پایان عصر ریال فرا رسیده است

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۸۶
پایان عصر ریال فرا رسیده است

گروه اقتصاد کلان|

گرچه بسیاری می‌گویند اکنون زمان حذف چهار صفر از پول ملی نیست و باید تصمیم‌گیران اجازه دهند اقتصاد کلان کشور به ثبات برسد و بعد دست به اصلاح پولی بزنند با این حال از مجلس خبر می‌رسد که نمایندگان مجلس تصمیم‌ دارند تا پایان همین دوره مجلس حذف صفرها را تصویب کنند. آن‌گونه که بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «تعادل» گفت: اخیرا در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور دولتی‌ها، دیوان محاسبات و اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شده است که طی آن حذف صفرها از پول ملی به بحث و بررسی گذاشته شده است.

بهمنی که پیش‌تر رییس کل بانک مرکزی بود و در زمان ریاستش حذف صفرها کلید خورد می‌گوید: وضعیت پول ملی اکنون به گونه‌ای است که هزینه تهیه سکه و چاپ کاغذ برای پول‌های خرد از ارزش معادل پولی آن بیشتر است. او می‌گوید باید بپذیریم که عصر ریال تمام شده است.

 

به گزارش «تعادل»، در اوایل تابستان سال جاری بود که خبر رسید هیات دولت به دنبال حذف چهار صفر از پول ملی است . آن زمان بسیاری به دولت این نقد را کردند که اکنون چه زمان برای حذف چهار صفر است؟ زمانی که دولت با مشکلات عدیده‌ای مثل افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی و... روبرو است دولت بهتر است به فکر برنامه‌هایی برای رونق تولید و بهبود معاش خانوار باشد.

علاوه بر این، بسیاری نقد می‌کردند که حذف صفرها از پول ملی با توجه به تجربه تاریخی آن مربوط به کشورهایی است که نوسانات اقتصادی را گذرانده و به ثبات رسیده‌‌اند وگرنه بدون به ثبات رسیدن اقتصاد بیم بازگشتن صفرها به صورت مجدد وجود دارد.

ایرادات فنی هم وجود داشت مانند اینکه با حذف چهار صفر تعیین تکلیف ارقام خرد با سختی صورت می‌گیرد و باید اعداد را با اعشار خواند. از سوی دیگر با توجه به وضعیت تورمی اقتصاد ایران میل به گرد کردن اعداد به سمت بالا این تصمیم اندکی هم تورم‌زا خواهد بود. با این حال هیات دولت تصمیم خود را عملی و در مصوبه‌ای حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.

مصوبه‌ای که همان زمان گمانه زنی می‌شد تصویبش به عمر این مجلس نرسد، چرا که تا پایان کار مجلس دهم فقط چند ماه مانده و احتمالا مجلس باید کارهای عقب‌مانده دیگری داشته باشد.

با این حال این روزها از مجلس خبر می‌رسد که موضوع حذف صفرها از پول ملی با جدیت توسط برخی نمایندگان مجلس در حال پیگیری است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه‌ای درباره این موضوع برگزار کرده است. همین گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه تا پایان سال 1398 خروج صفرهای مازاد از پول ملی تصویب شود را افزایش داده است. در همین زمینه محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «تعادل» درباره محتوای جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: حذف چهار صفر از پول ملی ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و اخیرا نیز در جلسه‌ای با حضور افرادی از دولت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و... بحث و بررسی و قرار بر این شده است که در جلسه‌ بعدی موضوعات مورد نظر هر یک مکتوب شده و ارایه شود.

بهمنی با بیان اینکه خود مدافع حذف صفرها از پول ملی است این را هم گفت که اکنون اساسا ضرب سکه به ریال برای اقتصاد ایران نمی‌صرفد چرا که قیمت فلز سکه‌ از ارزش معادل آن بیشتر است و این موضوع منجر به آن شده است که عده‌ای اقدام به ذوب کردن فلزات سکه‌ها کرد و آنها را به‌فروش می‌رسانند.

او همچنین ادامه داد: این موضوع حتی درباره اسکناس هم صدق می‌کند. هزینه کاغذ و چاپ برخی از اسکناس‌های ما از معادل ریالی آن بیشتر است. در چنین شرایطی چرا باید با شرایط سابق اقدام به چاپ اسکناس کنیم؟ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که ریاست بانک مرکزی را هم در کارنامه خود دارد، همچنین بیان کرد: اکنون مجبوریم برای حفظ پول خود واحد پولی را تغییر دهیم و به نظر من بهتر است هر چه زودتر این اقدام انجام شود. در جلسه کمیسیون در مجلس هم قریب به اتفاق موافق بودند و فقط یک نفر مخالف بود که آن یک نفر هم این نظر را داشت که اکنون زمان مناسبی برای اجرای حذف سه صفر نیست وگرنه با کلیت این اقدام مخالف بود.

او در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند تصویب حذف چهار صفر از پول ملی چه زمانی صورت گیرد، گفت: این لایحه یک فوریتی است و باید اصلاح شود در نتیجه به نوبت می‌رود. من امیدوارم پروسه‌های مربوط به آن با سرعت بیشتری پیش رود تا زودتر به تصویب مجلس برسد.

بهمنی در پاسخ به این مساله که بسیاری حذف چهار صفر از پول ملی را از این جهت که باید ارقام را گرد کرد تورم‌زا می‌دانند، بیان کرد: موافق نیستم. تورم‌زایی مربوط به زمانی است که با افزایش حجم پول روبرو باشیم این در حالی است که حذف چهار صفر از پول ملی چنین برنامه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که همه ساله برای مبالغ خرد اسکناس‌های بسیاری چاپ می‌شود در حالی که با حذف صفرهای مازاد از میزان اسکناس‌هایی که هر سال ناگزیر به چاپ آن هستیم کاسته خواهد شد و این یعنی از هزینه بی‌جای چاپ اسکناس جلوگیری می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: باید بپذیریم همان‌طور که دیگر صنار و شاهی و... نداریم و دوران آن پول‌ها تمام شده است اکنون ریال هم دیگر عملا وجود ندارد و زمان تغییر واحد پول ملی است.

 

ارسال نظر