کارگران آذرآب به کار برگشتند

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۲۵:۰۷
کد خبر: ۱۵۶۲۶۶

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همه کارگران شرکت آذرآب آزاد شده و به کار خود برگشته‌اند، گفت: بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده باید به تعهدات خود در قبال شرکت آذرآب عمل کند.

کریم یاوری، با بیان اینکه با انجام رایزنی‌ها، همه کارگران بازداشت شده شرکت آذرآب آزاد شده و به سر کار خود برگشته‌اند، گفت: تا زمانی که بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده و اصلی شرکت آذرآب است و سه نفر از اعضای اصلی هیات‌مدیره شرکت را تعیین می‌کند، باید خود را در مقابل مطالبات کارگران مسوول و پاسخگو  بداند.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ 4 آبان 98 با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی مصوب شد، گفت: در این جلسه مصوب شد بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده 15 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای آذرآب بپردازد و از این محل مطالبات دو ماهه حقوق کارگران پرداخت شود که متاسفانه با گذشت بیش از یک هفته از آن مصوبه هنوز این تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت نشده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 31 درصد از سهام، شرکت آذرآب در حال حاضر از طریق کارگزاری بانک کشاورزی، متعلق به این بانک است، گفت: این بانک اکثریت سهام آذرآب را در اختیار دارد و آن را مدیریت می‌کند، بنابراین اگر این شرکت سود کند، عمده سود متعلق به بانک است و اگر دیونی داشته باشد، باید بانک به عنوان سهامدار اصلی آن را بپردازد. در حال حاضر حدود 1700 کارگر آذرآب منتظر حقوق معوق خود هستند و بانک کشاورزی با وجود اینکه مصوبه هیات تسهیل و رفع موانع تولید را امضا کرده، اما به تعهد خود عمل نکرده است. یاوری گفت: ‌مطابق بند «د» ردیف یک مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بانک کشاورزی مکلف شد، بدون در نظر گرفتن بدهی معوق شرکت و چک برگشتی، بر اساس مصوبه 13 مهر 98 شورای تامین استان، نسبت به تامین 15 میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش به شرکت آذراب به فوریت اقدام نمایند و این مصوبه در حضور معاون وزیر صنایع، نماینده‌ای از ایدرو، مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار، نماینده مردم اراک در مجلس، نماینده استاندار مرکزی، نماینده شرکت واگن پارس، نماینده سازمان تامین اجتماعی، دبیر ستاد تسهیل، معاون استاندار و مدیرعامل بانک کشاورزی امضا شده اما با این وجود بانک کشاورزی هنوز به تعهد خود عمل نکرده است.

وی در مورد اینکه آیا بانک کشاورزی به عنوان بانک دولتی می‌تواند مالک سهام عمده یک شرکت باشد، گفت: به هر حال طی یک معامله‌ای از طریق کارگزاری بانک کشاورزی که توسط بازنشستگان و کارمندان بانک ایجاد شده بود، اما بانک کشاورزی سهامدار اصلی آن کارگزاری است، این 31 درصد سهام آذرآب به کارگزاری و در نتیجه به بانک کشاورزی منتقل شده و در حال حاضر سه نفر از هیات‌مدیره آذرآب توسط بانک کشاورزی تامین می‌شود. بنابراین وقتی شرکت آذرآب به کارگران بدهکار است باید سهامدار عمده نقش خود را ایفا کند.

وی تاکید کرد: همه کارگران بازداشت شده آذرآب آزاد شده و به سر کار خود برگشتند و منتظر دو ماه حقوق معوق خود هستند.

کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تمام کارگران بازداشتی آذر آب با تشریک مساعی تمامی مسوولان مرتبط استانی و همراهی و مساعدت دادستانی اراک آزاد شدند. بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده آذر آب با 32 درصد سهام و یک فرد حقیقی با 10 درصد سهام خود را نسبت به حل مشکلات آذر آب متعهد بدانند. به گفته وی، بانک کشاورزی مطابق مصوبه 1 آبان 98 دبیر خانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مکلف است نسبت به پرداخت پانزده میلیارد تومان تسهیلات به آذر آب اقدام نماید.

نمایندگان و اعضای  شورای اسلامی کار آذر آب به عنوان نماینده قانونی کارگران مستمراً امور مرتبط به کارگاه و کارگران و رفع مشکلات را باهمکاری نهادهای مسوول ذی‌ربط پیگیری کند.

وی با بیان اینکه کارگران آذر آب در زمره افتخارات جامعه کارگری کشور هستند، گفت: متقاضیان خرید سهام بانک کشاورزی در آذر آب باید برنامه مشخص برای احیاء و تداوم تولید و تامین حقوق کارگران حد اقل در 5 سال آینده را به استانداری استان مرکزی اعلام نمایند.

یاوری تاکید کرد: تا زمانی که بانک کشاورزی سهامدار عمده و اصلی آذر آب است و سه نفر از اعضاء اصلی هیات‌مدیره شرکت تعیین می‌نماید باید خود را در مقابل مطالبات کارگران مسوول و پاسخگو بداند.

 

ارسال نظر