مردم، قدرت و منافع (119)

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۶۸
مردم، قدرت و منافع (119)

نوشته:  جوزف  استیگلیتز|

ترجمه:  منصور  بیطرف|

  فصل هشتم- راه پیش‌ رو

با همه این احوال ، گاهی اوقات دیده می شود که نهضت های پیشرفته و مترقی متفاوت در چالش با یکدیگر هستند. برای مثال برخی بحث می کنند که تمرکز بر قدرتمند کردن اقتصاد و حقوق اقتصادی توجه را از قدرتمند کردن و حقوق نژادی و جنسیتی منتزع می کند . مارتین لوتر کینگ فهمید که عدالت اقتصادی و نژادی جدایی ناپذیر هستند. او تظاهرات مشهور ماه آگوست سال 1963 خود را که در کاپیتال ملل برگزار کرد ، به نام راه پیمایی در واشنگتن برای شغل و آزادی نامید .یکی از دلایل برای اصرار ورزیدن تقسیمات نژادی در درآمدها ، رشد شکاف اقتصادی در کشور است .

به همین ترتیب ، رشد اقتصادی که از لحاظ محیط زیستی محکم نیست ، ناپایدار است  و اثرات یک محیط زیست بد – سرب در هوا – اساسا توسط اکثر فقرا احساس می شود . بنابراین ، میان نهضت های عدالت طلبانه محیط زیست و نهضت های عدالت‌طلبانه اجتماعی ، نژادی و اقتصادی یک مکمل واضحی بین آنها وجود دارد . کوتاه سخن آنکه، نهضت‌‌های مترقی متنوع مکمل هم هستند و می توانند و باید با یکدیگر کار بکنند .

در گذشته ، احزاب ملی خودشان به این فکر می افتادند که مردم را از تمامی 50 ایالت کنار یکدیگر بیاورند . در بین ایالت ها نگاههای متفاوتی وجود داشت ، برخی ایالت ها بیشتر از دیگر ایالت ها لیبرال‌تر بودند . اما در آمریکای قرن بیست و یکم ، جغرافیا یک بصیرت سیاسی متفاوتی را پیشنهاد می دهد . به احتمال زیاد شباهت میان آنهایی که در شهرهای اطراف ایالت زندگی می کنند بیشتر از آنهایی است که در همان ایالت‌ها در شهرک‌ها و روستاها زندگی می کنند  آنهایی که در شهرها هستند با مجموعه ای از مشکلات روبرو هستند ؛ آنهایی که در نواحی روستایی زندگی می کنند با مجموعه ای دیگر از مشکلات ؛ آنهایی که در حاشیه زندگی می کنند نیز همین طور. البته ، اراده سیاسی می تواند بومی باشد ؛ اما ما همراه با هویت های سیاسی طبیعی قرن بیست و یکم که فراتر از بومی شدن است و با موضوعات ملی و بین المللی روز درگیر و نگران است ، نیاز به فهم و درک مجدد احزاب ملی داریم .  

  مهار کردن نفوذ ثروت در دمکراسی ما

من معتقد هستم در زمانی که شکاف اقتصادی بسیار عمیق هیچ بازسازی در سیستم دمکراتیک سیاسی نمی تواند موفق باشد. من در این فصل اصلاحات لازم را شرح داده ام ، اما اگر شکاف ثروت و درآمد همچنان عمیق باشند ، ثروت به هر طریقی برنده خواهد شد. حتی یک شخص ثروتمندی مانند روپرت مردوخ با داشتن رادیو و تلویزیون و یارانه های مردمی برای روزنامه می تواند از پولش برای تسلط حداقل در گوشه ای  از بازار ، یک ایده ای با دیدگاههای انحرافی درست کند . در میان نهضت‌های پیشرفته و مترقی، هیچ‌کدام از این تنش‌ها وجود ندارد. آنها به‌طور مشترک یک جامعه بهتری را متصورهستند که برابری و رفاه بیشتری را برای همگان خواستار هستند. زمانی که اختلاف‌هایی وجود دارد این اختلافات درباره اولویت‌ها و استراتژی‌ها است. کم کردن سموم و کاهش دسترسی به سلاح هر دو راه‌هایی برای افزایش طول عمر است. اگر ما محیط‌ زیستی بهتر داشته باشیم و اگر تمامی کودکان به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و آموزش بهتر دسترسی داشته باشند، کیفیت زندگی ما هم بالا خواهد رفت.

 

ارسال نظر