریح می‌کند: باید قبل از اجرای طرح چنین مسائلی مورد توجه قرار می‌گرفت. اصل بیمه ضروری است، اما تحمیل کردن هزینه به کارآفرینان نیز ممکن است آنها را ورشکست و بدهکار کند.

 

ارسال نظر